TEST Opel Insignia Country Tourer: wintersporter

Net als zijn voorganger heeft ook de nieuwe Opel Insignia break recht op een avontuurlijke variant. Getooid met het Country Tourer logo voegt hij de klassieke troeven van dit wagenconcept toe aan de gekende wegcapaciteiten van het basismodel.

Gepubliceerd op 2 februari 2018
Leestijd : 2 min

Deel

De Insignia Country Tourer is een uitstekende gezinsbreak om al eens een wiel naast de gebaande wegen te zetten. Hij behoudt de kwaliteiten van de Sports Tourer, met in de eerste plaats een ruime koffer van 560 liter, en voegt daar 25 mm extra bodemvrijheid, een koetswerkbescherming en een protectie onder de voor- en achterbumper aan toe. En om het plaatje compleet te maken wordt ook een 4×4-aandrijving met koppelvectoring aangeboden, die een individuele krachtverdeling op elk wiel toelaat dankzij twee elektronisch gestuurde koppelingen. Deze 4×4-aandrijving is beschikbaar op de krachtigste benzinemotor, de 2.0 Turbo met 260 pk (maar jammer niet op de uitstekende, kleine 1.5l met 140 of 165 pk) en de dieselversies: de 2.0 CDTI 170 pk en de 2.0 Bi-Turbo 210 pk.

Let it snow

We mochten plaatsnemen in deze laatste configuratie, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat … op een parcours dat uitsluitend uit gebaande wegen bestond. Opel koestert met dit model dus duidelijk geen ernstige terreinambities, zoals ook blijkt uit de afwezigheid van een «off-road» stand in de setup van het Flex-Ride chassis. Toch konden we de kwaliteiten van de vierwielaandrijving stevig op de proef stellen tijdens de testritten in de Zwitserse Alpen in veranderlijke, winterse omstandigheden, waarbij vooral de efficiëntie op de besneeuwde ondergrond opviel. Maar met of zonder sneeuw behoudt deze Country Tourer steeds het karakter van een gedegen kilometervreter dat typisch is voor de Insignia, die een hoogstaand rijcomfort en een voorspelbaar en veilig rijgedrag verzekert.

Besluit

Advertentie – lees hieronder verder

De Country Tourer bezorgt de reeds zeer geslaagde Insignia break nog wat meer persoonlijkheid en bijkomende gemoedsrust in omstandigheden met minder grip. Dat maakt van deze variant zeker een interessante cocktail.

+

Geslaagde look

Echte 4×4-aandrijving

Efficiënt in winterse omstandigheden

Wegkwaliteiten intact

Geen « off-road » stand

1.5 Turbo niet met 4×4 beschikbaar

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Bi-Turbo AT8 4×4 : technische fiche

Motor : 4-cilinder bi-turbodiesel, 1.956cc; 210pk bij 4.000tr/min; 480Nm bij 1.500tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.004/1.941/1.525

Leeggewicht (kg) : 1.716

Koffervolume (l) : 560

Tankinhoud (l) : 62

0 – 100 km/u (sec.) : 8

Prijs : € 42.700 BTWi

Vermogen : 210 pk

Topsnelheid : 228 km/u

Opg. gem. verbruik : 7,2 l/100km

CO2 : 191 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Opel voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.