Voor deze testrit stond ik voor een dilemma. De Lang-versie van S-Klasse is gemaakt om gekroonde hoofden en filmsterren in alle luxe en comfort rond te voeren, zodat de plaatsen achteraan de meeste aandacht en snufjes krijgen. Toen ik de wagen in ontvangst nam, ben ik daar dan ook meteen gaan zitten om te genieten van de individuele comfortstoelen die je perfect toelaten te ontspannen, alsof in je luie salonzetel thuis ligt.
Alle multimediatoepassingen kan je van hieruit bedienen en extra’s zoals een massagefuncties zorgen ervoor dat je lichaam optimaal verwend wordt onderweg. Met het Executive Rear Seat pakket wordt het helemaal te gek, want daarmee schuift de rechtervoorstoel naar voor om de passagier rechtsachter toe te laten zijn fauteuil vrijwel volledig horizontaal te laten wegzakken en zijn voeten op een opklappende steun te laten rusten. Nou, dat was al even lekker genieten.
Sturen als een stadswagen
Aangezien Mercedes geen chauffeur voor me had voorzien gedurende deze testperiode (grapje!), moest ik wel zelf het stuur van deze S 580e L nemen om ermee op pad te kunnen gaan. Toegegeven, ook dat was met de volle goesting, hoor. Het eerste dat opvalt is dat je ook achter het stuur bijzonder aangenaam en comfortabel zit, met uitzicht op de digitale schermen van het MBUX-multimediasysteem dat na enige gewenning zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief werkt.
Tegelijk voel je achter het stuur amper dat je met een 5,32 meter lange limousine onderweg bent. De bediening van het stuur verloopt licht en direct en de S-Klasse laveert zowaar als een stadswagen doorheen de drukte. Dat is in grote mate te danken aan de meesturende achteras die bij lage snelheden voor een verrassend korte draaicirkel zorgt. En dankzij de actieve demping en de luchtvering worden de oneffenheden in het wegdek vrijwel perfect opgevangen, zodat het lijkt dat je op vliegend tapijt zit.
Advertentie – lees hieronder verder
Verder valt de uitstekende isolatie van het interieur op dankzij de dubbele beglazing en het feit dat de hybride S 580e zich steeds in elektrische modus in beweging zet. Pas bij hogere snelheden komt de 3 liter zescilinderbenzinemotor bijstand leveren en hoor je de aandrijving functioneren. Onderweg is het aanvankelijk wel even wennen aan het remsysteem dat de regeneratie van het hybride systeem combineert met het conventionele remsysteem en daardoor een vrij resolute voetdruk vereist om voldoende remkracht te genereren.
100 km elektrisch rijden
Noteer dat de S 580e op zijn batterij met een capaciteit van 28,6 kWh ook in realiteit een goede 100 km zuiver elektrisch kan rijden en daarmee een van de zeldzame plug-in hybride modellen is die zijn bestaan zo echt weet te rechtvaardigen en niet enkel inspeelt op de fiscale regels op dit vlak. De batterij kan je trouwens bijladen met een vermogen van 11 kW of 60 KW, zodat elektrisch rijden met deze S 580e echt meer is dan een illusie uit de verkoopbrochure of de gouden tip van de boekhouder.
Nu heeft die grote batterij wel één nadeel: zij werd onder de koffervloer geplaatst, zodat het laadvolume slinkt van de bekende riante 550 liter tot een bescheiden 350 liter, waardoor het aantal reiskoffers uiterst beperkt zal moeten blijven tijdens de langere trips.
Snel en fiscaal interessant
Natuurlijk speelt ook het fiscale plaatje hier een belangrijke rol, omdat deze plug-in hybride S-Klasse met een CO2-uitstoot van 14 g/km en een normverbruik van 0,6 l/100 km uiterst gunstig is op vlak van aftrekbaarheid. Dat is een factor die tegenwoordig niet te negeren valt en bij voorbaat de carrière van de ‘gewone’ S580 4 liter V8 op benzine nekt in ons land.
Ook qua prestaties staat de S 580e op topniveau met een systeemvermogen van 510 pk en een koppelwaarde van 750 Nm. Daarmee spurt de limousine met zijn 9-trapsautomaat gezwind in 5,2 seconden van stilstand naar 100 km/u, om vervolgens door te zoeven naar de begrensde top van 250 km/u als de omstandigheden dat toelaten. Mooi is dat het verbruik steeds binnen de perken blijft. Veel hangt natuurlijk af van het traject dat je aflegt en je laaddiscipline. Of die van je chauffeur. Maar een zestal liter per 100 km is zeker haalbaar.
Conclusie
De Mercedes S 580e is goedgekeurd voor de dienst, zowel als passagier in het rijdend salon achteraan, als chauffeur van een limousine die zich onderscheidt door zijn verfijning op elk vlak en zo een mooie overgang vormt naar de 100% elektrische EQS. De enige belemmering is natuurlijk het prijskaartje van 135.036 euro, zonder opties die makkelijk de prijs van een kleine gezinswagen kunnen vertegenwoordigen. Maar ja, dat is voor het kapitaalkrachtige doelpubliek van deze plug-in hybride limousine wellicht geen enkel probleem. Noem het gewoon een vorm van groene decadentie.
Mercedes S 580e L : technische fiche
Motor: Plug-in hybride: 3 liter benzine turbomotor + elektromotor ; 510pk en 750 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat 9 verhoudingen
L/B/H (mm): 5.320/1.954/1.504
Leeggewicht (kg): 2.385
Koffervolume (l): 350
Tank (l): 67
0 tot 100 km/u (sec.): 5,2
Topsnelheid: 250 km/u
Gem. verbruik WLTP: 0,6 l/100 km
CO2: 14 g/km
Prijs: 135.036€
BIV: Vlaanderen: 46,23€; Wallonië en Brussel 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 406,04€; Wallonië en Brussel 854,96€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Opmerkelijke luxe en verfijning
- Echte PHEV met 100 km elektrisch rijden
- Rijdend salon op achterbank
- Zeer hoge prijs
- Kleine koffer door batterij onder vloer
- Gevoel rempedaalFeeling de la pédale de frein
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be