Het afgelopen decennium hebben de sportcoupés en de roadsters van AMG de SL, de befaamde sportwagen van Mercedes, stevig voor de wielen gereden. De duidelijke verburgerlijking door de jaren heen heeft de “Sport Leicht” (vandaar de initialen) inderdaad parten gespeeld. En de genadeslag was de opklapbare hardtop van de laatste twee generaties, een must voor elke cabriolet in de jaren 2000. Tot het punt dat het nieuwste model in 2019 in alle discretie uit de catalogus verdween.
Maar vandaag herintroduceert Mercedes zijn SL als een absolute sportwagen en daarom kregen de ontwikkelingsingenieurs van AMG carte blanche om er de avant-gardistische referentie van te maken die hij oorspronkelijk was.
Terug naar de basis
De verandering is meteen merkbaar. Ook al is de SL een grote baby van 4,70 meter lang (dus 16 cm langer dan een AMG-GT Roadster), toch laten de fijne trekken in combinatie met de gebruikelijke proporties van het model, met een lange motorkap en een minimale overhang achteraan, deze omvang niet vermoeden.
Het ontwerp werd vooral bijgewerkt op vlak van aerodynamica. Actieve vinnen onder de bumper en achter de grille, evenals een kleine spoiler die tevoorschijn komt bij 80 km/u om de lucht te geleiden en de nodige downforce te bieden (in 5 posities), zorgen ervoor dat de SL een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,31 kan bereiken, wat een referentie is onder de roadsters.
Advertentie – lees hieronder verder
Misschien is die term niet meer helemaal passend, omdat de SL teruggrijpt naar zijn 2 + 2-configuratie van weleer, die werd opgeofferd omwille van de hardtop op de vorige modellen. Want ja, de SL heeft opnieuw een canvas kap. Dit drielagige en geluiddichte dak kan in 15 seconden tot 60 km/u worden bediend. Afhankelijk van de positie van de kap varieert het koffervolume van 240 tot 213 liter, genoeg om er een weekendje op uit te trekken.
Techno-chique cocon
Het sterke punt van de SL, het interieur, is naar onze mening esthetisch bijzonder geslaagd. Volgens de ontwerpers werd de inspiratie uit de eerste generatie gehaald, met een vloeiend en strak design en ronde ventilatiemonden die kenmerkend zijn voor Mercedes.
Uiteraard is de technologie alomtegenwoordig en geconcentreerd rond het verticaal geplaatste centrale scherm met een diameter van 11,9”. Het stuurt het vrij ergonomisch, geconnecteerde MBUX multimediasysteem aan en heeft snelkoppelingen die rechtstreeks toegang geven tot de belangrijkste functies. Maar de echte bijzonderheid is dat het scherm elektrisch kantelbaar is onder een hoek van 12 tot 32 graden. Dit om een perfecte aflezing te garanderen, zelfs in direct zonlicht wanneer je open rijdt. En in het gebruik is het echt effectief.
Voor de bestuurder wordt de rij-informatie weergegeven op een 12,3” scherm op een display dat speciaal voor deze SL is ontwikkeld. Op het stuurwiel geven twee ronde bedieningsknoppen een directe toegang tot de instellingen (uitlaatgeluid, Stop&Start-deactivering, ophanging, spoiler, enz.), evenals de rijmodi. Het gebeurt allemaal op een snelle en intuïtieve manier, wat erg handig is tijdens het rijden. En dan, het bewijs van de hervonden dynamiek van deze SL: een Track Pace telemetriesysteem dat het mogelijk maakt om 80 parameters 10 keer per seconde op te nemen op een bekend circuit. De ideale lijn kan dan op het scherm getoond worden om de coureur te helpen zijn rondetijden te verbeteren.
Dubbel spel
Goed geïnstalleerd in de comfortabele AMG-stoelen met een perfecte ondersteuning, profiteren we van de zon om ondanks de frisse dag open te rijden. Met dank aan het Airscarf-systeem dat een heerlijke warme wind in de nek blaast en de voorruit die prima beschermt tegen onaangename turbulenties. We waarderen de discreet klinkende V8 4.0 biturbo, de enige motorisatie van de SL op dit moment. Hij is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 476 pk/700 Nm voor de SL 55 4Matic+; 585pk/800Nm voor de SL 63 4Matic+.
Je zal met de naam 4Matic+ al hebben begrepen dat het nieuwe model voor het eerst is uitgerust met vierwielaandrijving. Dit om de tractie veel efficiënter te maken, vooral op de 63-versie die steeds is uitgerust met een sperdifferentieel, een item dat optioneel is op de 55. En dit is niet het enige verschil tussen de twee modellen, want de krachtigere variant krijgt ook standaard een innovatief hydraulisch systeem Active Ride Control, dat onafhankelijk op elke as werkt om het rollen in bochten te verminderen en het comfort te verbeteren.
Het resultaat is een SL met twee gezichten: een grote comfortabele kilometervreter, ideaal voor dagelijks gebruik in de braafste modi, die toch een formidabel sportief temperament vertoont wanneer je de cursor op Sport of Sport + (of zelfs Race, op het circuit) plaatst. De motor stijgt snel in de toeren, maar niet te hoog, omdat het maximale vermogen wordt bereikt vanaf 5.500 t/min. De wissels van de 9 versnellingen van de automatische transmissie (die enige mogelijkheid) gaan gepaard met een lichte schok, als het ware om de bestuurder te laten weten dat het schakelen goed is verlopen.
Deze ruk lijkt, net als het geluid van de uitlaat en alle reacties, brutaler op de SL63 dan op de SL55 die ons beschaafder overkwam. Niet alleen vanwege het verschil van een honderdtal paarden, maar zelfs in zijn setup. Het vermogensverschil vertaalt zich in amper drie tienden (3,9 tegen 3,6 seconden) in de sprint van 0 tot 100 km/u en een 20 km/u lagere topsnelheid (295 tegen 315 km/u).
Daarnaast gaan beide versies ongelooflijk gezwind en ontspannen door de bochten. Natuurlijk dankzij de hogergenoemde Active Ride Control, maar ook door de vierwielsturing, die standaard voorzien op alle SL’s! De wendbaarheid in haarspeldbochten is heerlijk en de stabiliteit in snelle bochten laat nooit te wensen over. Dit alles zorgt voor een gevoel van rijgemak en absolute efficiëntie, en geeft het idee met een roadster te rijden die veel compacter en lichter is dan de 1.970 kilogram die de weegschaal aangeeft. Zelfs de remmen lijken geen last te hebben van deze massa, hoewel we graag een iets harder pedaalgevoel hadden gezien, dat wel aanwezig is op het optionele keramisch-composietsysteem, dat bijzonder efficiënt is.
Conclusie
Door de ontwikkeling van de SL toe te vertrouwen aan de AMG-afdeling, slaagt Mercedes erin de reputatie van zijn iconisch model weer op te vijzelen. Deze SL levert een technische demonstratie en vertoont een echte veelzijdigheid, terwijl hij vreselijk efficiënt, gemakkelijk en aangenaam rijdt. Dan is het nog enkel uitkijken naar de prijs van dit juweeltje, dat nog steeds aan een bepaalde elite voorbehouden blijft.
Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ : technische fiche
Motor: V8, benzine, biturbo, 3.982cc ; 585pk bij 5.500-6.500 t/min ; 800 Nm bij 2.500-5.000 t/min.
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 9 verhoudingen
L/l/H (mm): 4.705/1.353/1.915
Leeggewicht (kg): 1.970
Koffervolume (l): 240-213
Tank (l): 70
0 tot 100 km/u (sec.): 3,6
Vermogen: 585 pk
Topsnelheid: 315 km/u
Gem. verbruik WLTP: 11,8 l/100 km
CO2: 268 g/km
Prijs: NB
- Onaangetaste wendbaarheid en efficiëntie
- Soepele en heerlijk klinkende V8
- Rijsensaties
- Stabiel en efficiënt bochtengedrag
- Gewicht niet voelbaar
- Rempedaal iets te zacht
- Tarieven fors omhoog?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be