De stad Antwerpen gaat harder optreden tegen ‘milieuactivisten’ die banden van SUV’s laten leeglopen. Nadat Groen-gemeenteraadslid Niel Staes hierover een vraag stelde aan burgemeester Bart De Wever, werd onthuld dat één van de betrapte overtreders … een verkiezingskandidaat van Groen zelf is.
SUV
Nieuwe automodellen worden gemiddeld 400 kilogram zwaarder dan de vorige generatie. Tot die onthutsende conclusie kwam de redactie van het Britse magazine Autocar, bij analyse van hun eigen testdatabank.
Elk jaar stijgt het marktaandeel van SUV’s. De trend ontstond 25 jaar geleden in de Verenigde Staten en overtuigt nu steeds meer kopers. In 2023 was bijna de helft van alle verkochte auto’s een SUV. En dat is geen goed nieuws voor de planeet, want deze trend naar zwaardere voertuigen doet de winst in efficiëntie van het wagenpark teniet.
Raar maar waar: tot nu toe was het niet strafbaar om banden van geparkeerde auto’s plat te zetten. Onder meer in de stad Gent is dit nochtans een echte plaag voor SUV-rijders. De burgemeester grijpt eindelijk in: de vandalen riskeren voortaan een GAS-boete.
De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw heeft een nieuw idee om grote auto’s weg te pesten uit zijn stad. Hij viseert vooral SUV’s en wil deze bestuurders ‘verwelkomen’ met een boete wanneer ze op of over de lijnen parkeren.
Parijzenaars hebben afgelopen zondag gestemd in een referendum over de plaats van SUV’s in de stad. Inwoners van de hoofdstad stemden voor het verdrievoudigen van de parkeertarieven op straat voor deze type auto’s. Dit zou de Brusselse minister van Mobiliteit, Elke van den Brandt, op ideeën kunnen brengen…
SUV’s blijven wereldwijd de populairste voertuigen en zijn goed voor meer dan de helft van alle autoverkopen in Europa. Voor het Internationaal Energieagentschap (IEA) is dit een probleem en moet er een einde komen aan deze te energieverslindende autotype.
Al jarenlang stellen we vast dat auto’s groter en zwaarder worden. Volgens Transport & Environment is dat een serieus probleem. De milieuorganisatie pleit voor een verschillend parkeertarief voor kleine en grote auto’s. Maar is dat geen discriminatie?
Je wist het of niet, maar elektrische auto’s hebben in de winter een kleiner rijbereik dan in de zomer. Dat heeft alles met de temperatuur te maken, want koude zorgt ervoor dat batterijen minder goed presteren. In het geval van de eerste elektrische Toyota – die ook als Subaru wordt verkocht – is dat verlies van actieradius echter behoorlijk extreem.
Dat de Ferrari Purosangue een kassucces zou worden, stond in de sterren geschreven. De allereerste SUV van het Italiaanse automerk is echter zo populair dat het bedrijf uit Maranello de orderboeken voorlopig sluit.
Volgens de logica van zijn elektrische gamma kon Audi eigenlijk niet anders dan een nieuwe naam op de grote elektrische SUV kleven. De e-tron (inmiddels de naam van het e-gamma) heet daarom voortaan Q8 e-tron. En er werd meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het model een facelift te geven én zijn autonomie te vergroten.
In samenwerking met Mattel, fabrikant van de bekende Barbie-pop, heeft Maserati een Barbie-versie ontwikkeld van de SUV Grecale. Opgelet, niet voor gevoelige zielen.
De Alfa Romeo Giulia en Stelvio evolueren esthetisch en krijgen een technische update, wat geen overbodige luxe is. Zo worden deze charmante modellen opgefrist.
Volgens Alfa Romeo zal de Tonale de heropstanding van het merk inluiden. Maar is dat een haalbare kaart met een geëlektrificeerde SUV? Dat moest onze testrit duidelijk maken.
Mercedes heeft zopas de EQE SUV voorgesteld, de hoogpotige versie van de EQE berline die al enkele maanden op de markt is. Hierbij een kort overzicht van de verschillende versies, waaronder een paar AMG’s.