TEST Maxus eDeliver 3: Overtuigende Chinees?

Maxus deed in 2018 zijn intrede op onze markt met de EV80, die vorige zomer werd gevolgd door de Deliver 9. Nu komt daar het echte strijdwapen van de Chinese constructeur bij: de eDeliver 3. Deze elektrische bestelwagen komt op het gepaste moment op de markt en pakt uit met enkele klinkende argumenten om meteen te overtuigen.

Gepubliceerd op 31 januari 2021
Leestijd : 4 min

Partagez

Eerst wat over het design van de Maxus eDeliver 3, waar eigenlijk weinig op aan te merken is: deze bestelwagen heeft een fraai en stoer voorkomen, met moderne trekken die hem goed afgaan. Een leuk detail: de gestileerde koplampen lijken een brede glimlach op de snoet te toveren, wat dit model meteen een zeer sympathieke en originele look bezorgt, waarvoor de andere weggebruikers vaak hun hoofden omdraaien. Tussen die koplampen zit achter de grille het stopcontact voor een Type 2 stekker verborgen, die in onze contreien de norm is voor het opladen van de batterijen. Dat aantrekkelijke design vind je ook terug in het interieur met een eenvoudig, maar eigentijds concept, waarin horizontale lijnen domineren. We hadden aan boord liever iets hoogwaardigere materialen gezien, maar daar is een verklaring voor.

Praktisch, maar…

Je mag namelijk niet vergeten dat de eDeliver 3 een elektrische bestelwagen is, en dat daarin elke op uitrusting bespaarde kilogram een extra kilogram laadvermogen oplevert. Dat bedraagt trouwens 1.020 kg, voor een volume van 4,8 tot 6,3 m³, naargelang de gekozen voertuiglengte. De praktische aspecten werden dus zeker niet uit het oog verloren. Ook wat de uitrusting betreft is de nieuwe Maxus vrij compleet, met onder andere een manuele airco, een achteruitrijcamera en een cruise control als standaard items. Een volwaardige boordcomputer of een navigatiesysteem zijn daarentegen nergens te bespeuren. Wat misschien niet zo hinderlijk is voor het voornaamste doelpubliek van de eDeliver 3 – de stadsleveranciers – die vandaag toch meestal gebruik maken van hun mobiele applicaties om hun bestemming te vinden. De rijgegevens worden weergegeven op een klein display, waarop de bestuurder tussen de verschillende schermen moet “zappen” via een knop op het instrumentenpaneel. Bijvoorbeeld om de resterende autonomie te bekijken, aangezien er daarvoor geen toets op het stuurwiel is voorzien.

Nog meer verrassingen

De autonomie bedraagt 158 of 240 km WLTP naargelang de eigenaar kiest voor de kleine batterij van 35 kWh of het grotere exemplaar van 53 kWh. In een stedelijke omgeving kan dat rijbereik oplopen tot 342 km, omdat daar meer remenergie gerecupereerd kan worden. Die afstand is ruim voldoende voor stadsleveringen waarvoor de eDeliver 3 in de eerste plaats is bestemd. We merkten op dat deze cijfers vrij pessimistisch zijn, want tijdens onze testrit (zonder lading) in de regio rond Antwerpen noteerden we een elektriciteitsverbruik van 15,7 kWh/100 km op de boordcomputer, terwijl Maxus een gemiddelde van 25,3 kWh/100 aankondigt. Een interessante energiebesparing, die we wisten te bekomen door gepast te wisselen tussen de drie standen van de remenergierecuperatie, die zeer efficiënt werkt, van bijna vrijloop op de snellere stukken tot een duidelijke vertraging in de stad, waardoor je het rempedaal bijna niet meer hoeft te gebruiken. Jammer genoeg gebeurt het omschakelen tussen de modi via een knop links op het dashboard, wat vrij onhandig is tijdens het rijden. Positief is dan weer dat de koerier dankzij de snelle oplaadfunctie tijdens zijn middagpauze in 45 minuten weer 80% van het rijbereik kan “bijtanken”.

Advertentie – lees hieronder verder

Een andere aangename verrassing van de eDeliver 3 is zijn rijgedrag. Dankzij zijn stabiliteit en vrij strakke ophanging verbaast de Chinese bestelwagen met zijn wendbaarheid, ondanks zijn omvang. De compacte, 122 pk sterke elektromotor levert namelijk een draaicirkel van 12 meter op in de korte versie (5,87m) en een goede 13 meter voor de lange koetswerkvariant.

In tegenstelling tot de EV80 bij zijn lancering eind 2018, kan de eDeliver 3 nu niet uitpakken met een knalprijs als argument om de professionele bestuurders over de streep te trekken. Met tarieven van 31.990€ (35 kWh, excl.BTW) of 35.990€ HTVA (53 kWh, excl.BTW) is de eDeliver 3 duurder dan het net gelanceerde trio Citroën ë-Jumpy/Peugeot e-Boxer/Opel Vivaro-e. Wel heeft de Maxus twee belangrijke troeven tegenover deze concurrenten: een beduidend groter reëel rijbereik en de onmiddellijke beschikbaarheid.

Conclusie

De moderne en efficiënte Maxus eDeliver 3 barst van de kwaliteiten en is vandaag een interessant alternatief op de ontluikende markt van elektrische bestelwagens.

De Maxus eDeliver 3 53 kWh Long in cijfers

Motor : elektrisch ; 122pk ; 255Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding

L/b/h (mm) : 5.145/1.780/1.900

Leeggewicht (kg) : 1.640

Laadvermogen (kg) : 990

Laadvolume (m³) : 6,3

Maximum sleepvermogen (kg) : NB

Batterij (kWh) : 53

Gem. verbruik (kWh/100km) : 25,3

Autonomie (km) : 240

Prijs (€ BTWe) : 35.990€

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.