TEST Lexus RX: Meesterschap!

De facelift van deze 4de generatie Lexus RX is niet alleen esthetisch, hij brengt ook verschillende technische evoluties met zich mee.

8 / 10
Gepubliceerd op 5 november 2019
Leestijd : 2 min

Deel

Het is meer dan 20 jaar geleden dat de Lexus RX, een van de eerste premium-SUV’s op de markt, in ons straatbeeld verscheen. De vierde generatie, die in 2015 uitkwam, kreeg te maken met een steeds heviger wordende concurrentie. Lexus heeft zijn grootste SUV daarom met een nieuwe voorkant uitgerust: nieuwe lampen, een grille waarvan het design dichter bij dat van de kleine UX ligt, en aangepaste bumpers. En ook de achterkant ging de vernieuwing in, met ook weer enkele bumperaanpassingen en met achterlichtunits met een L-vormig patroon. De uiterlijke veranderingen zijn al bij al gering gebleven.

Binnenin is het zeer grote centrale display naast de touchpadbediening voortaan een touchscreen, terwijl Apple CarPlay en Android Auto eindelijk beschikbaar zijn, net als de stemassistenten van deze twee concurrenten. De bestuurder profiteert daarnaast van adaptieve verlichting, die het zicht verhoogt zonder ooit andere voertuigen te verblinden, en zoals gewoonlijk staan veiligheidssystemen paraat om ongevallen te voorkomen of om de gevolgen ervan te verzachten in geval van een impact.

Stijf!

Het koetswerk van de RX is er stijver op geworden en da’s een zeldzaamheid voor een faceliftmodel. De ophanging evolueerde mee, onder andere door een stijvere anti-rollbar achteraan te monteren. Lexus voorzag ook actieve hulp in bochten, met als doel om onderstuur te beperken. Een adaptieve, variabele ophanging is beschikbaar voor de F Sport-uitvoering en de elektrische besturing werd herzien. In een sportwagen is deze Lexus SUV niet veranderd, ook al mag je er als chauffeur gerust een dynamische rijstijl op nahouden. Wij genoten vooral van het immense veercomfort, van de zorgvuldige geluidsisolatie en van de verfijnde aandrijflijn. Deze hybride van de derde generatie (de recente UX en ES zijn van de vierde) combineert nog steeds een elektromotor met een melodieuze V6-benzinemotor. Ondanks zijn grote massa (2,1 ton) komt de hij toe met ongeveer 9l/100km.

Conclusie

Advertentie – lees hieronder verder

De RX is er weer wat beter op geworden én blijft trouw aan zijn troeven: denk aan het luxueuze interieur en aan de zuinige hybride-aandrijving, zelfs al geef je plankgas.

De RX 450h in cijfers

Motor: V6 benzine, 3.456 cc + 2 elektromotoren; 313 pk bij 6.000 tpm; 335Nm bij 4.600 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: auto e-CVT

L/b/h (mm): 4.890/1.895/1.685

Leeggewicht (kg): 2,100

Koffervolume (l): 453 – 924

Tankinhoud (l): 65

0-100 km/u (sec.) : 7,7

Prijs: € 63.490 BTWi

Vermogen: 313 pk

Topsnelheid: 200 km/u

Opg. gem. verbruik: 7,6 l/100 km

CO2: 173 g/km

Voor
  • Verbruik binnen de perken
  • Comfort!
  • Hi-fi op zijn best
Cons
  • Hoog gewicht
  • Mooi?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Joannès Journalist & Videomaker

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lexus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.