TEST Audi A6: Technologische voorsprong

Zelden belichaamde een Audi zo goed de merkslogan «Vorsprung durch techniek» als de nieuwe A6. De recentste generatie onderscheidt zich niet zo zeer qua voorkomen of beleving aan boord van zijn voorganger, maar vooral op vlak van technologie. Daar is de sprong voorwaarts indrukwekkend!

Gepubliceerd op 21 juni 2018
Leestijd : 6 min

Deel

De nieuwe Audi A6 werd in maart op het Salon van Genève onthuld en maakte meteen een goede indruk. Echter zonder speciaal in het oog te springen, want hij borduurde duidelijk verder op de trekken van de vorige modellen. Hield u van de laatste A6? Dan zal deze u zeker ook bevallen! Anders is de kans klein dat de vonk zal overspringen…

Het nieuwe Audi-design leverde een lagere en bredere grille op, naast een gespierdere gordellijn, maar dat bracht geen grote stilistische revolutie teweeg op de A6 die van zijn klassiek voorkomen zowaar zijn handelsmerk heeft gemaakt. Maar toch zijn er enkele zaken die ons pas opvielen tijdens de testdag, zoals de twee zwarte blokken die zelfs een stuk uit de chroom lamel in de grille hapten. Even dachten we oog in oog te staan met een anonieme politiewagen. We zagen al mooier geïntegreerde oplossingen. Maar misschien is hier een verklaring voor…

Rijkelijk voorzien

Deze twee doosjes herbergen namelijk de noodzakelijke lasers en radars voor het technologisch arsenaal dat deze A6 aan boord heeft. Volgens de ingenieurs staan ze net daar ideaal geplaatst voor een optimaal functioneren. En toegegeven, hiermee is de A6 instaat de afstand tot de voorliggers te regelen en automatisch te remmen in de files, zoals elke wagen in deze klasse. Hij kan ook netjes op zijn rijstrook blijven en parkeermanoeuvres uitvoeren. Niets nieuw dus in dit segment.

Advertentie – lees hieronder verder

De berline met de vier ringen komt hiermee wel terug op het niveau van zijn sterkste concurrent, de Mercedes E Klasse, en kan zijn snelheid niet alleen aanpassen aan de geldende beperkingen, maar ook aan de reële omstandigheden van het parcours om een bocht of een kruispunt te nemen. De Efficiency Assist laat eveneens toe preventief te reageren dankzij een uitwisseling van informatie tussen voertuigen, met de infrastructuur of ook door rekening te houden met de verkeerssituatie.

Dit zijn slechts enkele van de … 39 rijhulpmiddelen die de A6 kan aanbieden. Tezamen maken ze gebruik van 5 camera’s, 5 radars, een infraroodcamera voor nachtzicht, 12 ultrasone sensoren en een laserradar! U hebt het wellicht al begrepen, op vlak van technologie is de A6 meer dan rijkelijk voorzien.

Alles aanraken

Audi wou deze technologie tastbaar maken. Daarom vervangen twee aanraakschermen de middenconsole. Deze zijn perfect reactief en leveren een trilling in de vingers als bevestiging dat het commando werd begrepen, waardoor ze heel praktisch en intuïtief te gebruiken zijn, zelfs onderweg. Het onderste scherm kan ook als tablet dienst doen om eenvoudig de gewenste bestemming in te geven. Ook dat verloopt efficiënt en maakt het ingeven veel sneller dan met het gebruikelijke klavier. De begeleiding wordt dan weergegeven via Google Maps op de Virtual Cockpit, het personaliseerbare scherm achter het stuur, en het wordt ook nog eens herhaald op het head-up display. Audi sloeg verder de bal een beetje mis door ook de bediening van de Drive Select aanraakgevoelig te maken, die echter tijdens het rijden niet goed zichtbaar en weinig ergonomisch uitvalt.

Verder nam de interieurruimte een beetje toe (+21 mm ter hoogte van de benen) en behoudt de koffer zijn volume van 530 liter. De opbergruimten zijn daarentegen schaars! En deze keer durven we ook kritiek leveren op de interieurkwaliteit. Het dashboard en de materialen zijn nog steeds voortreffelijk. Maar de hemel is minder ‘stevig’ dan voorheen, want als je er op drukt, geeft hij enkele millimeters mee. “Als het dat maar is…” zal u zeggen. Zeker, maar dit zijn we niet gewoon in een Audi!

Micro-hybridisering

De A6 onderging ook onderhuids een technologisch offensief. Net als de A8 maakt deze nieuwkomer gebruik van een elektrische installatie op 48 volt. Deze micro-hybridisering laat niet alleen toe een kanonstart te nemen vooraleer het koppel op dreef komt, het kan de wagen eveneens gedurende een 40-tal seconden tegen een gematigde snelheid alleen voortbewegen. Globaal loopt de brandstofbesparing op tot 0,7l/100km. Voorlopig blijft deze innovatie voorbehouden aan de zescilinders op benzine (55 TFSI, 3.0l 340 pk) en diesel (3.0 TDI 211, 231 en 286 pk). De “kleine” 2 liter viercilinder met 204 pk komt er tegen het einde van het jaar aan in varianten met 136 en 163 pk, en moet zich tevreden stellen met een 12V installatie.

Duidelijke meerwaarde

Toch wist de kleine kachel – toch voor een wagen van 4,94 meter lang – ons van bij de eerste meters van de testrit positief te verrassen. Net als de andere versies wordt hij gekoppeld aan een Tiptronic-automaat, waarmee hij in alle omstandigheden perfect de verwachtingen kan inlossen die bij het statuut van de A6 horen. Zelfs op het heuvelachtige parcours dat we voorgeschoteld kregen.

Uiteraard spelen de V6-motoren op een ander niveau. Niet alleen omdat ze uitgerust zijn met een adaptieve ophanging, maar ook door de vierwielaandrijving en de … vierwielsturing! Net als op de andere modellen sturen de achterwielen in de omgekeerde zin bij lage snelheid, en vervolgens andersom vanaf 60 km/u. Dat bezorgt de auto een opmerkelijke wendbaarheid in het stadsverkeer, maar ook een onverwachte assertiviteit op een bochtig parcours. En aangezien de sportstand ook een grotere invloed heeft op de parameters van de mechanische componenten dan voorheen, is de A6 niet meer alleen een perfecte kilometervreter, maar ook heel aangenaam bij een ‘dynamische’ rijstijl. De motoren, zowel benzine als diesel, vertonen geen specifiek karakter, maar hun krachtontplooiing is steeds lineair en de hernemingen met bijstand van de 48V-installatie verzekeren voortreffelijke prestaties: de sprint van 0 tot 100 km/u lukt in 5,1 seconden met de 55 TFSI en 5,5 seconden met de 50 TDI. Op de weg biedt de nieuwe A6 dus een duidelijke meerwaarde. En daarover hoor je ons uiteraard niet klagen!

Besluit

Aan zijn intact gebleven kwaliteiten als reisberline en een technologisch pakket waarvan Audi zijn handelsmerk heeft gemaakt, voegt de A6 nog bijkomende dynamische capaciteiten toe. Daarmee is het moeilijk om hem op een fout te betrappen!

+

Toptechnologie
Haptische aanraakschermen
Efficiënte micro-hybridisatie
Wendbaarheid/rijgedrag (vierwielsturing)
«Kleine» diesel volstaat
Kwaliteit interieur…

… maar opgepast voor sommige details
Beperkte opbergruimten
Alles is optioneel
Stevige tarieven

De Audi A6 50 TDI Quattro in cijfers

Motor : 6-cilinder turbodiesel, 2.967cc; 286pk tss 3.500 en 4.000tr/min; 620Nm tss 2.250 en 3.000tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 6-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.939/1.886/1.457

Leeggewicht (kg) : 1.825

Koffervolume (l) : 530

Tankinhoud (l) : 63

0 – 100 km/u (sec.) : 5,5

Prijs : € 62.550 BTWi

Vermogen : 286 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Opg. gem. verbruik : 5,5 l/100km

CO2 : 142 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.