TEST Karma Revero: geslaagde reïncarnatie?

De illustere Karma Revero komt nu officieel op de Europese markt en hoopt hier potten te breken. Maar heeft de Amerikaanse berline met range extender wel genoeg troeven om het veeleisende Europese premium publiek te verleiden?

7 / 10
Gepubliceerd op 2 augustus 2024
Leestijd : 6 min

Deel

TEST Karma Revero: geslaagde reïncarnatie?

Terwijl Fisker de boeken neerlegt, komt de Karma Revero hier op de markt. Voor het grote publiek is dit wellicht een zeer vreemd verhaal dat enige duiding vereist. De hele saga rond Fisker en Karma begon zo’n 15 jaar geleden. De Deense ontwerper Henrik Fisker realiseerde toen zijn grote droom met de ontwikkeling en productie van een eigen wagen. De Fisker Karma was een prachtig gelijnde berline met een elektrische aandrijving en dus op dat moment zeer toekomstgericht en innovatief. In 2012 werd de wagen met range extender onthuld, maar de lancering verliep met horten en stoten en draaide uiteindelijk uit op een sisser. Fisker deed recent nog een nieuwe poging om zijn eigen automerk nieuw leven in te blazen, maar ook dat project ging alweer op de fles.

Karma-13

Chinese droom van Wanxiang

Intussen werden de rechten op de Karma gekocht door de Chinese investeerder Wanxiang, een groep die componenten levert aan vele automerken en de berline alsnog in 2016 op de markt bracht als Revero. Hiermee realiseerde stichter Lu Guanqiu eveneens zijn grote droom om een eigen exclusief automerk boven de doopvont te houden. De Chinezen koesteren grote ambities met het automerk, maar geven het project de nodige tijd om te rijpen. Karma werd de voorbije jaren geherstructureerd en bouwde intussen een nieuwe eigen fabriek in Moreno Valley, Californië (VS).

Bij de Europese lancering van Karma spraken we Marques McCammon, de president van Karma Automotive, die de ambitieuze toekomstplannen van de constructeur verduidelijkte: “We willen de volgende jaren uitgroeien tot een authentiek Amerikaans sportwagenmerk met een nieuw gamma. De nieuwe Revero is al even in de Verenigde Staten op de markt en introduceren we nu ook in Europa. Volgend jaar volgen de Kaveya coupé en de Gyesera berline met een volledig elektrische aandrijving, die op onze nieuwe site in Californië zullen worden geproduceerd. Momenteel produceren we slechts een paar honderd voertuigen per jaar, maar na de lancering van de nieuwe modellen zal dat snel stijgen. Weet dat onze fabriek een capaciteit heeft om tot 10.000 voertuigen per jaar te produceren. Dat volume zullen we natuurlijk niet meteen bereiken, maar het geeft de toekomstvisie van Karma weer.”

Advertentie – lees hieronder verder

De Europese distributie zal geregeld worden door het Nederlandse autobedrijf Kroymans, dat de Karma Revero al enige jaren verkoopt en weldra de eerste exemplaren van het nieuwe model aan zijn klanten zal leveren. In een eerste fase wordt een persoonlijke service aan huis voorzien aan mogelijke Belgische kopers, maar op termijn is het de bedoeling dat in verschillende Europese landen een vertegenwoordiging komt. Noteer dat er geen wagens op stock zijn en dat er in de showrooms enkel een demomodel present is. De reden is dat Karma elk exemplaar van de Revero volledig naar wens van de koper vervaardigt, zowel wat de bekleding van het interieur, de koetswerklak als de extra’s betreft.

Karma-16

Echt nieuw? Toch wel!

In Hilversum waar Kroymans een showroom heeft van Karma en andere premium merken zoals Aston Martin en Ferrari, konden we al in alle exclusiviteit met de nieuwe Revero rijden. ‘Nieuw’ lijkt op het eerste gezicht wat overdreven, want het nieuwe model is duidelijk verwant met zijn voorganger, met nog steeds krachtige proporties die dynamiek en stijl uitstralen. Toch verzekerde Marques McCammon dat “op de ranke berline geen enkel koetswerkelement ongewijzigd is gebleven en dat ook het interieur, de uitrusting en de ADAS-systemen een grondige update kregen”.

Mooi, maar het basisconcept van de Karma Revero blijft identiek met een aangepast aluminium chassis en een hybride aandrijving met een range extender. Hierbij genereert een 1.5-liter turbomotor van BMW-origine de stroom voor de accu van 28 kWh die de twee elektromotoren met een vermogen van 400kW aandrijft. Dit resulteert in een systeemvermogen van 536 pk en 746 Nm koppel, waarmee de sprint van 0 tot 100 km/u lukt in 3,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u wordt bereikt. Dat zijn meer dan degelijke prestaties, waarmee de 2,4 ton wegende berline zeer vlot uit de startblokken schiet en zijn bestuurder heel wat rijplezier kan verschaffen als de omstandigheden dat toelaten.

Karma-17

De hybride met range extender is een eerder zeldzaam aandrijfconcept waarmee Karma zich wil onderscheiden van de concurrentie die tegenwoordig vooral volledig elektrische aandrijvingen aanbiedt. Het EREV-concept (Extended-Range Electric Vehicle) van de Revero laat toe 130 kilometer zuiver elektrisch te rijden, terwijl het totale rijbereik met de hulp van de benzinemotor 580 kilometer bedraagt. Dat biedt de bestuurder een grotere flexibiliteit en onafhankelijkheid in deze transitieperiode naar volledig elektrisch rijden. Maar zoals gezegd zullen de volgende modellen die Karma zal lanceren ook een volledig elektrische aandrijving krijgen.

Karma-18

Belangrijk: golftas kan mee

De Karma Revero biedt plaats aan vier personen en heeft een piepkleine koffer van slechts 195 liter. Dat is zelfs minder dan een gemiddelde stadswagen. Volgens het merk is dat echter meer dan voldoende voor de gegoede klanten die er vooral een golftas in kwijt willen, en dat lukt prima. Die beperkte kofferruimte is te wijten aan de accu in de middenconsole die tot achteraan doorloopt en de plaatsing van de elektromotoren en de omvormer onder de koffervloer. Inderdaad, voor Fisker was het design belangrijker dan de functionaliteit en dat draagt de Revero nog steeds mee.

Karma-20

Aan het stuur biedt de Karma Revero een overtuigende rijervaring die dynamiek en comfort mooi weet te verzoenen in een luxueus kader met een hoogwaardige afwerking in leder, hout en carbon. Ook de bediening van de boordfuncties via het centrale display verloopt logisch en intuïtief, zodat je je meteen thuisvoelt in het knusse interieur. Tegelijk oogt het geheel wat ‘klassiek’ in deze tijden waarin gigantische digitale displays het dashboard van de recentste geconnecteerde EV’s inpalmen. Maar aangezien niet iedereen daar fan van is, zullen liefhebbers van een conservatiever interieur misschien net daarvoor vallen.

Karma-21

De cruciale vraag is of de kandidaat-kopers bereid zullen zijn 145.000 euro plus taksen – in België dus 175.450 euro – neer te tellen voor de Karma Revero, die wel een sterk totaalconcept aanbiedt, maar tegelijk toch al wat gedateerd is en eigenlijk op geen enkel vlak de sterke concurrentie in het premium marktsegment kan overtroeven. Alhoewel. Gezien het beperkte productievolume van dit model, waarvan er in 2024 slechts 200 stuks wereldwijd zullen worden afgeleverd, is de exclusiviteit natuurlijk wel verzekerd.

Karma-22

BESLUIT

De nieuwe Karma Revero wint nog steeds de originaliteitsprijs met een fraai design, een apart aandrijfconcept dat zeker zijn voordelen heeft en een zeer beperkte productie waardoor je gegarandeerd met een unieke premium wagen rondrijdt. Wel moet je daarvoor heel veel euro’s neertellen, terwijl het concept, het design en de technologie intussen al wat passé zijn. Kortom, een echt hebbeding voor liefhebbers deze Revero. 

Karma-12

De Karma Revero in cijfers 

Motor: hybride met range extender, systeemwaarden 536 pk en 746 Nm  

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/B/H (mm): 4.998/2.136/1.337

Leeggewicht (kg): 2.449

Koffervolume (l): 195

Batterij (kWh): 28

0 tot 100 km/u (sec.): 3,9

Topsnelheid (km/u): 200 km/u

Rijbereik WLTP (km): n.b.

CO2: 0 g/km

Prijs: 175.450€

BIV: Vlaanderen: 54,78€; Wallonië en Brussel 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 149,88€; Wallonië en Brussel 285,38€

Ecomalus Wallonië: 0€

Voor
  • Origineel en zeldzaam model
  • Rijbereik met range extender
  • Hoogwaardige afwerking
Cons
  • Reeds gedateerd concept
  • Piepkleine koffer
  • Hoge prijs

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.