TEST Fiat 500X Cross: een 500 voor het veld?

Toen de Fiat 500X een ‘Cross’ werd, ruilde hij zijn glimmende schoenen in voor rubberlaarzen. Concreet betekent dit extra koetswerkbescherming en een optionele vierwielaandrijving voor deze Fiat.

Gepubliceerd op 13 februari 2018
Leestijd : 2 min

Deel

De Fiat 500X herken je dus aan zijn specifieke bumpers getooid met aluminium beschermingspanelen. Is dat alles? Stilistisch gesproken wel, ja. Verder is de 500X Cross identiek aan de andere versies van de 500X, zodat je de vernieuwing vooral moet zoeken in de uitrustingsmogelijkheden. Die werden verrijkt met nieuwe technologie zoals de adaptieve cruise control, een autonoom remsysteem en een alarm voor dwarsverkeer bij manoeuvres. Dan zijn er nog de rijstrookbewaking en de dodehoekverklikker, die echter nood hebben aan een nieuwe kalibratie, want nu reageren ze echt te snel en te ingrijpend.

Gezapig

Het grote technische verschil tussen deze 500X Cross en de andere 500X-versies, is de mogelijkheid om voor vierwielaandrijving te kiezen op de 2.0 MJet 136 pk en de 1.4 Multiair 170 pk. Deze laatste kregen we in combinatie met de nieuwe 9-trapsautomaat onder de billen geschoven. Een cocktail die overtuigt met de geleverde tractie, zelfs op een sneeuwlaagje zoals tijdens onze testrit.

Wel reageert de transmissie vrij heftig als het ritme wordt opgevoerd en toont de 1.4 Multiair zich dan wat sloom, terwijl hij nochtans een degelijke chrono (8,6 sec.) neerzet op de sprint van 0 tot 100 km/u. Dat is niet dramatisch voor een gezinsvriendelijke SUV, maar de strakke ophanging en de schakelpeddels aan het stuur laten een dynamischer temperament vermoeden. Toch valt er niets aan te merken op het rijgedrag dat één van de sterke punten blijft van de 500X, die het overhellen van het koetswerk mooi in toom weet te houden en een uitstekende tractie vertoont.

Advertentie – lees hieronder verder

Besluit

500X of 500X Cross ? Als u niet specifiek op zoek bent naar een 4×4, zal het vooral afhangen van de stijl die u verkiest.

Nog steeds een leuke stijl

Echte 4×4

Aangenaam rijgedrag

Zuinige motor

+

Gedateerd multimediasysteem

Soms heftige automaat

Te ingrijpende rijhulpmiddelen

Slome motor

Fiat 500X Cross 1.4 MultiAir

Prijs : € 27.590 BTWi

Vermogen : 163 pk

Gem. opg. verbruik : 6,7 l/100km

CO2 : 157 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Fiat voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.