TEST Mercedes EQV: Stilte is de ware luxe

De elektrische aandrijving zet de kers op de taart van de bekende verfijning die de V-klasse kenmerkt.

Gepubliceerd op 21 januari 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Voor zijn V Klasse verkiest Mercedes eerder de term «large capacity sedan» dan monovolume. En inderdaad, aan boord verwijst alles, op de bestuurderspositie na, duidelijk naar het universum van de berlines van het merk: van het specifieke dashboard, dat het recentste MBUX multimediasysteem integreert, over de bijzonder comfortabele stoelen, tot de kwaliteit van de materialen en de afwerking toe. Er heerst een overduidelijke premium sfeer aan boord die nog benadrukt wordt door de afwezigheid van motorgeluid in deze elektrische versie. Daarnaast wordt met de optionele Airmatic luchtvering een zijdezacht rijgedrag bekomen, dat een perfect evenwicht verzekert tussen comfort en controle van rolbewegingen van het koetswerk. Want ondanks zijn concept kon de EQV ons toch verbluffen met zijn wendbaarheid op bochtige wegen.

Kilometervreter

De EQV krijgt de 90 kWh batterij van de eVito Tourer ingebouwd en telt niet minder dan 5 modi van energierecuperatie. Met de peddels achter het stuur kan je het regeneratiegehalte (en de vertraging die ermee gepaard gaat) laten variëren van de stand D+ (die het beste bolt, bijna in vrijloop) tot D – – die toelaat bijna zonder gebruik van het rempedaal in het stadsverkeer te rijden. Daarnaast is er nog een D-Auto stand, die de vertraging automatisch in real-time aanpast op basis van tal van parameters, zoals het verkeer, de signalisatie, de snelheidsbeperkingen, de topografie en de route. En dat functioneert allemaal voortreffelijk. Na 200 km rijden valt het verdict: er blijft voor 171 km rijplezier over in de batterij. We zijn er dus in geslaagd beter te doen dan de aangekondigde 356 km (WLTP), ondanks het gevarieerde en veeleisende parcours. Niet slecht dus.

Conclusie

Naast zijn luxueuze uitdossing blijkt de EQV ook over een goede uithouding te beschikken, waardoor hij een zeer veelzijdig gebruik toelaat. Bovendien kan de batterij in 45 minuten worden opgeladen aan snelle laadpaal.

Advertentie – lees hieronder verder

De Mercedes EQV in cijfers

Motor : elektrisch ; 204pk ; 362Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat

L/b/h (mm) : 5.140/1.930/1.910

Leeggewicht (kg) : (kg) : 2.780

Laadvermogen (kg) : 720

Koffervolume (l) : 1.030

Maximum sleepgewicht (kg) : nb

Batterij (kWh) : 90

Gem. verbruik (kWh/100km) : 28,2

Autonomie (km) : 356

Prijs (€ BTWi) : 62.610€

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.