TEST McLaren GT: Alles is relatief…

Met de treffende naam GT wil McLaren het populaire ‘Gran Turismo’-segment betreden. De Britse fabrikant volgt daarin weliswaar zijn eigen weg…

8 / 10
Gepubliceerd op 4 november 2020
Leestijd : 6 min

Deel

De definitie van ‘Gran Turismo’ is complex. Historisch gezien verwijst het naar een auto die toelaat om in het grootste comfort te reizen, waarbij luxe en kracht worden gecombineerd met een redelijk koffervolume, voldoende voor een weekendje Knokke of zelfs een week aan de Franse Rivièra. Wie moderne GT’s zegt, denkt aan Bentley Continentals, Aston Martins, Ferrari GTC4Lusso’s en Roma’s, Maserati GranTurismo’s en misschien zelfs aan de Jaguar F-Type. Er bestaan tal van modellen met een vrij gelijkaardige architectuur: de motor vooraan, twee zetels – en in sommige gevallen twee extra zitjes – een luxueus aangekleed interieur en een relatief grote koffer. Je kan nu zeggen dat de Porsche 911 een GT is die zijn motor achterin draagt, met de koffer vooraan, en dat klopt ook, maar het is meteen een van de weinige uitzonderingen op de regel, samen met de Audi R8 misschien. En dan is er ook de Ford GT, eigenlijk een pure supersportwagen is. Kortom, het is bijna onbegonnen werk om een sluitende definitie van de term te geven, aangezien elk merk er zo’n beetje zijn eigen interpretatie op nahoudt. McLaren is daarin niet anders…

Praktisch?

De Britse fabrikant presenteert zijn GT als de McLaren die het meest geschikt is om dagelijks te worden ingezet en waarmee je lange reizen kan ondernemen. Hij bekleedt een nieuwe categorie in het assortiment, naast de bestaande Sport Series, Super Series en Ultimate Series. Minder gericht op pure sportiviteit, onderscheidt deze krachtpatser zich door een meer ‘geklede’ uitstraling, met minder agressieve bumpers en lampen, en meer elegantie in zijn geheel. In feite is deze GT geen 100% nieuwe auto, aangezien hij veel van zijn onderdelen met de modellen van de Sport Series deelt, waaronder de 570 GT. Dit is met name het geval voor het chassis en de centrale cel van koolstofvezel, een kenmerkend element van de modellen van het merk. De motor blijft ook gewoon centraal achteraan ronken. Zo’n architectuur is in principe niet erg bevorderlijk voor het beschikbare laadvolume, maar toch gaat McLaren prat op maar liefst 570 liter: méér dan wat een Renault Scénic of een Volkswagen Tiguan slikt. Al is er natuurlijk een maar…

Om een dergelijke waarde te bereiken, kreeg de GT een volledig nieuwe indeling van het achterste compartiment. De motor is gestroomlijnd en de brede achterklep – die nog hoger opent dan bij de 570 GT – biedt een vlotte toegang tot de ruimte achter de inzittenden. Volgens het merk geeft dit 420 liter volume, al maken de onregelmatige vormen het je in de praktijk best moeilijk. Het is daarom beter om te kiezen voor flexibele reistassen. Gelukkig kan je ook spullen kwijt in de 150 liter grote, regelmatig gevormde koffer vooraan.

Advertentie – lees hieronder verder

De cabine

Die biedt een zeer persoonlijke interpretatie van de luxe die je van een GT verwacht. Natuurlijk is de afwerking prachtig en kan deze naar wens worden aangepast met behulp van de diensten van MSO, maar het interieur is nog steeds bijzonder sportief, want niets – of bijna niets – is anders als we de vergelijking maken met een 570 GT. Deze McLaren beschikt ook een scherm dat minder op de bestuurder is gericht, zodat de passagier zich over de multimedia kan ontfermen, en er zijn enkele opbergvakken in de naar boven zwaaiende portieren verborgen.

McLaren voor de stad?

Al snel viel op dat de 4-liter V8 enorm soepel opereert in het stadsverkeer. Zijn vermogen- en koppelcurves zijn afgevlakt om de prestaties in het lage en middenbereik te verbeteren, en dat werpt zijn vruchten af: bij normaal gebruik is de GT schokvrij en vertoont hij zelfs een grote ‘vloeibaarheid’ als je remt en weer vertrekt. De vering absorbeert asfaltschade erg goed, wat een verrassend comfort biedt voor een auto van dit kaliber. Natuurlijk heb je niet de zachtheid van een Bentley, maar van een harde rijbeleving zitten we ver verwijderd. De GT profiteert ook van meer bodemvrijheid (van 11 tot 13 cm) en van het Proactive Damping System dat, dankzij een reeks sensoren aan de voorzijde van de auto, de weg scant om de demping daar vervolgens op aan te passen. Dus, ja, deze coupé kan je dagelijks gebruiken.

Zoals hierboven vermeld, zou deze GT geknipt moeten zijn voor lange ritten. Daar zetten we echter een vraagteken bij. Niet vanwege het comfort, dat zoals gezegd uitstekend is, maar wel omwille van het geluid. Zelfs met alle instellingen (onderstel en motor) op ‘Comfort’ blijft het geluid van de V8, zelfs bij lage toerentallen, zeer aanwezig in het interieur. En dit ‘gezoem’ bij constante snelheden kan na een tijdje irritant worden. Een te verwaarlozen detail, zou je kunnen zeggen, vooral omdat deze krachtbron eraan herinnert dat zijn beschikbare 620 pk en 650 Nm op elk moment klaar zijn om toe te slaan. Net als bij de andere modellen van het merk reageert de 7-trapsautomaat bliksemsnel als het gaspedaal wordt ingedrukt en krijg je met een explosieve krachtontplooiing te maken die zeldzaam is op een GT. Zijn fantastische reactievermogen heeft ook met zijn lage gewicht van amper 1.530 kilo te maken, waardoor deze Brit veruit de lichtste in zijn klasse is. Deze lichtheid is bovendien recht evenredig met het geboden rijplezier, zeker als de weg kronkelt. Met de Sport-modus ingeschakeld (er is ook een Track-setting voor op circuit), blijft de wendbaarheid die van McLarens gewend zijn indrukwekkend, ondanks de aangekondigde flexibelere besturing. Bochten kunnen met andere woorden aan duizelingwekkende snelheden worden opgeslokt. Het sprintcijfer van 0 tot 100 km/u van 3,2 seconden spreekt voor zich. Als klap op de vuurpijl is de GT zeer goed in evenwicht, wat bijdraagt aan het gemak waarmee hij onder alle omstandigheden kan worden getemd. Wat het tempo ook is, deze coupé getuigt van een zekere ontspanning die we nog nooit eerder aan de autobouwer hadden gelinkt. Deze McLaren is een GT, maar een GT ‘McLaren style’.

Conclusie

Volgens McLaren is de GT effectief een… GT. Hem in een hokje plaatsen, blijkt echter iets moeilijker: hij is minder rauw en sportief dan de andere modellen van het merk, maar wel meer dan een Audi R8. Daarnaast is hij ruimer dan een Bentley maar veel minder praktisch, wendbaarder dan een Jaguar maar minder comfortabel dan een Porsche… Zijn echte kracht? Hij is uniek in zijn klasse…

De McLaren GT in cijfers

Motor: V8, benzine, biturbo, 3.993cc; 620pk bij 7.500 tpm; 630Nm van 5.500 tot 6.500 tpm

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.683/2.675/1.223

Leeggewicht (kg): 1.530

Koffervolume (l): 420 + 150

Tankinhoud (l) : 72

0 tot 100 km/u (sec.): 3,2

Prijs: € 201.500 BTWi

Vermogen: 620 pk

Topsnelheid: 326 km/u

Op. gem. brandstofverbruik: 11,9 l/100 km

CO2: 270 g/km

Voor
  • Vloeiende en elegante stijl
  • Verbazingwekkend comfort
  • Veelzijdig
  • Sportiviteit en behendigheid intact
  • Enorm koffervolume...
Cons
  • ... maar niet zo praktisch
  • Intrusief motorgeluid de snelweg
  • Interieur minder comfortabel dan verwacht

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands McLaren voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.