TEST Audi RS5 Coupé: 100% Duits

Het is een cliché als een huis maar Duitse efficiëntie is een realiteit waar je niet om heen kan. En efficiënt is deze RS5 als geen ander, en dat tot in de kleinste detail! Maar wie te veel op zoek is naar efficiëntie verliest soms het aspect rijplezier uit het oog…

Gepubliceerd op 14 augustus 2017
Leestijd : 4 min

Deel

Wie al mocht proeven van de Duitse manier van werken kan dit bevestigen want hier kiest men voor rationaliteit, ernst en precisie. Laat ons stellen dat Duitsers meer bekend staan omwille van hun zin voor detail dan voor hun uitbundigheid. De RS5 is hiervan een schoolvoorbeeld…

V6

Net zoals zijn grootste concurrent, de BMW M3 (en de M4) moet deze tweede generatie van de Audi RS het zonder atmosferische V8 stellen. In de plaats komt een zescilinder bi-turbomotor. Uit een cilinderinhoud van 2,9 l puurt men 450 pk en een forse 600 Nm aan trekkracht! Dit vermogen wordt via de Quattro vierwielaandrijving op het asfalt gezet. Schakelen gaat via een achttrapsautomaat want dit is de enige versnellingsbak die dergelijke koppelwaarden aankan. Omdat deze nieuwe RS5 ook nog eens 50 kg lichter is dan zijn voorganger, zet hij ronduit sensationele prestaties neer want voor de oefening van 0 tot 100 km/u heeft hij amper 3,9 seconden nodig en de topsnelheid kan vrijgeschakeld worden tot 280 km/u. Qua efficiëntie kan dit tellen…

Gespierde look

Optisch lanceert deze RS5 de nieuwe vormtaal van Audi Sport. De designers geven aan dat ze hun inspiratie haalden bij de Audi 90 Quattro IMSO GTO en dat ze dit in een hedendaags jasje hebben gestoken. In de praktijk gaat het om brede schouders met vrij rechte hoeken zodat de wagen een breder spoor (+ 15 mm ) kon krijgen. Verder zien we verticale kunststof inzetstukken aan de voor en de achterlichten, een knipoog naar de luchtinlaten van de racewagen uit de jaren ’80 die eerder werd geciteerd. De snuit herken je aan het zwarte radiatorrooster met opengesperde muil waarop met gepaste trots het Quattro-logo prijkt. Achteraan zit een diffuser en ovalen uitlaatpijpen. Voor de verschillende inzetstukken kan de klant kiezen tussen glanzend zwart, mat aluminium of carbonvezel. Deze RS5 ademt ontegensprekelijk testosteron uit maar het staat iedereen uiteraard vrij om de verfijning van het design zelf te beoordelen…

Advertentie – lees hieronder verder

Als een speer

Eens aan het stuur wordt duidelijk dat de openbare weg niet volstaat om het volle potentieel van deze auto te beoordelen. Hij beschikt immers over een gestuurde demping en onze testwagen krijgt eveneens het RS sportdifferentieel. De minste streling van het gaspedaal katapulteert je meteen naar hoogt onbehoorlijke snelheden en wanneer je voor een bocht in de remmen gaat, zorgen de keramische remmen (een optie van een slordige 6.000 euro) ervoor dat je haast met de neus tegen de voorruit wordt gedrukt. Vervolgens kan je het gaspedaal zelfs vloeren want deze RS5 geeft geen krimp. Hij lijkt zich als het ware in het asfalt vast te bijten en doet dat onder alle omstandigheden. Ondertussen geeft de sportuitlaat een rauwe roffel ten beste. In feite balanceert deze wagen continu tussen een brutale krachtpatser die je tegen de rug van de stoel drukt met zijn waanzinnige acceleraties en een dociele rijgezel waarmee je ook onder dergelijke omstandigheden haast ontspannen kan rijden.

Je moet nooit vechten om deze RS correct in te sturen of om de ideale rijlijn te behouden wanneer je in de remmen gaat. Alles voelt zo ontspannen en vanzelfsprekend aan dat je met een indrukwekkend ritme een volgende col kan aansnijden en het is duidelijk dat bij dit ritme de weg al snel te smal wordt. Dit is een schitterend speeltje met een potentieel dat iedereen kan beheersen, al is dit geen auto om in de handen van iedereen te geven.

Maar, want er is altijd een maar, deze perfectie heft ook een keerzijde. En die manco is een gebrek aan fantasie in het weggedrag. Want zelfs wanneer je het ESP gedeeltelijk of volledig uitschakelt, is het onmogelijk om de achterkant meer dan enkele millimeters te laten uitbreken. Als je deze Audi op de limiet gaat rijden, zal je uiteindelijk met een licht onderstuur worden geconfronteerd. Dit zou niet mogen in een RS en daarmee sluiten we aan bij onze introductie…

Besluit

Deze RS5 is een raket op wielen! Het weggedrag is onverstoorbaar, ongeacht de situatie en je kan er overal onwaarschijnlijke snelheden mee rijden. Deze Audi vergeeft je nagenoeg alles. Maar je kan natuurlijk nooit uit het oog verliezen dat je niet alleen op de weg bent…


De Audi RS5 in cijfers

Motor : zescilinder in V, benzine, 2.894 cc; 450 pk tussen 5.700 en 6.700 opm; 600 Nm tussen 1.900 en 5.000 opm

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.723/1.861/1.360

Leeggewicht (kg) : 1.655

Kofferinhoud (l) : 465

Brandstoftank (l) : 58

0 tot 100 km/u (s.) : 3,9

Prijs : 85.400€ BTWi

Vermogen : 450 pk

Topsnelheid : 280 km/u

Gem. verbruik : 8,7 l/100 km

CO: 197 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.