Driekwart van de kinderen zit niet goed vast in de auto. Dat was de conclusie van verkeersinstituut VIAS in 2018. Sindsdien is er weinig veranderd. De situatie is dan ook duidelijk zorgwekkend, omdat een slecht vastgemaakt kind ernstige letsels kan opleveren bij een ongeval, of zelfs de dood. Daarnaast neemt de politie stevige sancties tegen kinderen die niet goed worden vastgezet of tegen verkeerd gebruikte beveiligingssystemen: de boete loopt op tot 174 euro.
Denk aan de gevaren van een impact. Tijdens een schok is het onmogelijk om jezelf tegen te houden, laat staan om iemand anders tegen te houden. Bij een aanrijding met bijvoorbeeld 50 km/u wordt het gewicht van een kind vermenigvuldigd met 30. Dit betekent dat een kind van bijvoorbeeld 15 kg dan 450 kg weegt! Een botsing met 50 km/u staat gelijk aan een val van 10 meter. Deze vergelijkingen spreken natuurlijk voor zich.
Welke leeftijdsgroepen en welk gewicht?
Een kind vastmaken in een auto is een kwestie van gezond verstand. De wet bepaalt dat alle kinderen die kleiner zijn dan 1,35 meter moeten reizen met een geschikt bevestigingssysteem, dat mee verandert met het gewicht en de lengte. Concreet zijn er drie soorten systemen:
Groep 0+: bedoeld voor kinderen tussen 0 en 13 kg. Over het algemeen wordt dit een ‘maxi-cosi’ genoemd: een stoeltje in de vorm van een kuip waarin de baby wordt geïnstalleerd en vastgemaakt. Dit stoeltje wordt met de rug naar de weg geïnstalleerd en wordt vastgehouden door de veiligheidsgordel of door een Isofix-verankeringssysteem dat rechtstreeks aan het koetswerk van de auto is bevestigd.
Groep 1: bedoeld voor kinderen tussen de 9 en 18 kg. Dit zijn over het algemeen stoeltjes met rugleuningen die in de rijrichting worden gemonteerd en die ofwel door de veiligheidsgordel worden vastgehouden ofwel ook via een Isofix-verankering.
Groep 2 en 3: bedoeld voor kinderen met een gewicht tussen de 15 en 36 kg. Dit worden ‘stoelverhogers’ genoemd. In dit geval wordt de veiligheidsgordel gebruikt om het kind vast te maken. De stoelverhoger voorkomt dat het kind wegschuift, waarbij de gordel over het hoofd zou glijden in plaats van het kind vast te houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Om even een misverstand (dat kinderen niet vooraan zouden mogen zitten) de wereld uit te helpen: kinderen mogen ongeacht de leeftijd voorin plaatsnemen op voorwaarde dat ze bevestigd worden zoals de wet voorschrijft. Met een systeem dat is aangepast aan hun leeftijd of gewicht dus. Enige voorzorgsmaatregel: wanneer je voorin een maxi-cosi-systeem installeert, dan moet je de passagiersairbag uitschakelen.
Het belang van goed vastgemaakte kinderen
Het onderzoek van VIAS heeft aangetoond dat de meeste ouders hun kinderen niet goed vastmaken, omdat ze de regels niet kennen of door nalatigheid. Het is noodzakelijk om de instructies van de fabrikant van het kinderzitje op te volgen. Zo is het belangrijk om de veiligheidsgordels goed vast te maken en te voorkomen dat het kind een te dikke jas draagt, waardoor het lichaam bij een botsing niet op zijn plaats kan worden gehouden. Idem voor de verankering: die moet je verzekeren door de gordel voorzichtig door de voorziene doorgangen te leiden.
Heb je twee auto’s en moeten de kinderzitjes van de ene auto naar de andere? Kies dan voor een Isofix-bevestigingssysteem. Het is zeker duurder, maar veel gemakkelijker om over te plaatsen. Merk ook op dat een zitje na tien jaar niet meer de verwachte mate van veiligheid biedt. De kunststoffen van de kuip zijn dan namelijk te versleten en hebben hun elasticiteit verloren. Bij een botsing dreigen ze hierdoor te scheuren of te breken, waardoor ze letsels kunnen veroorzaken.
Een gehomologeerd kinderzitje kiezen
De wetgeving reglementeert kinderzitjes. Bij een nieuwe aankoop (vooral op het internet) moet je goed nakijken of het product in kwestie beantwoordt aan de veiligheidsnormen ECE R129/iSize of R44. Is dat niet het geval, dan overtreed je de wet en breng je je kind in gevaar. Het verschil tussen beide normen is dat de oude norm nog gebaseerd is op het gewicht van het kind en de i-Size-norm op de lengte. Het mag duidelijk zijn dat de R129- of iSize-standaard, die van kracht is sinds 9 juli 2013, meer geschikt is. De R44-standaard zou trouwens verdwijnen in de loop van dit decennium, wanneer alle auto’s uitgerust zijn met Isofix. Dit betekent dat hun aankoop of doorverkoop dan verboden wordt.
De iSize-standaard is onderverdeeld in drie categorieën:
Autozitjes voor baby’s van 40 tot 85 cm
Autozitjes voor kleinere kinderen van 40 tot 105 cm
Autozitjes voor grotere kinderen van 100 tot 150 cm
Kun je een kinderzitje kopen met om het even welke R44-norm? Nee, je moet je houden aan de voorgeschreven categorieën, zoals beschreven in het begin van het artikel. Hou er ook rekening mee dat kinderen met de rug naar de weg moeten reizen tot ze minimaal negen maanden oud zijn.
In andere landen?
De Belgische regels zijn niet noodzakelijk geldig in andere Europese landen. Je moet dus op de hoogte zijn van de basisprincipes van de wetgeving. Die vind je terug in de onderstaande tabel:
Landen | Verplicht kinderzitje: leeftijd/grootte |
Albanië | 12 jaar of 1,5 m |
Bosnië | 12 jaar |
Denemarken | 1,35 m |
Duitsland | 12 jaar of 1,5 m |
Estland | Zitje aangepast aan lichaamsbouw |
Finland | 12 jaar |
Frankrijk | 10 jaar of 1,35 m |
Griekenland | 12 jaar of 1,35 m |
Hongarije | 1,5 m |
Ierland | Tot 17 jaar in functie van lichaamsbouw |
Italië | 12 jaar of 1,5 m |
Kroatië | 12 jaar |
Letland | 1,5 m |
Litouwen | 1,35 m |
Luxemburg | 18 jaar, 36 kg of 1,35 m |
Montenegro | 12 jaar |
Nederland | 1,35 m |
Noord-Macedonië | 12 jaar |
Noorwegen | 36 kg of 1,35 m |
Oostenrijk | 14 jaar of 1,5 m |
Polen | 12 jaar of 1,5 m |
Portugal | 12 jaar of 1,5 m |
Roemenië | 12 jaar of 1,5 m |
Servië | 12 jaar, 1,35 m |
Slovakije | 12 jaar of 1,5 m |
Slovenië | 1,5 m |
Spanje | 1,35 m |
Tsjechië | 36 kg of 1,5 m |
Verenigd Koninkrijk | 12 jaar of 1,35 m |
Zweden | 1,35 m |
Zwitserland | 12 jaar of 1,5 m |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be