Moet je de distributieriem vervangen zoals voorgeschreven?

De distributieriem is een essentieel onderdeel van de verbrandingsmotor. Deze riem verbindt de onderkant van de motor (krukas) met de bovenkant (distributie). Constructeurs verplichten de vervanging op specifieke momenten, een bijzonder dure operatie voor de eigenaar. Is het echt wel de moeite waard om te vervangen?

Gepubliceerd op 14 februari 2022
Leestijd : 3 min

Deel

De distributieriem is een onmisbaar onderdeel van de verbrandingsmotor van een auto. Deze riem verbindt namelijk de bovenkant en onderkant van de motor. De riem is een synchronisatie-element tussen de poelie van de nokkenassen die de kleppen aansturen en de krukas. Bij een riembreuk zou een van de zuigers de kleppen raken, wat de mechanica volledig zou beschadigen.

Zoals alle bewegende onderdelen, verslijt de distributieriem natuurlijk en daarom is het nodig die te vervangen. Dit is in ieder geval wat de fabrikanten aanbevelen bij het onderhoud. Maar het vervangen van deze riem is bijzonder duur. Het is zelfs niet ongebruikelijk dat de rekening bij bepaalde modellen meer dan 1.500 euro bedraagt. Sommige eigenaars zouden dus in de verleiding kunnen komen om deze operatie over te slaan of op zijn minst zo lang mogelijk uit te stellen. Een goed idee?

Wat is de levensduur?

Laten we er geen doekjes om winden: het is niet opportuun om de vervanging van de distributieriem te vermijden. Zoals aangegeven, kan de volledige mechaniek bij een scheur kapotgaan, wat leidt tot duizenden euro’s schade of zelfs de volledige vervanging van de motor.

Natuurlijk variëren de slijtage en de vervangingsintervallen naargelang de constructeur. In functie van het model, ligt het vervangingsinterval tussen vier en tien jaar of tussen 60.000 en 240.000 kilometer, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. De termijnen staan ​​in ieder geval vermeld in de handleiding van het voertuig.

Advertentie – lees hieronder verder

Welke symptomen?

Verschillende symptomen treden op wanneer een distributieriem het einde van zijn levensduur nadert. Maar als je de instructies van de constructeur opvolgt, zou je ze niet mogen tegenkomen. Als de symptomen verschijnen, is het immers vaak al te laat. De effecten van de slechtere toestand zijn barsten of scheuren die je direct ziet aan de distributieriem.

Ook belangrijk om te noteren: als je een grote ingreep moet laten doen aan de motor, zoals de koppakking of waterpomp vervangen, dan is het aanbevolen om tegelijk de distributieriem te vervangen, want die riskeert daarna te ontspannen.

Je moet dus de nodige aandacht besteden aan dit mechanische aspect. Een correct onderhoud is ook van belang om bij een panne te kunnen profiteren van een interventie of ondersteuning door het merk. Een goed onderhouden auto zou geen problemen mogen kennen. En als die er toch zijn en je hebt al het nodige gedaan, dan zal de dealer zelf tussenkomen.

Hou er ook rekening mee dat sommige motoren geen distributieriem maar wel een ketting hebben. Dat is een voordeel, want die ketting is gemaakt voor de volledige levensduur van de auto. Die moet je dus nooit vervangen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.