Aangezien Belgische en Nederlandse zomers alleen maar zonniger en heter lijken te worden, kopen steeds meer mensen een cabrio. Dat juichen we natuurlijk toe, al mogen bezitters van zo’n open vierwieler natuurlijk niet vergeten om de softtop van hun pleziervoertuig op tijd en stond te onderhouden. Een softtop, of die nu van vinyl of textiel is gemaakt, moet je immers regelmatig op een flinke dosis liefde trakteren. Doe je dat niet, dan zal het onvermijdelijk ooit aan vervanging toe zijn, met alle hoge kosten van dien.
Elke maand
We raden aan om een softtop elke maand een onderhoudsbeurt te geven (ja, zelfs als de kap niet of amper vuil lijkt). Gebruik een borstel met zachte haren en maak van voor naar achter schoon om eventueel stof en andere vuiligheid te verwijderen. Gebruik vervolgens een hogedrukreiniger op dezelfde manier, maar blijf op een veilige afstand (zeker 30 cm) om niets te beschadigen. Klaar? Droog de sofftop dan af met een microvezeldoek of een zeemvel.
Schade beperken
Natuurlijk kan het gebeuren dat een softtop te maken krijgt met vogelpoep, boomsap enzovoort. In zo’n geval grijp je maar beter onmiddellijk in om te voorkomen dat er vieze sporen op de stof achterblijven. Er zijn tal van producten op te markt op een softtop te reinigen, maar wees op je hoede. Een goede raad: behandel altijd eerst een klein, onopvallend deel van het canvasdak alvorens de volledige vlek(ken) aan te vallen, als controle om na te gaan of het product dat je gebruikt niet (te) agressief is.
Advertentie – lees hieronder verder
Een sofftop schoonmaken, doe je trouwens maar beter in de schaduw en in zijn geheel, om kleurverschillen te voorkomen. Absolute don’ts zijn azijn, ammoniak, alcohol of andere bijtende chemische producten. Je riskeert immers onherstelbare beschadigingen.
UV-stralen, je grootste vijand
Ongeacht het materiaal hebben softtops enorm te lijden onder UV-stralen van de zon. Ze doen de kap verkleuren en zelfs krimpen in de loop der jaren. De beste manier is om elke twee of drie maanden een waterdicht makend en beschermend product aan te brengen, liefst op een plek waar je auto beschermd is tegen de weerselementen. Let er ook voor op dat spatten niet op andere delen van je cabrio terechtkomen. Gebeurt dit wel (een foute beweging is snel gebeurd…), veeg ze dan zo snel als je kan af.
Het drogen neemt ongeveer 15 minuten in beslag, maar je zal er meer nodig hebben. Voor een optimale bescherming is het immers aangeraden om de handeling 2 tot 3 keer te herhalen.
Plastic achterruit
Sommige cabrio’s, of toch vooral de oudere exemplaren, hebben een doorzichtige plastic achterruit. Ook dit onderdeel is kwetsbaar voor UV-stralen en heeft de neiging om te verslijten door wrijving wanneer het dak wordt gevouwen. Gelukkig worden ook hiervoor specifieke producten verkocht, die ook weer met een microvezeldoek moeten worden aangebracht om geen krassen te maken.
Tip: leg een zachte lap textiel- of zelfs vloeipapier tegen de achterruit (tussen de ruit en de kap) als je al rijdend van de buitenlucht geniet. Dit is natuurlijk weliswaar enkel mogelijk met een cabrio voorzien van een manueel neer te klappen softtop, zoals bijvoorbeeld een Mazda MX-5.
Dagelijks gebruik
Om de levensduur van een cabriokap te verlengen, is een beetje gezond verstand nodig. Eerst en vooral moet je voorkomen dat je het neerklapt als de stof nog nat is, want dan geef je schimmel een kans. Ten tweede mag je niet vergeten om de rubberen afdichtingen (joints in het Frans) schoon te maken om ze als het ware te voeden en te voorkomen dat ze uitdrogen. Daarnaast hebben de scharnieren regelmatig een check-up nodig. Ze lichtjes invetten, kan alles behalve kwaad.
Last but not least: als je na een hevige regenbui kleine plasjes op de stof opmerkt, dan moet je deze opnieuw waterdicht maken. Na zo’n behandeling mag het water enkel op de stof ‘parelen’.
Beelden softtops: RS Detailing
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be