De Belgische overheid heeft een nieuw federaal plan voor de verkeersveiligheid gelanceerd. De overheid wil in de eerste plaats het aantal doden op onze wegen terugdringen, met als doel nul slachtoffers tegen 2050.
Een mooie intentie, maar die gaat gepaard met meer repressieve maatregelen dan vroeger. Overal in België worden trajectcontroles toegevoegd om meer overtreders op te sporen. Door dit systeem wordt een verdubbeling van het aantal boetes verwacht, tot 5 miljoen per jaar (in plaats van 2,2 miljoen nu). Wie het pv niet betaalt, riskeert voortaan zijn rijbewijs te verliezen.
Deze repressie is overigens een wereldwijd fenomeen. Het volstaat om even naar de buurlanden te kijken. De Franse gendarme is bijzonder repressief sinds enkele jaren, net als Zwitserland, dat een zekere reputatie heeft op dit vlak. Het fenomeen inspireerde de Australische verzekeraar Budget Direct om wat informatie te verzamelen en een originele top tien van de meest spectaculaire verkeersboetes van de jongste jaren samen te stellen.
Niet alleen snelheid
Voor een verzekeringsbedrijf is het uiteraard een vorm van educatie om het publiek bewust te maken van de (financiële) risico’s die je loopt als je de snelheidslimieten niet respecteert. Dit lijstje is inderdaad nogal afschrikwekkend.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals te verwachten, figureren Zwitserland en Finland bovenaan dit klassement. In deze twee landen worden de boetes namelijk berekend op basis van het inkomen van de betrokkene. Je kunt je de gevolgen wel voorstellen. Deze rechtstreekse link doet de boetes bijna onbeperkt oplopen, zelfs voor snelheidsovertredingen die bij ons triviaal zouden zijn. Toch wordt dit systeem wereldwijd steeds meer verdedigd, omdat het echte gelijkheid geeft tussen de overtreders: de zakenman moet duizenden euro’s betalen, de arbeider honderden euro’s.
Ook in België
In het onderstaande lijstje trekt één regel meteen onze aandacht: de boete van 192.000 euro voor een snelheid van 72 km/u (in plaats van 50 km/u) in België. Normaliter bedraagt de boete voor de rechtbank tussen de 400 en 4.000 euro. Maar uit de archieven blijkt dat het ging om een bestuurder die zijn vorige pv’s niet betaald had.
Plots waren de achterstallige kosten zo hoog opgelopen, dat de betrokkene een pv kreeg voor een totaal van 192.000 euro. Al moeten we er wel bij vertellen dat de overtreder dit bedrag uiteindelijk niet moest betalen. De rechtbank accepteerde om de boete terug te brengen tot 24.000 euro, plus 8.000 euro voor de baas die eigenaar was van de (bedrijfs)wagen. Dat blijft een stevige som…
Top 10 grootste verkeersboetes van de wereld:
679.000 euro: 290 km/u, Zwitserland, 2010, Mercedes SLS AMG
290.000 euro: onbekende snelheid, Zwitserland, 2010, Ferrari Testarossa
283.000 euro: 88 km/u, Zwitserland, 2018
192.000 euro: 72 km/u, België, 2019
192.000 euro: 80 km/u, Finland, 2004
125.000 euro: 51 km/u, Finland, 2009
125.000 euro: 81 km/u, Finland, 2019, Mercedes G 500
115.000 euro: onbekende snelheid, Finland, 2002
107.000 euro: onbekende snelheid, Finland, 2008, Porsche
98.000 euro: 77 km/u, Finland, 2013
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be