TEST Subaru Impreza e-Boxer: Op basis van verdienste

We hadden nog niet eerder de kans gekregen om een échte testrit te maken met een Subaru hybride. Vandaag wel.

Gepubliceerd op 28 augustus 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Ter herinnering, Subaru voldoet aan de elektrificatie-eisen, maar de Japanse automaker verliest zijn eigenheid niet, aangezien het een 4-cilinder boxermotor betreft die gehybridiseerd wordt. Bovendien behouden de modellen die ermee worden uitgerust (de Impreza, Forester en XV) hun typische vierwielaandrijving. Een kleine, 17 pk sterke elektromotor werd toegevoegd aan de boxer en is ondergebracht in de CVT-versnellingsbak. De centrale wordt aangedreven door een zeer kleine 0,6 kWh-accu die zorgt voor een elektrische actieradius van amper 1,6 km. Zeer weinig dus, maar het toont toch aan dat we hier over een echte hybride spreken en niet over een zogenaamde “milde hybride” (48V).

Rustig rijden

In alle eerlijkheid: ons eerste korte contact met de Subaru e-Boxer gaf ons niet veel hoop, maar na een waardige testrit van een week hebben we onze mening herzien, gedeeltelijk althans. Het systeem is namelijk efficiënter dan het lijkt. Hoewel de capaciteit van de accu’s bescheiden is, doet de energierecuperatie tijdens het vertragen een stevige duit in het zakje en zijn de batterijen dus snel weer operationeel. Het is ook verbazingwekkend hoe de elektromotor alleen al de auto tot 70 km/u in beweging kan houden. De truc is dat je, om het beste uit het systeem te halen, serieus betrokken moet raken door soepel en anticiperend te rijden. Je moet ook snappen hoe je het systeem moet dwingen om over te schakelen naar de elektrische modus. Net als bij een oude Prius is het de bedoeling om na het bereiken van de gewenste snelheid even het gaspedaal los te laten en dan heel subtiel gas bij te geven om de elektromotor niet te veel te belasten, anders maak je de benzinemotor wakker. Je moet rustig rijden, met andere woorden. Het resultaat is een gemiddelde van 7,8 l/100 km, terwijl Subaru 7,7 zegt. Geen indrukwekkend getal voor een compacte benzinewagen, maar vergeet niet dat de boxermotor en de vierwielaandrijving sowieso veel verbruiken. Ter vergelijking: deze 150 pk sterke Impreza 2.0 e-Boxer jaagt er  niet meer brandstof door dan een niet-hybride Impreza 1.6 van 114 pk.

Conclusie

Bescheiden op papier is het Subaru Hybrid Drive-systeem efficiënt.

Advertentie – lees hieronder verder

De Impreza e-Boxer in cijfers

Motor: 4-cilinder boxerbenzine, hybride, 1.995cc; 150pk van 5.600 tot 6.000rpm; 194Nm bij 4.000rpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: CVT-automaat

L/b/h (mm): 4.460/1.775/1.480

Leeggewicht (kg): 1.500

Koffervolume (l): 385 – 1.310

Tankinhoud (l): NB

0 tot 100 km/u (sec.): 10,7

Prijs: € 29.995 BTW incl.

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 193 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 7,7 l/100 km

CO2: 174 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Subaru voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.