TEST Peugeot 2008: 25 cm en 100 kg erbij

Minder dan twee maanden na komst van de nieuwe 208 is hier de SUV-versie ervan. Voldoet deze tweede generatie 2008 aan de verwachtingen?

8 / 10
Gepubliceerd op 12 december 2019
Leestijd : 4 min

Deel

508, 3008, 208 en nu 2008: de nieuwste generatie Peugeot heeft zich mooi ontplooid. Gilles Vidal, hoofd van design, heeft zijn richting duidelijk gevonden en zijn tekenstijl past perfect bij dit steeds aantrekkelijker wordende merk. Een persoonlijke mening uiteraard, al ben ik voorlopig nog niemand tegengekomen die me zei dat de laatste nieuwe Peugeots lelijk zijn. Vraag me niet waarom, maar ik denk dat deze 2008 de meest succesvolle van allemaal wordt. Het is een kwestie van proporties, denk ik dan, en bovendien is het een SUV. Hij lijkt klaar om aan te vallen, deze nieuweling. Hij doet me zelfs denken aan de 3008 Rallye Raid die Dakar domineerde alvorens Peugeot besloot om zich terug te trekken uit deze competities.

Op technisch vlak zitten we natuurlijk ver van de net aangehaalde duinracer. Onderhuids is de 2008 een 208, maar dan gebouwd op een 16 cm langer onderstel, en dus net als laatstgenoemde bestaat er ook een 100% elektrische variant van. Meestal gebeurt het omgekeerde, namelijk dat automerken elektrische auto’s bouwen om elektrisch te zijn en niets anders. Denk maar aan de Nissan Leaf, de Renault Zoé, alle Tesla’s… De lijst begint steeds langer te worden. Peugeot koos net voor de omgekeerde benadering. Volgens dit Franse merk is een elektrische auto in de eerste plaats een auto zoals alle anderen. Ben je mee?

Of de Franse aanpak op lange termijn succesvol wordt, kunnen we niet voorspellen, al is Peugeot zelf verrast door de eerste bestelcijfers voor de nieuwe 208: maar liefst 15% van de nieuwe klanten zal 100% elektrisch rijden. Van een goed voorteken gesproken…

Een grote 208

Met een lengte van 4,30 meter is de nieuwe 2008 een stevige 25 centimeter langer dan de 208 en dus ook veel praktischer: de bagageruimte slikt meer dan 100 liter extra, de cabine is groter (en met meer opbergmogelijkheden) en op de achterbank heb je ook beduidend meer plaats, allemaal aspecten die het prijsverschil (3.200 euro erbij) en de ruim honderd kilo extra moeten verantwoorden. En nu wordt het natuurlijk heel interessant, aangezien de technologie van beide auto’s exact dezelfde is en het met andere woorden gemakkelijk wordt om de prestaties en het brandstofverbruik te vergelijken, net als de actieradius van de EV. Zo belooft de elektrische 2008 een bereik van 320 km, tegenover 340 km voor de 208, die over precies dezelfde batterijen beschikt (80% oplaadbaar in 30 minuten, wat opmerkelijk is). Maken we de vergelijking met een verbrandingsmotor, dan moet de 2008 ongeveer 0,2 l/100 km prijsgeven, 5% CO2 en een seconde wat het sprintje van 0 tot 100 km/u betreft. Met zijn 1.2 benzine- en 1.5-dieselmotoren is de 2008 natuurlijk geen bommetje, maar de 155 pk sterke versie gaat er wel voor. Door over te schakelen naar de Sportmodus, kan zijn geluid zelfs een brave huisvader verleiden tot illegaal rijgedrag, wat natuurlijk een zeer ruim begrip is. Zij die het willen proberen, mogen trouwens gerust zijn: het weggedrag van 2008 is bijzonder veilig en volledig neutraal dankzij de goede zorg van de ESP, die lichtjes op de remmen werkt wanneer onderstuur de kop opsteekt.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat er nog over te vertellen valt? Lees onze test van de 208, simpelweg omdat beide auto’s identiek zijn op het gebied van ergonomie, het dashboard en zelfs de rijpositie. Perfect is deze Fransman niet, origineel wel. Bovendien is zijn zichtbare kwaliteit onberispelelijk. Hoger ingeschat dan bij de laatste concurrerende Volkswagens, wie had dat ooit gedacht?

Conclusie

3.200 euro meer betalen dan voor een bijna identieke 208, da’s niet goedkoop. Het mag duidelijk wezen dat Peugeot meer geld verdient aan een 2008 dan aan een 208. Toch zullen degenen die deze SUV-versie van laatstgenoemde kopen niet teleurgesteld zijn.

De 2008 GT 1.2 PureTech 155 in 2008 in cijfers

Motor: 4 cilinder, turbo benzine, 1.199cc; 155 pk bij 5.500 tpm; 240Nm bij 1.750 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat.

L/b/h (mm): 4.300/1.987/1.550

Leeggewicht (kg): 1.344

Koffervolume (l): 405

Tankinhoud (l) : 44

0-100 km/u (sec.) : 8,9

Prijs: € 34.220 BTWi

Vermogen: 155 pk

Topsnelheid: 208 km/u

Opg. gem. verbruik: 5 l/100 km

CO2 (NEDC2): 113 g/km

Andere motoren

PureTech 100 : 100 pk; 4,6l/100 km; 188km/u; € 22.100 BTWi

PureTech 130 : 130 pk; 4,5l/100 km; 196km/u; € 23.300 BTWi

1,5 BlueHDI : 100 pk; 3,6l/100 km; 185km/u; € 24.600 BTWi

e-2008: 136 pk; 430 km WLTP; € 36.000 BTWi

Voor
  • Stijl
  • Praktische aspecten
  • Comfortabel/dynamisch compromis
  • Moderne mechanica
Cons
  • Prijsverschil met 208
  • Ergonomie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Peugeot voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.