TEST Kia XCeed PHEV: Emotionele uitstraling, rationeel concept

Achter het originele en dynamische ontwerp van de XCeed gaat een voertuig schuil dat redelijker en gezinsvriendelijker is dan het lijkt. We hebben het dan zowel over de praktische aspecten als over de technische specificaties van deze Zuid-Koreaan…

Gepubliceerd op 21 augustus 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Op het eerste gezicht kan je je gemakkelijk voorstellen dat de XCeed gemaakt is om jonge alleenstaanden zonder kinderen te verleiden. Toch is hij niet minder geschikt voor het gezinsleven dan een Ceed zonder de ‘X’, integendeel zelfs. Zijn binnenruimte is identiek en hij biedt zelfs meer kofferruimte dan laatstgenoemde, althans als we de vergelijking maken met de klassieke versies. Dit is echter de plug-in hybride, waarvan verschillende componenten het laadvolume reduceren tot 255 liter.

Die kleinere koffer en het interieurontwerp dat minder expressief oogt dan het exterieur zijn misschien wel de enige punten van kritiek die spontaan in ons opkomen.

De gulden middenweg

Rationeel wat zijn algemene ontwerp betreft, is de XCeed PHEV ook rationeel op mechanisch gebied. Plug-in hybridisatie is voor een autofabrikant vaak een kans om alles uit de kast te halen, maar toch ontwikkelen de 1.6-liter benzine- en elektromotor samen “maar” 141 pk. Hetzelfde geldt voor de accu’s: nauwelijks 8,4 kWh, voor een officieel elektrisch bereik van 48 km. Absoluut niet overdreven dus, en dat is eigenlijk best prima. Ten eerste omdat deze “bescheiden” accu’s maar iets meer dan twee uur nodig hebben om via het stopcontact te worden opgeladen, en ten tweede omdat ze niet te veel gewicht aan de auto toevoegen, wat hem zuiniger maakt. We namen de proef op de som op een parcours van ongeveer 300 km, waarvan 200 km op de snelweg, puur op benzine, en de overige 100 km verdeeld over de elektrische en hybride modus. Toegegeven, we waren een beetje teleurgesteld om amper 30-35 km uit de batterijen te kunnen halen, al blijft dit een eervolle afstand gezien hun grootte, die bovendien volstaat voor het dagelijkse leven van veel Belgen. Veel positiever zijn we over het uiteindelijke verbruiksgemiddelde van deze test, vastgesteld op 4,6l/100km, terwijl we toch 200 km lang 120 km/u hebben gereden.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Aangenaam om naar te kijken, makkelijk om mee te leven en écht zuinig. De Kia XCeed PHEV is duidelijk geslaagd.

De XCeed PHEV in cijfers

Motor: 4-cilinder plug-in hybride, benzine, 1.580cc; 141pk bij 1700rpm; 265Nm van 1000 tot 1750rpm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.

L/b/h (mm): 4.395/1.826/1.483

Gewicht (kg): 1,519

Koffervolume (l): 255 – 1.243

Batterijen (kWh): 8,4

Tankinhoud (l): 37

0 tot 100 km/u (sec.): 11,0

Prijs: € 36.490 BTW inbegrepen.

Vermogen: 141 pk

Topsnelheid: 160 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,7 l/100 km

CO2: 38 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Kia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.