Met 520 gehomologeerde kilometers in de NEDC-cyclus komt de Opel Ampera-e duidelijk op het uitverkoren terrein van Tesla: de autonomie. Opel wil zo de potentiële kopers die “stilvallen” vrezen geruststellen door hen voldoende rijbereik te garanderen voor zowel het dagelijks gebruik als de weekenduitstappen.
Monovolume
Op vlak van stijl leunt de Ampera-e aan bij een compacte monovolume van het B-segment. Met een lengte van 4,16 meter plaatst hij zich tussen de Corsa en de Astra. Hij heeft weliswaar een beperkt karuur dat toch heel wat interieurruimte biedt dankzij de plaatsing van de batterijen onder de vloer over de hele ruimte tussen de assen. Zo blijft het koffervolume intact met 381 liter aan nuttige laadruimte, die jammer genoeg niet optimaal toegankelijk is door de hoge laaddrempel. Achterin zitten twee passagiers van 1,80 meter lekker, zowel ter hoogte van de knieën als het hoofd. Maar ook al er is geen transmissietunnel aanwezig, toch mag de middelste zitplaats als reserve beschouwd worden omdat ze gewoon erg krap is.
Afslanking
Een grotere autonomie betekent een batterij met een grotere capaciteit en dus … een hoger gewicht. Met een capaciteit van 60 kWh weegt het exemplaar van de Ampera-e 430 kg, of bijna 25% van het totale gewicht van de auto (!). Daarom maakte Opel ernstig werk om gewicht te besparen op de andere componenten, onder meer in het interieur. Dat vertaalt zich in harde plastics, een banaal doek als bagage-afdekking en het ontbreken van opbergzakken in de rug van de voorzetels. Het interieur moet het eveneens stellen zonder middenconsole en heeft in de plaats daarvan een «zwevend» bedieningspaneel met een 10,2” aanraakscherm met een futuristische look. Ook het dashboard maakt gebruik van een personaliseerbaar digitaal 8,1” display. Gelukkig deed Opel geen toegevingen op vlak van veiligheid. De Ampera-e is onder andere uitgerust met een geluidssignaal om voetgangers te waarschuwen en een noodremhulp om een mogelijke aanrijding te vermijden.
Advertentie – lees hieronder verder
«One pedal driving»
We konden de Ampera-e testrijden op het Noorse platteland, op een parcours dat voornamelijk bestond uit snelwegen en gewestwegen. Een terrein dat in de regel niet zo gunstig is voor elektrisch rijden omdat de mogelijkheden tot energierecuperatie er eerder zeldzaam zijn. Om hieraan een mouw te passen voorzag Opel zijn Ampera-e van een «Low»-stand die intensiever regenereert bij uitbollen, en vooral van een origineel «on demand» regeneratiesysteem. Een lepel achter het stuur (net als om te schakelen met een automaat) laat zo toe het motorremeffect nog te versterken om een maximum aan energie naar de batterij te sturen. De kracht van dit systeem is zo groot dat je de rem zelfs helemaal niet meer hoeft te gebruiken, waardoor Opel van een «One pedal driving» spreekt.
Ver rijden… en terugkeren!
Toen we met onze testwagen vertrokken gaf de boordcomputer een rijbereik van 318 kilometer aan, terwijl de batterij op 80% van haar maximale lading stond. Het systeem gaf ons ook aan dat we afhankelijk van onze rijstijl tussen 260 en 375 km zouden kunnen rijden vooraleer te moeten bijladen. De buitentemperatuur bedroeg ongeveer 8°C zodat we gebruik maakten van de verwarming om het aangenaam aan boord te houden, evenals van het multimediasysteem voor de navigatie en de radio om een normale rijsituatie na te bootsen. Gedurende de eerste kilometers op de autosnelweg daalde het rijbereik evenredig met de afgelegde afstand. Maar eens die werd verlaten, zakten de kilometers plots veel sneller dan de daling van de batterijlading. Een aangename verrassing die aan de aankomst werd bevestigd aangezien we 193 km hadden afgelegd er en slechts 159 hadden “verbruikt”! Het gemiddelde verbruik van 13,6 kWh dat de boordcomputer aangaf zou in die omstandigheden toegelaten hebben 441 km af te leggen! Indrukwekkend!
Goed en krachtig
Daarbij hebben we niet eens geslenterd om dit cijfer te bereiken. We kozen bewust voor een zo normaal mogelijke rijstijl, waarbij we zelfs meermaals de volledige 204 pk van de motor aanspraken om de sprintcapaciteiten van de auto te testen om te zien of hij de aangekondigde 7,3 seconden voor de 0-100 km/u haalt! Verder is de Ampera-e een prima wagen, met een lichte maar nog verder perfectioneerbare besturing en een ophanging die de rolbewegingen mooi in toom houdt, al valt ze daarmee wel wat stug uit op verkeersdrempels en andere oneffenheden in het wegdek.
Besluit
Met zijn Ampera-e maakt Opel zijn beloften waar en lanceert een elektrische auto die de rol van eerste gezinswagen kan vervullen! Toch is het nog even geduld oefenen op de exacte prijs als hij bij ons op de markt komt…
Pluspunten
Autonomie
Rijgedrag
Interieurruimte
Minpunten
Rolgeluiden
Stugge demping
Kwaliteit materialen aan boord
De Opel Ampera-e in cijfers
Motor : elektrisch ; 204 pk ; 360 Nm
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : automatisch
L/b/h (mm) : 4.164/1.854/1.594
Leeggewicht (kg) : 1.691
Koffervolume (l) : 381
Batterijcapaciteit (kWh) : 60
0-100 km/u (sec.) : 7,3
Prijs : +/- 40.000€ BTWi
Vermogen : 204 pk
Topsnelheid : 150 km/h
Autonomie : 520 km
CO2 : 0 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be