In het D-segment is het aandeel van breaks in Europa hoger dan dat van sedans en dat is al een heel decennium zo. Peugeot-verkopers kunnen daarvan meespreken: de 508 van de vorige generatie was in twee op de drie gevallen een familievriendelijke variant.
Tijden veranderen echter en tegenwoordig is de coupévorm weer helemaal in. En nu de nieuwe 508 qua lijnenspel in de buurt komt van die koetswerkvorm, is de kans niet onbestaande dat de vierdeursversie meer zal verkopen dan zijn praktische neef met de grote kofferklep. Bij Peugeot gaan ze daar trouwens niet van uit: zij verwachten dat de SW toch zowat 60% van de verkoop van de 508 zal blijven vertegenwoordigen. Ook geen onlogische gedachtengang natuurlijk: een break biedt meer ruimte en dankzij zijn lage en dynamische silhouet is ook de 508 SW een sexy verschijning.
Kleiner
De nieuwe 508 SW is 5 cm korter en 6 cm lager dan zijn voorganger. Allemaal goed en wel voor de aerodynamica natuurlijk, maar dat betekent ook minder plaats binnenin. Wat de hoofdruimte betreft: die is redelijk, en hoewel dat wie 1,85 meter of langer is de wervelkolom moet buigen om achteraan te kunnen zetelen, is daar wel voldoende beenruimte… Maar dan alleen op voorwaarde dat de bestuurder niet te groot is.
Het beschikbare koffervolume bedraagt 530 liter en dat betekent ook weer een verlies van 30 liter in vergelijking met de vorige generatie. Uiteraard kan de capaciteit fors worden verhoogd door de 2/3 – 1/3 achterbank neer te klappen, en dan komt er maximaal 1.780 liter vrij. In deze klasse zeker geen uitzonderlijke maar toch eervolle specificaties. Met de lage laaddrempel (op slechts 63,5 cm van de grond verwijderd) worden wel extra punten gescoord.
Advertentie – lees hieronder verder
Onderweg stelt de SW allerminst teleur. Net als de sedan biedt deze break veel comfort – ook met een grote velgenmaat! – en wie voor de adaptieve ophanging kiest, zal zijn uitgekiende sportieve weggedrag zeker smaken. Veel koppelrijker dan de benzine is de dieselversie ons het meest bijgebleven. Dat blok werkt in harmonie samen met de 8-trapsautomaat en bovendien wordt het onaangename dieselgeluid in de sportmodus ‘weggewist’.
Conclusie
Net zo aantrekkelijk als de vierdeurs maar veel praktischer: da’s de nieuwe Peugeot 508 SW in een notendop.
De 508 SW 1.5 BlueHDI in enkele cijfers
Motor: 4-cilinders, turbodiesel, 1.499cc; 130 pk bij 3.750 tpm; 300Nm bij 1.750 tpm.
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak
L/b/h (mm): 4.778/2.079/1.420
Leeggewicht (kg): 1.590
Koffervolume (l): 530
Tankinhoud (l): 55
0 tot 100 km/u (s): 11
Prijs: € 32.850 BTW incl.
Vermogen: 130 pk
Topsnelheid: 208 km/u
Gemengd verbruik: 5,3 l/100 km
CO2: 138 g/km
- Sexy lijnenspel
- Voldoende kofferruimte
- Rijgedrag
- Niet de ruimste break
- i-Cockpit niet voor iedereen
- Ergonomische minpuntjes
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be