Als je besluit startkabels te kopen, aarzel dan niet om de voorkeur te geven aan materiaal van goede kwaliteit, met een diameter van 25 of 50 mm², van voldoende lengte (minimaal 3 m) en met klemmen die een groot contactoppervlak bieden.
Hoe ga je te werk?
Parkeer de auto met de werkende batterij voor de wagen die gestart moet worden en schakel het contact uit. Identificeer de + en – tekens. Sluit een rode klem aan op de positieve pool van de lege batterij en de andere rode klem op de positieve pool van de opgeladen batterij. Sluit vervolgens de zwarte klem aan op de minpool van de werkende accu. Zorg er vervolgens voor dat je de tweede zwarte klem aan een element van de motor van de andere auto knijpt om een ‘massa’ te maken.
Advertentie – lees hieronder verder
Starten
Je moet eerst de auto met de opgeladen batterij starten en dan pas de tweede. Uiteindelijk moet je de zwarte klem loskoppelen van deze laatste voordat je het andere uiteinde weer verwijdert.
Belangrijk: let erop dat grote verbruikers altijd ingeschakeld zijn vóór het afkoppelen van de startkabels, en dit zowel bij de start- als bij de ‘lege accu’-wagen, specifiek om spanningspieken te vermijden die bij de moderne wagens grote gevolgen kunnen hebben. Er kunnen namelijk modules sneuvelen door zo’n spanningspiek, wat bijgevolg kan resulteren in grote kosten.
Meer in detail…
Als de motor de alternator aandrijft, zal deze stroom leveren aan de ontladen en de startbatterij, en bij het afkoppelen van de startbatterij ontstaat een stroomoverschot daar deze niet in de ontladen batterij kan worden opgenomen. Die stroom komt vervolgens in het boordnet terecht, met de hierboven aangehaalde overspanning van de (in de eerste plaats) modules, die dat niet kunnen verdragen en daarom stukgaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be