TEST Abarth 695 Esseesse Collector’s Edition: Voor kenners

Abarth blijft maar varianten in beperkte series van zijn “500” uitbrengen. De nieuwste kreeg de benaming Esseesse die het merk dierbaar is.

7 / 10
Gepubliceerd op 8 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

12 jaar! Het is 12 jaar geleden dat ik voor het eerst een Abarth Esseesse mocht testrijden. Het kan intussen een 595 of zelfs een 695 zijn geworden, maar de basis is nog altijd ongeveer dezelfde.

Natuurlijk zijn er met de tijd tal van evoluties gekomen, al was het maar op vlak van vermogen van de 1.4 T-Jet dat is toegenomen tot 180 pk. Maar deze nieuwe Esseesse onderscheidt zich vooral door een palet aan specifieke oplossingen, zoals de Akrapovic-uitlaat met zijn zeer unieke sound, een aluminium motorkap die veel lichter is en de balans van de auto wijzigt, of de imposante achterspoiler die geërfd werd van de vorige speciale serie ‘70° Anniversario’. Die kan kantelen tot 60°, wat 42 kg extra downforce oplevert.

Wat het interieur betreft, dat onderscheidt zich door zijn Alcantara-bekleding. Noteer ook dat er 1.390 exemplaren worden geproduceerd: 695 in zwart (Nero Scorpione) en 695 in grijs (Grigio Campovolo).

Brutaal gevoel

Aan boord is de rijhouding nog steeds ver van ideaal, omwille van een te hoge zitpositie en plaatsing van de schakelpook van de vijfversnellingsbak, wat sportief rijden niet echt aanmoedigt. Daarnaast zorgt de kuipstoel wel voor een uitstekende ondersteuning in de bochten.

Advertentie – lees hieronder verder

Drie rondjes op de testbaan van Balocco staan op het programma voor deze test. De gelegenheid om te herontdekken dat de kleine Italiaanse bom niets van zijn punch heeft verloren! Als de sportmodus geactiveerd is, klimt deze Esseesse gretig in de toeren en houdt hij goed koers, zelfs op hoge snelheid.

In de ontwijkmanoeuvres blijkt het remvermogen voldoende en de stuurinrichting precies, ondanks een minder goede feedback, maar zonder koppelreacties bij de herlanceringen. Het meest aangename is echter het zuiver mechanische gevoel dat deze auto weergeeft, zonder de moderne beperkende en opdringerige hulpmiddelen die uiteindelijk niet erg nuttig zijn. Dit is het voorrecht van de leeftijd!

Conclusie

De Abarth 695 is meer dan enkel een leuke verschijning en behoudt een heerlijke “ouderwetse” sportieve toets. Maar de prijs van deze reeks is hoog, hoe beperkt ze ook mag zijn: 33.990 €.

Abarth 695 Esseesse Collector’s Edition :  technische fiche

Motor: viercilinder, benzine, turbo, 1.368cc ; 180pk bij 5.500tr/min ; 250Nm bij 3.000t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele vijfbak

L/B/H (mm): 3.660/1.627/1.485

Leeggewicht (kg): 1.035

Koffervolume (l): 185

Tank (l): 35

0-100 km/u (sec.): 6,7

Prijs: 33.990 € BTWi

Vermogen: 180 pk

Topsnelheid: 225 km/u

Gem.verbruik: 6,9 l/100km

CO2: 156 g/km

Voor
  • Pure sensaties
  • Uitlaatgeluid
  • Leuk en veilig rijgedrag
  • Weinig rijhulpmiddelen
Cons
  • Minder aangename stuurinrichting en versnellingsbak
  • Oncomfortabele zitpositie
  • Hoog tarief

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Abarth voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.