Laten we beginnen met zijn verschijning. Esthetisch gezien is deze BMW aanzienlijk minder shockerend dan de iX met zijn resoluut innovatieve stijl. Met de i4 blijft men op bekend terrein, omdat hij zijn referenties uit het bestaande gamma put, met een duidelijke verwantschap met de 4 Reeks Gran Coupé die zopas werd voorgesteld.
Bekende trekjes
De gelijkenis is niet toevallig. We vinden op de i4 de voorkant van de 4 Reeks terug, met zijn grote karakteristieke nieren die hier uitgerust zijn met bewegende luiken om de luchtstroom te geleiden en aerodynamica te bevorderen. De lijn is duidelijk doordrenkt met de Beierse stijl. De aflopende achterpartij verbergt een achterklep die toegang verleent tot een ruime koffer van 470 liter. Deze auto is elegant en perfect consensueel in de positieve zin van het woord, wat een verkoopargument kan zijn voor BMW-liefhebbers.
Het interieur is verrassender, omdat er een half dashboard van de 4 Reeks aanwezig is waarop een grote gebogen strook prijkt die bestaat uit twee schermen van 12,3 duim. Ook hier zullen de fans van het merk hun vertrouwde sfeer terugvinden, maar zullen ze wel moeten wennen aan de uitsluitend virtuele bediening, aangezien de fysieke knoppen verdwenen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Een echte M
Het chassis is geëxtrapoleerd uit de 3 Reeks en werd aangepast om de batterij plat in de bodem te kunnen integreren. Dat levert een 53 mm lager zwaartepunt op, een garantie voor een opmerkelijke wendbaarheid. BMW kondigt dan ook met enige ironie aan dat zijn berline niet alleen gemaakt is om heel hard te accelereren in een rechte lijn (als een kleine sneer naar een constructeur die zich wel zal herkennen…). Na een behendigheidssessie met ontwijkmanoeuvres bij hoge snelheid, chicanes, haarspeldbochten en een slalom, kan ik dit alleen maar bevestigen. De i4 is zonder twijfel een referentie op dit vlak in het elektrische segment. Althans de M50-versie die we hebben getest, de eerste BEV in het BMW-gamma voorzien van het M-logo.
Het klopt dat met de 400 kW (544 pk) afkomstig van zijn dubbele motor de reacties uiteraard zeer vinnig zijn (3,9 sec van 0 tot 100 km/u) en ze vergezeld gaan van een futuristisch geluid… dat verspreid wordt via de luidsprekers van het voertuig (onder leiding van de beroemde filmcomponist Hans Zimmer – echt waar!). Wat het rijbereik van de i4 betreft: noteer tot 510 km (WLTP) voor de M50 en tot 590 km voor de meer bescheiden iDrive 40 (250 kW) dankzij de batterij van 80,7 kWh netto.
(*) SAV : Sports Activity Vehicle
BMW i4 M50: technische fiche
Motor: dubbel, elektrisch; 400 kW; 795Nm
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 1 verhouding
L/b/h (mm): 4.783/1.852/1.448
Leeggewicht (kg): 2.215
Koffervolume (l): 470
Batterij (kWh): 83,9
0 tot 100 km/u (sec.): 3,9
Topsnelheid: 225 km/u
Gem. verbruik: 19-24 kWh/100km
Prijs: 73.000 € BTWi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be