TEST Mercedes V-Klasse Long 300d 4Matic: limousine voor gezinnen

Wie bij deze Mercedes aan een “busje” denkt, heeft nog nooit in een V-Klasse gezeteld. En dankzij de laatste updates en de nieuwe motor staat hij dichter dan ooit bij een limousine… voor gezinnen!

7 / 10
Gepubliceerd op 10 mei 2019
Leestijd : 2 min

Deel

De V-Klasse zag zijn bumpers vernieuwd, enkele chroomtoetsen en zelfs een AMG Line-afwerking erbij komen, waardoor hij op visueel gebied meer aanleunt bij de berlines van het merk. Aan boord merken we de nieuwe luchtmonden op, net als nieuwe kleuren en het zeer elegante Tartufo-leder. Een echte VIP-reiservaring kan ook achteraan dankzij de massagestoelen.

De uitrusting bevat noodremhulp, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een 360°-camera. Een klein nadeel met betrekking op het multimediasysteem: Mercedes liet de MBUX achterwege en installeerde een oudere generatie met een wat gedateerde weergave en bediening.

Geen V6

Om aan de nieuwe milieunormen te voldoen, is de V-Klasse niet langer beschikbaar met een zescilindermotor. Het gamma wordt aangevuld met een nieuwe variant van de 2-liter diesel. Dat blok levert 239 pk en 530 Nm en da’s voldoende om deze grote monovolume met zijn nieuwe 9G-Tronic-automaat 100 km/u te doen halen na amper 7,9 seconden (8,6 met de 4Matic-transmissie).

Altijd paraat

Advertentie – lees hieronder verder

Leeg of volgepakt, adem komt de ‘V’ met deze tweeliter nooit te kort. Hij is zelfs zeer op zijn gemak tijdens het bochtenpakken, met dank aan de Agility Control van het adaptieve ophangingssysteem dat rolbewegingen in de kiem smoort. En ook het testverbruik viel mee, gezien het heuvelachtige traject. Van de boordcomputer lazen we 9l/100km in plaats van de aangekondigde 6,5l/100 km.

Conclusie

De V-Klasse combineert nog steeds ruimte en luxe als geen ander en doet daar een milieuvriendelijkere motor bovenop.

De V 300d Long in cijfers

Motor: 4 cilinders, diesel, turbo, 1.950cc; 239 pk bij 4.200 tpm; 500Nm (+30 Nm overboost) van 1.600 tot 2.400 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: Automaat, 9 versnellingen.

L/b/h (mm): 5.140/1.928/1.880

Leeggewicht (kg): 2.195

Tankinhoud (l): 67

0 tot 100 km/u (sec.) : 8,6

Prijs: € 53.700 incl. BTW.

Vermogen: 239 pk

Topsnelheid: 220 km/u

Gemengd verbruik: 6,5 l/100 km

CO2: 172 g/km

Voor
  • Algemeen weggedrag
  • Efficiëntie motor/versnellingsbak
  • Uitrusting en afwerking
  • Ruimte
Cons
  • Duur
  • Gedateerd multimediasysteem

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.