TEST Dacia Sandero Eco-G: De vergeten brandstof

Aangezien de elektrificatie nog steeds te duur is voor “het merk van 10.000 euro”, is het dankzij LPG dat Dacia de uitstoot van bepaalde modellen met 10% vermindert.

Gepubliceerd op 26 augustus 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom LPG in plaats van CNG, dat ook “schoner” is dan benzine of diesel? Omdat ondanks de politieke beloften het CNG-distributienetwerk nog steeds moeite heeft om uit te breiden, ook al zijn er in België al honderden LPG-pompen.

Geen belemmeringen meer

Vandaag de dag zijn de veiligheidsnormen die aan LPG-wagens worden opgelegd minder streng dan vroeger. Zo mag je ermee in ondergrondse parkeergarages parkeren, en dankzij de ringvormige tanks die de plaats innemen van het reservewiel (in moderne auto’s steeds vaker vervangen door een lekke band) gaat er geen kofferruimte meer verloren.

Comfortabel bereik

Onlangs heeft Dacia een LPG (Eco-G in de lokale taal) versie van het hele assortiment in het gamma gebracht, met uitzondering van de Dokker. De basismotor is de TCe 100 pk (3-cilinder 1.0 turbo), die op gas of benzine loopt, aangezien de conventionele tank volledig behouden blijft. Dankzij deze en de 34 liter grote LPG-tank ligt de actieradius dicht bij 1.000 km!

Advertentie – lees hieronder verder

Aan het stuur van de Sandero Stepway Eco-G hebben we geen verschil gemerkt in de “rijsensaties” tussen gas en benzine, behalve dat de LPG het beschikbare koppel naar boven haalt (160 Nm bij 2.750 tpm voor de klassieke TCe 100, 170 vanaf 2.000 tpm voor de Eco-G), en dus het rijplezier in de stad. Wat betreft vermogensverlies door LPG, dat is verleden tijd sinds de komst van het elektronische beheer. De enige waarheid die overblijft, is dat LPG meer brandstof verbruikt dan benzine: 7l/100km versus 5,5. Desondanks ligt de CO2-uitstoot lager: 113 g/km WLTP voor de Eco-G-versie tegenover 125 g voor de klassieke TCe-versie. En het (redelijke) extra verbruik wordt snel gecompenseerd door de LPG-prijs aan de pomp: amper 0,45 euro/liter!

Conclusie

Ooit zeer gewaardeerd om zijn economische deugden, herinnert deze  vergeten brandstof ons eraan dat er ook ecologische voordelen aan verbonden zijn. LPG maakt effectief jacht op CO2, zonder de klant te laten opdraaien voor de kolossale investeringen van de elektrificatie.

Sandero LPG interior

De Sandero Stepway Eco-G in cijfers

Motor: 3-cilinder benzine/LPG, turbo, 99cc; 101pk bij 5.000rpm; 170Nm bij 2.000rpm.

Aandrijving: voorwielaandrijving.

Versnellingsbak: 5-versnellingsbak, handgeschakeld.

L/b/h (mm): 4.081/1.733/1.618

Gewicht (kg): 1.134

Koffervolume (l): 320 – 1.200

Tankinhoud (l) : 50 (+32 LPG)

0 tot 100 km/u (sec.): 11,5

Prijs: € 11.990 BTW inbegrepen

Vermogen: 101 pk

Topsnelheid: 185 km/u

Op. gem. brandstoftank: 7 l/100 km

CO2: 113 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Dacia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.