TEST Hyundai i30 Fastback N: baby-AMG!

Gedipt in dezelfde ‘N’ saus als de hatchback, ziet de i30 Fastback N er bijna uit als een AMG coupé! Bovendien komen zelfs bepaalde van zijn karaktertrekken overeen met die van zo’n veel duurdere Duitser…

9 / 10
Gepubliceerd op 24 januari 2019
Leestijd : 2 min

Deel

Die aflopende poep, hoge billen, platte achterlichten en de kleine zwarte spoiler die voor de juiste dosis context zorgen: je kan moeilijk ontkennen dat Hyundai zich van zijn meest Duitse kant heeft laten zien bij het ontwerpen van deze i30 Fastback N. Da’s een compliment, voor alle duidelijkheid! Bovenal omdat deze Koreaan présence heeft, én temperament… Al is daar jammer genoeg maar weinig van te merken als je zijn interieurinrichting bekijkt. Die is te somber vinden wij, of toch zeker voor zo’n ‘enthousiaste’ auto.

Zéér tevreden!

Net als in de i30 N hatckback zit er een verstevigingsstang in de koffer. Da’s slechts een zichtbaar teken aan de wand dat deze Fastback fors onder handen werd genomen door de ingenieurs van de steeds beruchter wordende N-afdeling van het merk. Hij heeft zelfs een rijmodus die doodgewoon ‘N’ heet. Schakel deze in en de i30 stelt zich in zijn meest extreme versie aan je voor.

Onberispelijk is deze Hyundai, zowel qua evenwicht op kronkelige baantjes als wat zijn remkracht betreft. Zijn achterkant houdt er zelfs van om af en toe licht uit te breken, wat de funfactor alleen maar groter maakt. En dat voor een voorwielaandrijver!

Let wel: wie dit laatste wil laten gebeuren, moet de i30 N richting de grenzen van het toelaatbare duwen. Gelukkig is de voortrein de beresterke, 275 pk afleverende 2-liter geweldig meester en dit mede dankzij de zeer grippende Pirelli P-Zero banden die als standaard onder dit hete scheurijzer worden gemonteerd. Onze eerste vermoedens werden dan ook snel bevestigd op circuit, waar deze Koreaan zich als een waardige “baby-AMG” heeft ontpopt.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Deze i30 Fastback N is even indrukwekkend als de i30 N waarmee hij zowat alles behalve het koetswerk deelt. De moeilijkste keuze? Kiezen tussen beide, wetende dat de nieuwere Fastback € 1.950 duurder is.

De Hyundai i30 N Fastback in cijfers

Motor: 4 cilinders, benzine, turbo, 1.998cc; 275 pk bij 6.000 tpm; 353Nm 1.450 bij 4.700 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.445/1.795/1.419

Leeggewicht (kg): 2.205

koffervolume (l): 436

Tankinhoud (l): 50

0 tot 100 km/u (sec.) : 6.4

Prijs: € 37.499 BTW incl.

Vermogen: 275 pk

Maximumsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 8,2 l/100 km

CO2: 188 g/km

Voor
  • Efficiënt rijgedrag, efficiënte motor
  • Temperamentvol
  • Sensationeel
  • Stijve koets
  • Knappe verschijning
  • Best praktisch
Cons
  • Interieur iets te saai
  • Moeilijke keuze tussen hatchback en Fastback

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
47.708 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.