TEST Citroën Berlingo: op alle vlakken beter

De Berlingo, nog steeds een van de best verkopende modellen bij Citroën, is aan zijn derde generatie toe. Een revolutie is het niet geworden maar het busje is er wel een stuk volwassener én mannelijker op geworden. Tijd voor een testrit!

7 / 10
Gepubliceerd op 31 augustus 2018
Leestijd : 3 min

Deel

Sinds de introductie van de Berlingo in 1996 heeft Citroën er al 3,3 miljoen exemplaren van kunnen verkopen. De helft daarvan waren Ludospaces, wat vandaag nog steeds het best verkopende model is van het Franse merk en dit in maar liefst 17 landen.

De grootste designwijziging is vooraan te vinden. De Berlingo kreeg een nieuwe neus met SUV-trekjes en ziet er nu mannelijker uit dan ooit. Maar ook zijn onderstel veranderde. De Fransman rust voortaan op een hybride chassis, waarmee we bedoelen dat de voorkant van het EMP2-onderstel komt (Peugeot 3008, DS7 Sportback) en de achterzijde van het reeds gebruikte RG5-onderstel. Net zoals voorheen verkoopt Citroën de Berlingo in een M- en XL-uitvoering. De 35 extra centimers worden netjes bij de wielbasis geteld.

Ruimtekoning

In de langste versie meet de nieuwe Berlingo 4,75 meter. Da’s lang, en dus verwondert het niemand dat de Berlingo een echte ruimtekoning is. Zijn koffer lust (in normale configuratie) 1.050 liter en in de gewone versie kan je ook al 775 liter benutten, of 100 liter meer dan in zijn voorganger. Let wel: deze waarden gelden met 5 zitplaatsen. Wil je er 7, die je altijd tevoorschijn kan toveren in een Berlingo, gaat dat ten ten koste van het laadvolume. Die 2 extra zitjes bieden dan weer wel hetzelfde comfort als de overige 5. Leg je alle zetels plat – buiten de bestuurdersstoel uiteraard – kan je objecten vervoeren met een lengte tot 2,7 of zelfs 3,05 meter.

Moduleerbaar

Advertentie – lees hieronder verder

De allergrootste troef van de Berlingo is zijn moduleerbaarheid. We tellen in totaal 28(!) verschillende opbergvakken, samen goed voor ongeveer 180 liter. Er zijn ook twee handschoenkastjes, maar aangezien de airbag van de passagier boven diens hoofd zit, was er geen plaats meer voor een make-upspiegeltje. Citroën wil namelijk niet dat er glas rondslingert in geval van een ongeval.

Meer kwaliteit

De kwaliteitsindruk is de hoogte ingeschoten. Harde plastics hebben plaatsgemaakt voor kwalitatieve kunststof en ook op gebied van uitrusting werd vooruitgang geboekt. Daarnaast wordt deze ludospace met niet minder dan 19 rijhulpsystemen uitgerust. Zaken als noodremhulp en automatische verlichting zijn standaard… en dat allemaal voor minder dan € 17.500, wat weliswaar € 1.500 meer is dan wat je voor de afgaande Berlingo betaalde.

Zoals een SUV

Het stuur staat rechtop, wat beter is voor de zitpositie, en dankzij de nieuwe elektromechanische stuurinrichting laat dit busje zich preciezer en aangenamer in bochten jagen.

En hoewel de Berlingo in tegenstelling tot de laatste C4 Cactus niet over een hydraulische ophanging beschikt, rijdt hij erg comfortabel. Bovendien blijft de koets in alle omstandigheden vlakker dan voorheen. Van overhang is dus minder sprake.

Motoren

Aan potentiële kopers raden we de 130 pk sterke 1.5 liter turbodiesel aan. Dat blok heeft veel koppel in petto (300 Nm) en werkt zeer goed samen met de nieuwe EAT8-automaat. Al is de 110 pk sterke 1.2 Puretech-benzinemotor ook een prima keuze, afgezien van het feit dat deze minder trekkracht opwekt (205 Nm) en daardoor minder vlot herneemt. In beide gevallen is de geluidsisolatie bewonderenswaardig.

Conclusie

De nieuwe Berlingo heeft veel troeven in handen. Hij is ruim, betaalbaar, praktisch, veilig én aangenaam om mee te rijden. Een aanrader voor gezinnen…

Citroën Berlingo M 1.5 BlueHDI 130 in cijfers

Motor : viercilinder turbodiesel, 1.499 cc; 130 pk bij 3.750tr/min; 300 Nm bij 1.750tr/min

Aandrijving : voorwielen

L/b/h (mm) : 4.403/1.921/1.807

Leeggewicht (kg) : 1.505

Koffervolume (l) : 775

Tankinhoud (l) : 50

0 – 100 km/u (sec.) : 11,5

Prijs : € 25.050 BTWi

Vermogen : 130 pk

Topsnelheid : 185 km/u

Opg. gem. verbruik : 4,3 l/100km

CO2 : 113 g/km

Andere motorversies :

1.2 Puretech : 110 pk ; € 17.400 BTWi

1.5 BlueHDI : 75 pk ; 4,1l/100km ; € 20.550 BTWi

1.5 BlueHDI : 100 pk ; 4l/100km ; € 21.650€ BTWi

Voor
  • Opmerkelijk weggedrag
  • Geluidsisolatie
  • Hogere kwaliteitsindruk
  • Moderne uitrusting
  • Zeer praktisch
Cons
  • Bewegende zijruiten enkel op topversies
  • Geen make-upspiegeltje voor passagier
  • Maten van de XL-versie
  • Motor met 75 pk blijft te verifiëren

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.