Al lijkt de naamkeuze misschien vreemd voor een voertuig dat niets te maken heeft met de echte Mustang wat zijn filosofie of architectuur betreft (had Mach-E alleen niet volstaan?), toch poogt de elektrische SUV de esthetische codes van het iconische model trouw te blijven. Zelfs met een zekere brio moet we toegeven. De spitse voorlichten zorgen voor een priemende blik, de nepgrille, die hier slechts een vlak plastic element in de bumper is, verwijst naar de beroemde Mustang, en de drievoudige verticale lichtsignatuur achteraan voltooit het visuele plaatje. Verder heeft deze Mach-E ook een zeer dynamisch profiel en een globaal gespierd voorkomen. De 3 meter lange wielbasis levert bovendien veel ruimte aan boord op. Hetzelfde geldt voor de koffer met een inhoud van 402 liter, die aangevuld wordt met een “frunk” van 81 liter (« front-trunk » of koffer vooraan), die segmenteerbaar en uitwasbaar met water is.
Zoals Tesla
Aan boord doet het verticaal geplaatste centrale scherm denken aan de Tesla Model X. Met een diagonaal van 15,5” is dit de hoeksteen van het interieur van de Mach-E, omdat hiermee het overgrote deel van de functies van het voertuig bediend worden. Het is opgevat als een smartphone, met eenvoudige en ergonomische menu’s en een aanpasbare presentatie, afhankelijk van de elementen die je wil weergeven, zodat dit scherm en het systeem dat het aanstuurt vrij aangenaam en eenvoudig in het gebruik zijn. De ingenieurs hadden ook de intelligentie om onder het display enkele knopjes te behouden voor de instelling van de temperatuur van de airco, de stoelen, het verwarmde stuurwiel en de ruitontdooiing, zodat die met één klik geactiveerd kunnen worden, zonder dat je eerst door een bepaald menu moet gaan. En ze behielden zelfs enkele zeer fysieke bedieningselementen, zoals de volumeknop die rechtstreeks in het scherm is geïntegreerd, of de toetsen op het stuurwiel voor de boordcomputer of multimediasnelkoppelingen. Aan dit scherm werd een tweede, veel bescheidener exemplaar voor de bestuurder toegevoegd dat de noodzakelijke informatie weergeeft, zoals snelheid, navigatie-aanwijzingen of de resterende autonomie.
Elektrisch maar niet saai
Aan het stuur herken je meteen de invloed van Ford-ingenieurs in het rijgevoel van deze Mach-E. De ontwerpers vertelden ons dat ze van de Mustang Mach-E een “dynamisch, maar geen sportief” voertuig wilden maken. Daarvoor zullen we moeten wachten op de 487 pk sterke Mach-E GT die er tegen het einde van het jaar aankomt. Maar reeds deze geteste ‘Longe Range’ versie is zonder twijfel een van de meest aangename elektrische wagens om mee te rijden, waarin je toch nog een bepaald verbonden gevoel krijgt dat ver verwijderd is van de steriele, gevoelloze sensaties die je helaas terugvindt op (bijna) alle andere elektrische auto’s. De nauwkeurige en redelijk communicatieve besturing en de perfect gecontroleerde koetswerkrol maken deze crossover bijzonder stabiel in de bochten. En door dit te combineren met de explosiviteit van de elektromotor en de voorbeeldige tractie in alle omstandigheden, krijg je een wagen die een echt rijplezier weet te verzekeren. De sensaties zijn natuurlijk, bijna identiek aan een auto met een verbrandingsmotor! En om de gewoonten niet te verstoren – of toch niet te veel – is het zelfs mogelijk om een kunstmatig geluid van een verbrandingsmotor door de luidsprekers te sturen om het klimmen in de toeren te begeleiden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ruim aanbod
Het gamma van de Mustang Mach-E is gebaseerd op drie vermogens en twee batterijcapaciteiten. Het aanbod begint bij de versie van 269 pk met een batterij van 76 kWh (waarvan 68 kWh bruikbaar) en een autonomie van 440 km. Hetzelfde vermogen geleverd door 2 motoren naar een vierwielaandrijving reduceert het rijbereik tot 400 km. Vervolgens is er de batterij van 99 kWh (88 kWh netto) die tot 610 km ver raakt in combinatie met de enkele motor van 294 pk, of 540 km als je kiest voor de dubbele motor met een totaalvermogen van 351 pk en vierwielaandrijving. Met deze laatste configuratie noteerden we een gemiddeld verbruik van 22 kWh/100km tijdens een gevarieerde testrit, gekruid met enkele sportieve secties. Dit is voldoende om in realiteit zeker meer dan 400 km te kunnen afleggen als je er een “brave” rijstijl op nahoudt. Met deze batterij laat Ford ook krachtige laadbeurten op gelijkstroom toe, tot 150 kW. Daarmee laad je volgens de constructeur 91 km per 10 minuten bij en zijn lange trips dus perfect mogelijk. De basisprijs van 48.000 euro is aantrekkelijk, zeker als je rekening houdt met de prestaties en de uitrusting. Maar als je kiest voor de grote batterij moet je daar nog wel 8.000 euro extra voor neertellen.
Ford Mustang Mach-E AWD Extended technische fiche
Motor: elektrisch (dubbel) ; 258 kW/351 pk ; 580 Nm
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: automaat
L/b/h (mm): 4.713/1.881/1.625
Leeggewicht (kg): 2.182
Koffervolume (l): 402 + 81
Batterij (kWh): 99
0 tot 100 km/u (sec.): 5,1
Topsnelheid: 180 km/u
Gem. verbruik WLTP (kWh/100km): 16,3 kWh
Autonomie: 540 km
Prijs: 64.425€ BTWi
- Koetswerkdesign en interieurruimte
- Uitstekend chassis
- Rijgevoel
- Reële autonomie
- Scherm en menu’s niet altijd ergonomisch
- Stevig tarief
- Aangenaam geluid maar (uiteraard) artificieel
- Laadpunt enkel aan linkerkant
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be