Autotests

TEST Ford Ranger MS-RT: Een pick-up om mee te racen?

In afwachting van de opvolger over iets meer dan een jaar (zie hiernaast), wil de Ford Ranger zijn positie als onbetwiste leider in het pick-up-segment consolideren. Daarom komen er speciale series bij de vleet, waaronder deze verbazingwekkende MS-RT die zich vooral richt op een gebruik … op de weg.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 28 jan. 2022 | Leestijd: 3 min

Op 10 jaar tijd is de Ford Ranger gestegen van een marktaandeel van 4% naar… 45% in zijn segment! Een succes dat hij vooral te danken heeft aan de speciale reeksen waar de klanten bijzonder dol op zijn. Vier nieuwe reeksen komen het assortiment verrijken: de Wolftrack, vooral gericht op professioneel gebruik, de Stormtrack als chique off-roader en een Special Edition van de fantastische Raptor. Maar de meest verbazingwekkende is ongetwijfeld de MS-RT-versie.

Essai Ford Ranger MS-RT

Advertentie – lees hieronder verder

Dynamisch

Deze Ranger MS-RT werd bijgeschaafd door het M-Sport team, de rallypartner van Ford. De bredere flanken en de nieuwe bumper versterken de look en de sfeer aan boord is volledig zwart, met specifieke stiknaden en logo’s. Maar bovenal zijn het chassis en de ophanging aangepast. De Ranger MS-RT is daarmee minder rolgevoelig in de bochten, de besturing is nauwkeuriger en dankzij de Michelin-wegbanden is de grip verbeterd terwijl het rolgeluid afnam. 

Essai Ford Ranger MS-RT

Alhoewel deze Ranger niet aan de wetten van de fysica kan ontkomen – vooral bij het remmen – kunnen de bochten toch veel sneller genomen worden dan met de andere modellen. Vooral omdat de 10-trapsautomaat de motor vlot in de toeren laat klimmen… in de mate van het mogelijke voor een 2.0l diesel van 213 pk, die identiek is aan de andere Rangers. Het voertuig blijft niettemin uitgerust met alle offrroad-technologie (sperdifferentieel, afdalingsassistent…) om zo een uitzonderlijke uitstap naast het asfalt nog steeds toe te laten.

Conclusie

Essai Ford Ranger MS-RT

De Ranger MS-RT is verrassend dynamisch voor een pick-up en vooral een echt collector’s item. Het meest exclusieve model in het gamma is echter voorzien van een prijskaartje van … 52.945€ exclusief BTW. Dat is bijna 2.500€ meer dan een Raptor!

Ford Ranger MS-RT: technische fiche 

Motor: viercilinder, turbodiesel, 1.996cc ; 213pk bij 3.500 tr/min ; 500Nm bij 1.750-2.000 tr/min.

Aandrijving: naar de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 10 verhoudingen

L/B/H (mm): 5.335/1924/1837

Leeggewicht (kg): 2.211

Laadvermogen (kg): 1.059

Laadvolume (l): nb

Max. trekvermogen (kg): 3.500

Tank (l): 80

Gem.verbruik (l/100km): 9,4

CO2 (g/km): 246 

Prijs (€ BTWi): 23.111

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Gespierde stijl

  • Verrassend dynamisch rijgedrag

  • Nog steeds top offroad-capaciteiten


Minpunten

  • Zeer hoge prijs

  • Exclusiviteit gegarandeerd

  • Geen aangepaste motor/versnellingsbak

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon