TEST Peugeot 3008: een waardige opvolger

Qua vormgeving en positionering viel de eerste generatie Peugeot 3008 wat tussen twee stoelen en toch deed hij het helemaal niet slecht. Sinds 2009 zijn de verkoopcijfers van SUV-modellen met factor 2,5 gestegen. Voor het merk met de leeuw was het dus hoog tijd om ook dit segment verder aan te boren…

Gepubliceerd op 24 november 2016
Leestijd : 5 min

Partagez

Peugeot was in het SUV-segment wel al actief met de 4008 – die niets meer of minder was dan een kloon van de Mitsubishi ASX – maar de verkoopcijfers bleven achterop hinken. Deze laatste zal overigens uit het gamma verdwijnen met de komst van zijn kleinere broertje.

Klauw

De nieuweling getuigt van een eigen persoonlijkheid. Dat merk je aan de hoge gordellijn, de grote velgen (17 tot 19 duim) en de ruim bemeten koetswerkbeschermers. De geven de 3008 enige credibiliteit in het verkeer. Vooraan zien we een vrij verticale snuit in combinatie met een breed radiatorrooster en nieuwe (optionele) full led koplampunits. Dit zorgt voor een lachende snuit die je meteen herkent. Achteraan werden eveneens brede lichtunits geïntegreerd. Ze worden met elkaar verbonden door een brede zwarte brand over de gehele breedte van de wagen. ’s Avonds zie je drie verticale lamellen die verwijzen naar de krassen van een leeuw, dit wordt overigens de nieuwe lichtidentiteit van Peugeot. Vanaf het tweede afwerkingsniveau wordt het glanzende zwarte glasgedeelte van het koetswerk afgeboord met een chroomrand, wat de SUV ook trendy maakt.

Ruim en praktisch

De 3008 werd 8 cm langer en die extra ruimte zit vooral in de wielbasis die eveneens 6,2 cm groeit. Vooral de passagiers achterin genieten van het plaatsaanbod want ze krijgen 2,4 cm extra knieruimte. De zitplaatsen achteraan zijn erg comfortabel en er is ook voldoende hoofdruimte (+3,6 cm). De koffer volgt dezelfde tendens want hij groeit 90 liter en klokt af op 520 liter. Je kan de achterbank ook neerklappen (1/3-2/3) zodat de laadruimte stijgt tot 1.680 liter. De laadvloer is ook helemaal vlak. Als dat niet volstaat, kan je zelfs de stoel van de voorste passagier neerklappen zodat je objecten die tot 3 meter lag zijn, kan laden! Wie ook voor de gemotoriseerde kofferklep kiest, kan de koffer openen met een voetbeweging onder de achterbumper.

Advertentie – lees hieronder verder

Digitale tellers

De inzetstukken van stof of grijs hout zorgen voor fraaie contrasten, de 3008 bevestigt de zorg die Peugeot doorgaans aan zijn interieurs besteed. We zien ook hier het kleine stuurtje dat eveneens typisch is geworden. De klassieke wijzers achter dat stuur werden vervangen door een groot 12,3 inch scherm. Daarop wordt alle rij-informatie geprojecteerd. Er zijn vijf verschillende “skins” mogelijk en je kan er bijvoorbeeld ook de kaart van de navigatie op projecteren. De constructeur heeft er alles aan gedaan om een sober dashboard te creëren. In tegenstelling tot de 308 werden sneltoetsen voorzien waarmee je snel van scherm kan wisselen tussen de diverse functies (radio, airco, navigatie, …) zonder dat je alle menu’s van het multimediasysteem moet doorlopen.

Dat laatste evolueert eveneens want het 8 inch grote aanraakscherm is veel reactiever en krijgt extra mogelijkheden. Zo kan je voortaan ook inzoomen op de kaart zoals je dat op het scherm van een smartphone doet. Deze 3008 beschikt over tal van vernieuwende technologieën op vlak van veiligheid. Zo schakelt de auto zelf over van grootlichten naar kruislichten. Er is ook een systeem dat de omgeving 360° rond de wagen scant, er is Park Assist en een systeem dat automatisch afstand houdt tot de voorligger  via de adaptieve snelheidsregelaar. Dit kan de auto zelfs volledig stoppen in combinatie met de automatische EAT6-versnellingsbak.

Gamma

Die laatste is ook beschikbaar in combinatie met de 1.2 Puretech motor van 130 pk en de 1.6 THP met 165 pk (enkel als GT Line). De automaat kan ook met de 1.6 BlueHDI 115 en de 2.0 BlueHDI 180 (GT) op diesel. Enkel met de 2.0 BlueHDI 150 (of de fiscaalvriendelijke 136 pk versie) is er geen automaat. De BlueHDI 100 pk volgt later. Het aanbod is opgebouwd uit vier afwerkingsniveaus: Acces, Active, Allure en GT Line, waaraan de GT wordt toegevoegd. De standaarduitrusting is al erg uitgebreid  (ledlampen, airco, snelheidsregelaar, getinte ruiten…) maar je moet al een hoger afwerkingsniveau kiezen, wil je parkeersensoren achteraan of mistlampen vooraan. Als je de prijzen bekijkt van deze jongste telg uit Sochaux, is dat jammer. De basisversie betaal je 25.300 euro en de dieselversie kost 1.000 euro meer.

Leuk en overtuigend

Hij wordt gebouwd op het EMP2-platform dat hij deelt met de 308. De 3008 biedt een hetzelfde compromis tussen comfort en dynamisme als de 308, ondanks de grotere bouw. Dat komt omdat de constructeur het gewicht met ongeveer 100 kg wist te drukken. De demping is erg verzorgd, enkel de 19-duimsvelgen hypothekeren het comfort een beetje op een gehavend wegdek. Het rijgedrag op zich laat nauwelijks steken vallen en heeft ook geen moeite met lastwissels in sneller genomen bochten. Je moet de 3008 al ver drijven om de eerste tekenen van onderstuur te ervaren. Deze Peugeot boezemt vertrouwen in en is perfect inzetbaar als gezinswagen, vooral met de 1.6 BlueHDI 120 pk. Deze ecoversie is niet enkel stil maar ook zuinig (door zijn normverbruik van 3,8 l/100 km) met zijn manuele zesversnellingsbak. Deze transmissie is wellicht de beste keuze om alles uit het motorblok te halen. De EAT-transmissie op onze testwagen bleek een stuk van dat vermogen op te slokken. Dat gevoel hadden we ook in de GT-versie die werd aangedreven door de 2.0 BlueHDI met 180 pk. Hier twijfelt de transmissie vaak bij het schakelen wanneer je de sportmodus inschakelt.

 
Besluit
 
De 3008 heeft alle troeven in handen en we zien geen enkele reden waarom hij binnen de kortste keren geen bestseller zal worden binnen zijn segment.

+

Design / afwerking

Interieur / modulariteit

Uitstekende 1.6 BlueHDI motor

Weggedrag/dynamisme


 
Forse prijzen

Twijfelende EAT6 transmissie 

Vrij hard in combinatie met 19-duimsvelgen

Peugeot 3008 1.6 BlueHDI EAT6 in cijfers

Motor : viercilinder turbodiesel, 1.560cc; 116pk bij 3.500tr/min; 300Nm bij 1.750tr/min

Aandrijving : voorwielen

Verdsnellingsbak : 6-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.447/1.906/1.624

Leeggewicht (kg) : 1.390

Koffervolume (l) : 520

Tankinhoud (l) : 53

0 – 100 km/u (sec.) : 11,6

 

Prijs : 30.800 € BTWi

Vermogen : 116 pk

Topsnelheid : 182 km/u

Gem. verbruik : 4,2 l/100km

CO2 : 108 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Peugeot voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Car festival
Ontdek nu de uitzonderlijke voorwaarden van onze deelnemende merken.
Vraag een offerte op maat aan of boek een proefrit voor je favoriete model en profiteer van onverslaanbare aanbiedingen.
Logo Gocar Kopen / Verkopen / Leasing
  • Gratis
Diensten
  • Pro
  • Immovlan
Taalkeuze
Over
Volg ons op sociale media

© 2024 Gocar.be - Alle rechten voorbehouden.