TEST SsangYong XLV CNG: alternatief!

SsangYong is een van de weinige autofabrikanten die een SUV op aardgas verkoopt. Die XLV CNG combineert ruimte met een hippe vormgeving en beschikt uiteraard over een schonere motor.

Gepubliceerd op 10 april 2019
Leestijd : 2 min

Deel

De SsangYong XLV is de grote broer van de Tivoli en beschikt over een royale kofferruimte (720 liter). De versie op CNG doet het met iets minder (574 liter), al komt dat natuurlijk omdat er onder de vloer drie CNG-tanks (samen 16,2 kilo) met bijhorende gasleidingen blootliggen. Niet bepaald sierlijk ingewerkt, zijn deze, met de kans op kleine voorwerpen die je kwijt kan geraken. Dat komt omdat die installatie pas werd uitgevoerd nadat de wagen op Belgische bodem arriveerde, door een externe partner van SsangYong overigens.

Dit CNG-opslagsysteem even buiten beschouwing gelaten, is de modulariteit van deze XLV uitstekend, met een compleet vlakke laadvloer eens de achterbank is neergeklapt. Bovendien wordt je in de topversie ook echt in de watten gelegd. Dat merk je meteen aan het multimediasysteem, de verwarmde voor- en achterbank enzovoort.

Ongemerkt

Dat deze XLV op CNG rijdt, is niet voelbaar. Alleen een kleine, onopvallende indicator links van de bestuurder geeft aan hoeveel aardgas ons nog rest. Zijn de tanks uitgeput, schakelt het systeem ongemerkt over op benzine, zijn oorspronkelijke maaltijd. Keurig is dat, net als het rijgedrag trouwens. Comfortabel ook, met behoudt van een consistente besturing en een handgeschakelde zesversnellingsbak die zich stevig en nauwkeurig van verzet laat wisselen. Als klap op de vuurpijl is de 128 pk sterke 1,6-liter echt een briljante motor. Houd er wel rekening mee dat het atmosferisch blok betreft (zonder turbo dus) dat toeren moet maken om zijn volle potentieel te kunnen demonstreren.

Conclusie

Advertentie – lees hieronder verder

Een nieuwe SUV op CNG die niet alleen groot is maar ook goed voor je budget? Beter dan deze XLV zal je niet vinden…

De SsangYong XLV CNG in  cijfers

Motor: viercilinder benzine + CNG, 1.597cc; 128 pk bij 6.000 tpm; 160Nm bij 4.600 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.440/1.798/1.605

Leeggewicht (kg): 1.315

Koffervolume (l): 574

Brandstoftank (l): 47

Gastank (kg): 16,2

0-100 km/u (sec.) : nc

Prijs: € 19.480 BTW incl.

Vermogen: 128 pk

Topsnelheid: 178 km/u

Gem. verbruik: 5,6 kg/100 km

CO2: 169 g/km

Voor
  • Aangenaam interieur
  • Ruimte/prijs
  • Uitrusting/prijs
  • Aangenaam rijgedrag
Cons
  • Zichtbare gasinstallatie
  • Leesbaarheid CNG-meter
  • Beperkt CNG-bereik (290 km)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands SsangYong voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.