Abarth is de huistuner van Fiat die samen met dit merk een lange historiek heeft. Reeds in de jaren 60 werd er al eens een 695 SS of ‘Esseesse’ uitgebracht, die intussen weer in het aanbod opdook op basis van de hedendaagse Fiat 500. En zoals het bij Abarth de gewoonte is, wordt er geregeld nog een speciale reeks van een model uitgebracht, die altijd wel wat moois in petto heeft. Dat geldt ook voor deze ‘Collectors’ Edition‘ van de 695 Esseesse die de befaamde merkgenen nog wat extra in de verf zet.
Spoiler ad Assetto Variabile
Mijn lieve buurvrouw vroeg “of ik een zonneklep achteraan op mijn 500 had gemonteerd?” In een beknopte geschiedenisles legde ik haar uit dat dit een zeer speciale Abarth was, voorzien van tal van extra sportieve items, zoals de regelbare spoiler op het dak, die tot doel heeft eventueel meer neerwaartse druk te leveren als je hem rechtop zet. “Ach zo… toch een leuk autootje, hoor”, knipoogde ze. Dit om maar aan te geven dat je met de Abarth 695 Esseesse ‘Collectors’ Edition’ vaak in het oog springt, en niet alleen bij rasechte autoliefhebbers.
Natuurlijk zijn zij het echte doelpubliek voor dit soort sportieve auto’s, die een fantastisch rijgevoel leveren maar ook meer dan het dubbele kosten van het basismodel Fiat 500. Aan deze Abarth 695 Esseesse ‘Collectors’ Edition’ hangt namelijk een prijskaartje van 34.490 euro, een stevig bedrag waarvoor je wel een indrukwekkende kleine bolide in handen krijgt.
Advertentie – lees hieronder verder
Beperkt aanbod
Bovendien gaat het om een beperkte reeks van 1.390 exemplaren, waarvan de ene helft is gelakt in ‘Nero Scorpione’ – dus zwart – en de andere helft in ‘Grigio Campovolo’ of grijs. De kans dat je een gelijkaardige Abarth zal tegenkomen, is dus zo goed als onbestaande en drijft de emotionele en verzamelwaarde van deze exclusieve 695 SS alleen maar de hoogte in.
Op onze zwarte testwagen contrasteren de witte striping, de 17” velgen en spiegelkappen mooi met de zwarte lak, terwijl ook de rode Brembo-remklauwen voor een pittig kleuraccent in het geheel zorgen.
Die sfeer wordt ook in het interieur doorgetrokken, waar op de Sabelt-kuipstoelen met rode gordels ‘One of 695’ prijkt om nog eens te wijzen op de exclusiviteit van deze beperkte reeks.
Maar hier duikt meteen een belangrijk minpunt op voor de grotere bestuurders: deze kuipstoelen zijn niet in de hoogte regelbaar, zodat wie richting een goede 1,85 meter gaat bijna met zijn hoofd tegen het dak zit. Aangezien ook het stuurwiel enkel kantelt en niet in de diepte verstelbaar is, kan het moeilijk zijn om de goede zitpositie te vinden, wat toch zeker voor een sportwagen belangrijk is. Gelukkig kan de stoel op verschillende hoogten gemonteerd worden volgens de wensen en de gestalte van de eigenaar.
Trackday
Onderweg is het genieten in de 695 Esseesse, die zich zeer vinnig toont dankzij zijn soepele 1,4 liter turbomotor die goed is voor 180 pk en een mooi sportief geluid laat klinken uit de Akrapovic-uitlaat.
De vijfbak kan het werk aan, maar heeft vrij lange schakelwegen die je niet meteen verwacht op een sportwagen. Bovendien zou een zesde versnelling aangewezen zijn om langere ritten op de snelweg comfortabeler en zuiniger te maken.
Dankzij de strakke vering met Koni-dempers en de Brembo reminstallatie stuurt en remt de 695 Esseesse zowaar als een grote gokart. Maar tegelijk vervloek je achter het stuur onze slechte wegen, want elke hobbel en put voel je in je lenden via de kuipstoelen die slechts een minimum aan comfort bieden.
Een tweede probleem is dat je deze snelle 695 Esseesse nog moeilijk echt de sporen kan geven op onze wegen met steeds striktere beperkingen en snelheidscontroles, zodat een uitstapje naar een circuit voor een trackday bijna noodzakelijk is om het volle potentieel van deze Abarth zorgeloos en in alle veiligheid aan te wenden. Daar kan het optionele sperdifferentieel wellicht handig zijn om de 180 paarden vlot via de voorwielen op het asfalt te krijgen.
Conclusie
De 695 Esseesse Collectors’ Edition tapt uit een bekend vaatje, maar weet wel het sportieve karakter van deze Abarth nog eens extra in de verf te zetten. Dit is niet meteen de ideale wagen om elke dag te gebruiken, vooral door het gebrek aan comfort, maar het is wel een prachtig speeltuig voor liefhebbers die er bij voorkeur op een circuit enorm veel plezier aan zullen beleven. En door de beperkte oplage is deze 695 SS wellicht ook nog een goede investering.
De Abarth 695 Esseesse in cijfers
Motor: viercilinder, turbobenzine, 1.368cc ; 180 pk bij 5.500 t/min ; 250 Nm bij 3.000 t/min.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: manueel 5 versnellingen
L/B/H (mm): 3.660/1.627/1.485
Leeggewicht (kg): 1.065
Koffervolume (l): 185-550
Tank (l): 35
0 tot 100 km/u (sec.): 6,7
Topsnelheid: 225 km/u
Gem. verbruik WLTP: 6,9 l/100 km
CO2: 156 g/km
Prijs: 34.490€
BIV: Vlaanderen: 555,44€; Wallonië en Brussel 2.478€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 216,83€; Wallonië en Brussel 248,95€
Ecomalus Wallonië: 175€
- Strak sturen
- Vinnige motor
- Exclusief model
- Zitpositie voor grote bestuurders
- Vijfbak
- Vering te hard op onze slechte wagen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be