TEST Maxus eDeliver 9: Gedaan met lachen!

Maxus maakte bij ons zijn debuut met de EV80. Het merk vervangt nu zijn voorbijgestreefde bestelwagen door een elektrische variant van de zeer moderne Deliver 9. En die kan zelfs een referentie in zijn klasse worden!

Gepubliceerd op 22 juni 2021
Leestijd : 2 min

Deel

De Maxus Deliver 9 die afgelopen zomer met een dieselmotor werd gelanceerd, gaat nu aan de stekker door middel van een elektromotor van 204 pk en 310 Nm. Afhankelijk van het gekozen koetswerk is er een verschillende batterijcapaciteiten beschikbaar: 51,2 kWh voor 186 km rijbereik op de L2H2 en 72 kWh voor 236 km of 88,5 kWh en bijna 300 km voor de L3H2. Uiteraard zal het gewicht van de batterij het laadvermogen bepalen om in de categorie lichte vrachtwagen (met rijbewijs B) te blijven: respectievelijk 1.200 kg voor de L2H2 en 980 en 860 kg voor de L3H2. Tot slot kan een L3H3-versie in de N2-categorie (MTM >3.500 kg) 1.350 kg lading vervoeren en biedt dan alleen de grootste batterij om tot 275 km te rijden. Bovendien kan elke versie 1.500 kg slepen.

Efficiënt

Achter het stuur is het dag en nacht verschil met de oude EV80. De rijhouding is comfortabel en de uitrusting is compleet, zowel op vlak van veiligheid als comfort. Het meest hinderlijke blijft zonder twijfel het multimediasysteem dat erg traag werkt en het nog steeds zonder GPS moet stellen. Een handicap die overwonnen kan worden door je smartphone aan te sluiten, op voorwaarde dat je de juiste app gebruikt.

Het hedendaagse karakter vertaalt zich onderweg in een consistente stuurrichting en een degelijk geluidsisolatie. De 204 pk is uiteraard in alle omstandigheden voldoende, en de draaicirkel van 7,4 meter op de 88,5 kWh L2H2-versie zorgt voor de nodige wendbaarheid. Maar op de snelweg is het opletten geblazen door de tot 100 km/u beperkte topsnelheid. Op een gemengd parcours blijft het verbruik zeer schappelijk: we tekenden 31,2 kWh/100 km op, tegenover 29,9 aangekondigd door de constructeur.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Modern, met een zeer goede aandrijving en niet gulzig: de eDeliver 9 zet een nieuwe maatstaf bij de grote elektrische bestelwagens.

Maxus eDeliver 9 L3H2 88,5 kWh: technische fiche

Motor: elektrisch ; 204pk ; 310Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 5.940/2.062/2.525

Leeggewicht (kg): 2.640

Laadvermogen (kg): 860

Laadvolume (m3): 11

Sleepvermogen (kg): 1.500

Batterij (kWh): 88,5

Autonomie WLTP (km): 296

Max. laadcapaciteit (kW): 72

Prijs: 71.990€ BTWi

Lees ook: TEST Maxus EV80: Capabele Chinees

Lees ook: TRIOTEST Maxus eDeliver 3 vs Peugeot e-Expert vs Mercedes eVito

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.