TEST Abarth 695 Tributo 131 Rally: emoties tellen ook

De huidige Abarth is de wagen met wellicht de meeste speciale series voor een modelreeks. Maar de fans zijn er nog steeds gek van. Maak kennis met de 695 Tributo 131 Rally.

7 / 10
Gepubliceerd op 21 augustus 2022
Leestijd : 4 min

Deel

De Abarth is een eigenlijk sportieve afgeleide van de Fiat 500 en evolueert dus gewoon mee met de generaties van dit zustermodel. Dit betekent dat de basis van de huidige modellen al van 2011 dateert, maar intussen wel enkele belangrijke evoluties onderging. Dat houdt ook in dat de toekomst van Abarth wellicht via een elektrificatie van het gamma verloopt, al werd daar officieel door het merk nog niets van bevestigd.

Intussen blijven de marketingjongens bij Abarth maar speciale reeksen van de huidige 595 en 695 uit hun mouw schudden, die steeds gelinkt zijn aan het merkverleden van Abarth of Fiat. Het is eigenlijk te gek voor woorden, maar de fans lusten die pap nog altijd erg graag aangezien alle exemplaren van de special editions keer op keer als warme broodjes de deur uitgaan. De klant is inderdaad koning. En dus pakte Abarth onlangs uit met de ‘nieuwe’ 695 Tributo 131 Rally.

Eerbetoon aan Fiat Abarth 131 Rally

Even de naam verklaren. Deze speciale serie levert een eerbetoon (‘tributo’) aan de Fiat Abarth 131 Rally, een succesvolle rallywagen die eind jaren ’70 en begin jaren ’80 twee wereldtitels bij de rijders (met Markku Alén en Walter Röhrl) en drie bij de constructeurs won. Dat gaf de Abarth-designers alvast genoeg inspiratie om nogmaals een variatie op het bekende thema te verzinnen.

Deze wagen is technisch inderdaad vrijwel identiek aan de 695 Esseesse ‘Collectors’ Edition’ die we een tijdje geleden konden testen. Dus schuilt onder de motorkap ook de bekende 1,4 liter van 180 pk in combinatie met een handgeschakelde vijfbak en een sperdifferentieel. Ook de Brembo-remklauwen en de regelbare dakspoiler zijn bekend.

Advertentie – lees hieronder verder

Het verschil op de Tributo 131 Rally wordt gemaakt door de ‘Rally Blue’ lak in combinatie met de zwarte accenten op het koetswerk, de specifieke 17”-velgen, de nodige verwijzingen naar de 131 op en in de auto en de dubbele bovenliggende uitlaat van Record Monza Savropposto.

Regenrijden op Spa-Francorchamps

Niet veel nieuws onder de zon dus, behalve dat Abarth België ons dit keer uitnodigde op een merkevenement op het circuit van Spa-Francorchamps om de jongste telg te testen. Een ideale gelegenheid om het ware potentieel van deze kleine sportwagen te ontdekken en de sfeer op te snuiven tussen de talrijke fans van het merk die met hun mini-bolide kwamen opdagen. Daar merkte ik dat de Abarths door al hun eigenaars enorm gekoesterd worden en dat die passie bijna is uitgegroeid tot een levensstijl. Echt mooi om eens te beleven!

De testrit op Spa-Francorchamps groeide meteen uit tot een gigantische uitdaging, aangezien op het moment van onze aanwezigheid de hemelsluizen volledig opengingen. Ik geef toe dat zo’n situatie niet meteen veel vertrouwen geeft om dan de baan op te gaan met één van de 695 exemplaren van de speciale reeks.

Aan boord werd ik bovendien geconfronteerd met een bekend minpunt van deze wagen: de vreemde stuurpositie en de zeer hoog geplaatste vaste kuipstoel, waardoor ik als grotere persoon (1m90) met mijn helm tot tegen het dak zat. Niet meteen comfortabel, maar noteer dat de stoel op verzoek wel enkele centimeters lager gemonteerd kan worden.

Grote gokart

Op de doornatte piste had ik evenmin veel vertrouwen in een wagen met een zeer korte wielbasis als de Abarth, waarmee je bij een verkeerde inschatting al gauw het risico loopt om snel door de achterkant ingehaald te worden. Na een voorzichtig verkenningsrondje bleek de Abarth 695 Tributo 131 Rally toch een zeer stabiel en voorspelbaar rijgedrag te vertonen, wat een aangename verrassing was. Het stuurgevoel is misschien een beetje vaag, maar de balans van de auto werd beduidend beter met een directere besturing in de sportstand van de rijhulpsystemen. En eens je dan de smaak te pakken hebt, durf ik zeker te stellen dat deze Abarth 695 Tributo 131 Rally toch veel rijplezier verzekert en eigenlijk rijdt als een grote gokart. Alleen zou een zesbak met kortere verhoudingen voor nog meer efficiëntie en snellere rondetijden op een circuit kunnen zorgen.

Conclusie

Ook deze Abarth 695 Tributo 131 Rally zou wel eens kunnen uitgroeien tot een collector’s item met zijn fraaie uitdossing die verwijst naar de rallysuccessen van het moederhuis. Noteer daarbij dat dit model meer te bieden heeft dan enkel zijn look en ook bijzonder fijn rijdt, zelfs op een circuit. Daarom nemen we de minpuntjes, zoals de slechte zitpositie en de lange spreiding van de versnellingsbak, er graag bij.

Abarth 695 Tributo 131 Rally: technische fiche

Motor: viercilinder, turbobenzine, 1.368cc ; 180 pk bij 5.500 t/min ; 250 Nm bij 3.000 t/min.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: manueel 5 versnellingen

L/B/H (mm): 3.660/1.627/1.485

Leeggewicht (kg): 1.065

Koffervolume (l): 185-550

Tank (l): 35

0 tot 100 km/u (sec.): 6,7

Topsnelheid: 225 km/u

Gem. verbruik WLTP: 6,9 l/100 km

CO2: 156 g/km

Prijs: 32.290 euro

BIV: Vlaanderen: 555,44€ ; Wallonië en Brussel 2.478€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 216,83€ ; Wallonië en Brussel 248,95€

Ecomalus Wallonië: 175€

Voor
  • Strak en dynamisch rijgedrag
  • Pittige motor
  • Unieke sportwagen met een eigen karakter
Cons
  • Slechte zitpositie voor grotere personen
  • Vijfbak met zeer lange verhoudingen
  • Licht vaag stuurgevoel

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Abarth voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.