Terwijl de eerste Citan een Renault Kangoo was die gewoon door Mercedes was overgenomen, beweert de Duitse constructeur nu veel eerder betrokken te zijn geweest bij het bestelwagenproject en aan de basis van het ontwerp te liggen. Dit keer zou dus Renault zijn snuit op het voertuig hebben geplaatst om er een nieuwe Kangoo van te maken.
In principe verandert dit niet veel, maar het is wel zo dat deze tweede generatie beter in het Mercedes-Benz Vans gamma past dan de vorige. Verwacht echter geen grote revolutie, want het zijn nog steeds de praktische aspecten die heersen en tot een zeer klassiek silhouet leiden. De voorkant met de prominente ster en de uitgerekte koplampen herinneren eraan dat dit inderdaad een Mercedes is.
De Mercedes-touch
Aan boord is het hele bovenste deel van het dashboard specifiek voor de Citan, met ronde ventilatieopeningen die typisch zijn voor Mercedes. Het stuurwiel is afkomstig van de gewone modellen van het merk en is zowel aangenaam als praktisch dankzij de vele bedieningselementen, waarvan sommigen met aanraking werken.
Zij maken het mogelijk om het MBUX-multimediasysteem van de Duitse constructeur te bedienen, dat voorzien is van spraaksturing en een persoonlijke assistent. En dit is slechts één voorbeeld van de uitrusting waarvan de topversies kunnen genieten en die bijzonder compleet is, zowel op vlak van veiligheid (automatisch noodremsysteem, automatisch parkeren, adaptieve snelheidsregelaar …) als comfort (verwarmde stoelen, dual-zone airconditioning …).
Advertentie – lees hieronder verder
Binnen de norm
De Citan wordt meteen in twee uitvoeringen aangeboden. De bestelwagen claimt 782 kg aan laadvermogen, wat in het gemiddelde van het segment zit, en een volume van 3,3 m³, dat uitbreidbaar is tot 3,9 m³ door de passagiersstoel neer te klappen. Een handeling die echter veel complexer is dan bij de concurrenten van Stellantis (Berlingo, Partner en anderen). De ruimte is toegankelijk via een achterklep of asymmetrische achterdeuren met een 180° opening en twee zijschuifdeuren. Die blijven echter klassiek omdat de Citan geen brede opening of een weggelaten B-stijl heeft, zoals zijn neef Kangoo met de “Sesam open u” deur.
Daarnaast is de Citan Tourer (foto boven) een burgerversie met vijf zitplaatsen, vooral bedoeld als shuttle en taxi. Daarvan komt volgend jaar een echte variant voor gezinnen, met de nieuwe, veel luxueuzere T-Klasse. De Citan en de Citan Tourer worden dit jaar ook aangeboden in een 40 cm verlengde versie, waarmee maximaal 7 passagiers kunnen worden vervoerd.
Verzorgd comfort
Wat de motoren betreft, zijn er geen verrassing aangezien de mechaniek Frans is: een 1.5l diesel van 75, 95 of 115 pk, of een 1.4l benzine van 102 of 131 pk. De handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard en de 7-traps automaat optioneel. In de loop van het jaar komt er nog een elektrische versie bij.
Wij konden de Citan testen met zijn krachtigste motoren en daarbij viel op dat hij zich van de concurrentie weet te onderscheiden door zijn keurig rijgedrag en prestaties die tot de top van de klasse behoren. De rijpositie is uitstekend en de afwezigheid van windgeluid en de onberispelijke motorgeluidsisolatie dragen bij aan de eerder premium sfeer voor het segment. De 115 pk sterke diesel is gewillig dankzij zijn souplesse en hernemingen zijn zelfs bij lage toerentallen nooit een probleem, vooral omdat de versnellingen goed gespreid zijn. De bediening is ook vrij stevig en precies, wat niet overal het geval is.
De ingenieurs hebben ook enkele wijzigingen aangebracht aan het onderstel van de Tourer-versie. Die lijkt nog comfortabeler, maar slaagt er nog steeds in om de rolbewegingen in bochten goed te controleren, volgens de normen van het segment. De 131 pk sterke benzinemotor laat gezapig rijden toe, zelfs met vijf passagiers aan boord, maar het verbruik ligt wel beduidend hoger dan bij de diesel: 8,2l/100km in onze test, tegenover 6,4l/100km voor de dieselvan op een vergelijkbaar parcours.
Tot slot is de prijsstelling van de Citan vrij agressief: 17.390 € HTVA voor de bestelwagen in benzineversie (102 pk), wat een goede duizend euro … goedkoper is dan een vergelijkbare Kangoo (€18.475 excl. BTW); of 20.350€ excl. BTW voor de Tourer.
Conclusie
Met een klassiek aanbod en degelijke wegprestaties, zal de Mercedes Citan kunnen rekenen op zijn uitrusting en zijn scherpe prijs om zich te onderscheiden van de bijzonder sterke concurrentie.
Mercedes Citan 112 CDI: technische fiche
Motor: viercilinder, turbodiesel, 1.461cc ; 116pk bij 3.750 t/min ; 270Nm bij 1.750 t/min.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: manueel 6 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.498/1859/1832
Leeggewicht (kg): 1.462
Laadvermogen (kg): 782
Laadvolume (m3): 3,9
Max. trekvermogen (kg): 1.500
Tank (l): 54
Gem.verbruik (l/100km): 5,3 – 5,8
CO2 (g/km): 138 – 153
Prijs (€ BTWi): 19.290
- Onberispelijk rijgedrag
- Volledig optionele uitrusting
- Agressieve prijzen
- Vinnige motoren
- Geen "Sesam... »-deur
- Beperkte modulariteit
- Zeer klassieke prestaties
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be