Het zijn tegenwoordig verwarrende tijden. Niets is nog wat het lijkt en vaak wordt iets of iemand anders genoemd dan wat hij of zij werkelijk is. Dat geldt ook in de autosector. Neem nu het merk MG dat enkele jaren geleden uit zijn as herrees. Het publiek dacht opnieuw van die kleine, vinnige sportwagen van ‘Morris Garages’ (zoals MG voluit heet) te kunnen genieten, maar moest het stellen met SUV’s voorzien van het roemruchte logo…
Wat was hier gebeurd? De Chinese autogroep SAIC had bij het faillissement van MG de rechten op de merknaam gekocht en had besloten die nu terug op de markt te brengen. Weliswaar met een gamma dat keurig aansluit bij de huidige tijdsgeest en dus bijna volledig bestaat uit elektrische SUV’s of cross-overs. Het voordeel is natuurlijk dat de Chinezen zo eenvoudig van de naambekendheid van een iconisch Europees merk konden profiteren. Iets wat toch meer vertrouwen geeft dan een volledig nieuw en onbekend merk met een naam waarvan nog niemand hier heeft gehoord.
Nu kan het toch nog goed komen met het erfgoed van MG onder de vleugels van SAIC, want eerder werd de MG Cyberster voorgesteld. Dat is een elektrische roadster die weer aanknoopt met het merkverleden en binnen enkele jaren op de markt zou komen. Toch wordt dat waarschijnlijk een uitzonderlijk folietje, want met de nieuwe MG4, die gebruik maakt van een nieuw platform met een nieuw accupakket en een nieuwe aandrijving, gaf MG duidelijk aan dat zijn toekomst bij batterij-aangedreven cross-overs ligt.
Europese smaak
Intussen moeten de MG5 break en de Marvel R het pad naar de Europese consumenten effenen voor de Chinese constructeur. En dat lukt best met een design dat modern en zelfs licht futuristisch oogt, maar zich gelukkig onthoudt van de vaak overdreven kitsch van de Aziatische merken.
Advertentie – lees hieronder verder
De Marvel R heeft een mooi geproportioneerd koetswerk met een glooiende lijnen en doorlopende lichtstroken, zowel voor als achteraan die voor een fraai en herkenbaar accent zorgen. Naast het bekende MG-logo op de voor- en achterzijde natuurlijk, dat opmerkzame passanten meteen duidelijk maakt tot welk merk deze SUV behoort.
Hetzelfde gevoel heb je in het interieur van de Marvel R waar vooral de digitale displays opvallen. Achter het stuurwiel schuilt een 12,3” cluster en de middenconsole wordt beheerst door een gigantisch 19,3” tablet, waarmee je zowat alle boordfuncties en het multimediasysteem bedient.
Misschien zorgt ook het stuurwiel met een resem toetsen voor een gevoel van herkening. Dat kan kloppen, want SAIC is een partner van Volkswagen en lijkt hier het stuur van de vorige generatie van de Golf gerecycleerd te hebben. Daar is trouwens niets mis mee, want het is zeer functioneel en het ligt goed in de hand.
2 elektromotoren voor 180 pk
Dan wat over de aandrijving van de Marvel R. MG voorziet twee versies: een met twee elektromotoren op de achteras die samen 180 pk leveren, terwijl de topuitvoering nog een extra krachtbron op de vooras krijgt, waarmee het systeemvermogen oploopt tot 288 pk en er meteen vierwielaandrijving beschikbaar is. Nu is die ‘basisversie’ die we hier testen nog steeds zeer pittig met een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden, terwijl de topsnelheid op 200 km/u begrensd is.
Beide varianten beschikken over een batterij van 70 kWh bruto of een nettocapaciteit van 65 kWh. Dat levert de geteste 180 pk-versie een WLTP-rijbereik van 402 km op, waarvan in de realiteit nog een goede 350 km overschiet. Uiteraard hangt hierbij veel af van je rijstijl en het afgelegde parcours. Tijdens de testrit kwam ik uit op een gemiddeld verbruik van een goede 18 kWh per 100 km, waarbij ik vrij gezapig reed als ‘goede huisvader’, zonder echter te slenteren, maar wel met heel wat snelwegkilometers die elektriciteit vreten.
Voor het dagelijkse gebruik en weekenduitstapjes is deze autonomie dus ruimschoots voldoende als je de Marvel R steeds gewetensvol aan de laadpaal thuis of op je werk hangt. Laden kan aan 11 kW op wisselstroom of aan 94 kW aan een snellader op gelijkstroom. Bij deze laatste duurt het een goede 40 minuten om de accu van 5 naar 80% bij te laden. Dat geeft meteen een goed idee van het reisschema dat mogelijk is met de Marvel R: etappes van 300 km (om wat reserve te hebben) met telkens een rustpauze van een kleine drie kwartier.
Tweetrapsautomaat
De beide elektromotoren op de achteras zijn gekoppeld aan een automaat met twee verhoudingen die moet zorgen voor een vlotter functioneren bij hogere snelheden dan de gebruikelijke enkele verhouding op EV’s. Dat lijkt inderdaad allemaal prima te werken, want de Marvel R komt vlot op snelheid en reageert vinnig in de hernemingen.
Wel zorgt de plaatsing van de aandrijving op de achteras voor een beperkte laadruimte in de koffer: 357 liter is eerder een waarde voor een stadsautootje… Nu kan dat volume nog toenemen tot 1.357 liter na het neerklappen van de achterbank.
Bij de versie met voorwielaandrijving heb je gelukkig nog een ‘frunk’ van 150 liter vooraan, op de plaats waar bij de vierwielaangedreven variant de derde elektromotor zit. Die is vooral handig om de laadkabels of andere spullen die soms vuil of nat zijn in op te bergen.
Afstelling mist verfijning
Aan boord van de Marvel R heb je meteen een fijn rijgevoel, dat typisch is voor een elektrische cross-over en eerder aanzet tot een gezapige rijstijl. Dit is natuurlijk geen bochtenpikker waarmee je enthousiast door de Eifel of de Ardennen gaat razen. Wel valt op onze slechte wegen op dat de ophanging wat verfijning in de afstelling mist.
Putten, hobbels en ribbels worden droog doorgegeven en worden dus zeer matig gefilterd door de vrij zachte demping. Je kan de Chinezen moeilijk ons kraterwegdek verwijten, maar hopelijk leren ze iets uit deze feedback voor de volgende generaties van hun Europese modellen.
Ook minder aangenaam is het vrij opdringerige karakter van sommige rijhulp- en waarschuwingssystemen. Zo zit de actieve rijstrookbewaking vaak als een gek aan het stuur te snokken onder begeleiding van de nodige beeps en iconen op het dashboard. Het idee hierachter is goed, maar op ons complex wegennet is dat gewoon hinderlijk, zodat je in de praktijk het systeem liever afzet. Irritant daarbij is echter dat je daarvoor vier commando’s en bevestigingen moet invoeren in het besturingssysteem via de tablet op de middenconsole…
Dezelfde opmerking geldt voor de 360° bewakingscamera die bij vrijwel elk kruispunt waarschuwt voor mogelijke gevaarlijke situaties en daardoor meer afleidt dan reëel gevaar voorkomt.
Niet goedkoop, wel volledig uitgerust
Voor de definitieve doorbraak van de elektrische auto zijn goedkope modellen met een degelijke actieradius noodzakelijk. Zeg maar een EV die 15.000 euro kost en 300 km ver kan rijden op één batterijlading. Nu werd aangenomen dat de Chinese merken daarvoor zouden zorgen, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn op dit moment. Want bij MG begint het aanbod van de Marvel R Luxury (met twee motoren en achterwielaandrijving) bij 47.485 euro.
Dat is een prijs die volledig in lijn ligt met vergelijkbare concurrenten, zoals de Kia EV6 of de Hyundai Ioniq 5, en zelfs iets voordeliger uitvalt als je rekening met de uiterst complete standaarduitrusting, met snufjes als een adaptieve cruise control, een 360°-camera en ander moois. Maar een goedkope auto is de MG Marvel R dus niet. Opmerkelijk is dat er maar twee uiterst complete uitgeruste varianten (Luxury 180 pk en Performance 288 pk) worden aangeboden, waaraan slechts een paar items, waaronder een speciale koetswerkkleur, kunnen worden toegevoegd. Ook dat is een revolutie in de autosector.
Conclusie
De revival van MG is misschien verrassend met een geëlektrificeerd aanbod dat nog weinig met het Engelse merkverleden van sportwagens te maken heeft, maar de strategie van SAIC zou op termijn wel eens succesvol kunnen zijn om de Westerse markten te veroveren. In ieder geval is de Marvel R is een uitstekende elektrische crossover tegen een concurrentieel tarief, waarvan inderdaad nog enkele minpuntjes moeten worden weggewerkt.
MG Marvel R: technische fiche
Motor: 2 elektromotoren, systeemwaarden 132 kW (180 pk) en 410 Nm
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat 2 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.674/1.919/1.613
Leeggewicht (kg): 1.810
Koffervolume (l): 357-1396 (+ 150 frunk)
Batterij (kWh): 70
0 tot 100 km/u (sec.): 7,9
Topsnelheid (km/u): 200 km/u
Rijbereik WLTP (km): 402
CO2: 0 g/km
Prijs: ca. 47.485 euro
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 83,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Zeer complete uitrusting
- Degelijke afwerking
- Gunstig verbruik
- Veercomfort op slechte wegen
- Kleine koffer
- Vrij hoge prijs (maar complete basisuitrusting)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be