Het VTEC-systeem werd eerst ontwikkeld voor motorfietsen om een zo hoog mogelijk specifiek vermogen te leveren. Het regelt de opening van de kleppen om de verbranding van de brandstof en het motorrendement maximaal te verbeteren. 90 procent van het vermogen en het koppel is beschikbaar vanaf 2.000 tr/min en die waarden lopen op tot 8.000 tr/min, zonder te verzwakken. VTEC verscheen in de Civic en maakte van deze compacte hatchback een legende met zijn motor die in de toeren bleef klimmen zoals die van een motorfiets.
Niet eenvoudig
Bij een normale motor zijn de kleppen verbonden met tuimelaars die de kleppen omhoog en omlaag laten bewegen. Hun andere uiteinde rust op de nokkenas. Die laatste brengt de tuimelaars omhoog en doet de kleppen bewegen.
De bijzonderheid van het VTEC-systeem is dat in de plaats van één tuimelaar per klep, drie tuimelaars voor twee kleppen gebruikt worden. Vaak blijft de derde inactief. Maar zodra de motor een hoog toerental bereikt, werkt de derde tuimelaar samen met de twee andere en bewegen ze alle drie tegelijk. Het verschil van de derde tuimelaar is dat zijn uiteinde verbonden is met een deel van de nokkenas met een groter profiel. Aangezien hij niet direct gelinkt is aan een klep, wordt hij vergrendeld door de twee andere tuimelaars. Hierdoor komt zijn uiteinde hoger en dalen de kleppen dieper.
De kleppen duwen het lucht-brandstofmengsel sterker samen en de motor presteert beter. Het vermogen van de motor stijgt tot aan het maximale toerental, terwijl het doorgaans daalt. Door vermogensverlies tegen te gaan, verbetert het VTEC-systeem de werking van de motor, zowel met enkele als dubbele nokkenas, en bovendien in alle zachtheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Toepassingen
Het VTEC-systeem werd in het begin ontwikkeld voor sportieve modellen, met inbegrip van alle Type R‘s. Het stelde Honda in staat om drukvoeding achterwege te laten en krachtige motoren te ontwikkelen met een beperkte cilinderinhoud. VTEC bleek uiteindelijk ook enkele onverwachte voordelen te bieden, zoals een lager gemiddeld verbruik en lagere uitstoot dankzij het goede koppel bij lage toerentallen. Daarom werd het systeem uiteindelijk ook toegepast op meer bescheiden modellen, zoals de Jazz, HR-V en CR-V.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be