Veel steden willen hun centrum verkeersarm of zelfs verkeersvrij maken, wat geïnterpreteerd moet worden als autovrij. Terecht wordt daarbij de voorkeur gegeven aan het openbaar vervoer en de nieuwe vormen van zachte mobiliteit, zoals gedeeld vervoer met fietsen of elektrische steps.
De auto zet je voortaan best in een park & ride aan de rand van de stad om de leefbaarheid en de gezondheid in het centrum voor iedereen te verbeteren. Maar natuurlijk vereist zo’n transitie een duidelijke visie en kost het ook de nodige tijd om het hele kader in de stad aan te passen zodat iedereen mee volgt in dit nieuwe mobiliteitsconcept.
SUV enkel voor boswachters
Intussen gaan het beleid en/of de opiniemakers vaak nogal kort door de bocht als het over mobiliteit gaat en wordt niet zelden een bepaalde groep van weggebruikers scherp geviseerd. Zo zien we dat de SUV de laatste tijd met alle zonden van Israël worden beladen. De Sport Utility Vehicles zouden te groot, te gevaarlijk en te vervuilend zijn en moeten ze dus verdwijnen.
Dat leverde al opmerkelijke quotes op in de pers, zoals: “Wie heeft echt een SUV nodig? Alleen mensen die op niet-geasfalteerde wegen moeten rijden, zoals boswachters.” Of: “Uit Europees onderzoek blijkt dat SUV-bestuurders een slechter zicht hebben op kinderen en dat zowel mannelijke als vrouwelijke SUV-bestuurders agressiever rijden.” Ook interessant: “Een SUV-rijder koopt zijn eigen veiligheid ten koste van de veiligheid van anderen”. En tenslotte: “Doordat een SUV soms dubbel zo zwaar is als een kleine personenwagen, is de klap bij een ongeval algauw tweemaal zo heftig.”
Advertentie – lees hieronder verder
Wat is een SUV?
Kortom, deze duivelse tuigen op vier wielen moeten weg! Goed, maar wat is een SUV eigenlijk? Dit type voertuig is nergens wettelijk bepaald. Tegenstanders vereenzelvigen het met een kollossale 4X4 met een brandstofslurpende motor, waarbij het beeld van een exclusieve en peperdure Lamborghini Urus opduikt.
Het klopt dat de autoverkoop intussen voor meer dan de helft uit SUV’s en cross-overs bestaat. Maar dat is vooral de wijten aan de evolutie van de marktvraag, waarbij de consument het instapcomfort van een iets hoger model met een leuke look verkiest.
Verder zijn de meest verkochte SUV’s en cross-overs bescheiden in omvang, prijs en verbruik en hebben ze meestal enkel voorwielaandrijving en steeds vaker een (plug-in) hybride of elektrische aandrijving. Zo is een Volkswagen T-Roc met een lengte van 4.236 mm zelfs enkele centimeters korter dan een VW Golf (lengte 4.284 mm). Ook schommelt voor beide wagens het gewicht rond de 1.350 kg, zodat het effect van een impact gelijkaardig zal zijn.
Hoger parkeertarief voor SUV’s
Dat de term ‘SUV’ nogal populistisch wordt gebruikt, blijkt uit het voorbeeld van enkele Duitse steden. Zo voerde Freiburg een parkeertarief in dat stijgt in verhouding tot de lengte van het voertuig, met als normen 4,21m en 4,7m. Dat betekent dus ook dat het vervoermiddel van grote gezinnen, een ruime monovolume of een busje, onder het duurste parkeertarief valt. Het idee ‘zorg ervoor dat een grote SUV niet meer in de stad kan parkeren’, krijgt hier dus een wrang bijsmaakje.
Een gelijkaardig verhaal zie je in Tübingen, waar de grens van 1,8 ton voor het gewicht van het voertuig wordt gebruikt om een hoger parkeertarief aan te rekenen. Ook hier zullen de ‘sympathieke’ monovolumes en busjes mee de rekening betalen en niet enkele de ‘decadente’ grote SUV’s.
Natuurlijk ruikt dit weer naar een nieuwe vorm van belasting op de kap van de bestuurder die de steden heel wat kan opbrengen, terwijl verkeersveiligheid en leefbaarheid in de centra minstens even veel te maken hebben met infrastructuur, opleiding en controle dat iedere weggebruiker zich aan de regels houdt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be