Polestar is een jong en trendy merk van elektrische wagens dat tot de Chinese Geely autogroep behoort. Het werd gelanceerd in 2019 met de hybride Polestar 1 coupé als blikvanger, die duidelijk gebaseerd was op een model van zustermerk Volvo. Met de ‘2’, een berline met een 100% elektrische aandrijving, ging het verhaal van Polestar pas echt van start en stilaan werden ook de banden met Volvo wat losser om volledig een eigen identiteit te kunnen opbouwen.
Vertraging
Daarvoor is natuurlijk een solide gamma nodig. En dat liet toch even op zich wachten. De ‘3’ SUV werd vorig jaar aangekondigd, maar komt door productieperikelen pas de volgende maanden op de markt. In het najaar wordt ook de ‘4’ crossover in de showrooms verwacht. En voor de volgende jaren zijn nog de ‘5’, een sportieve GT-berline, en de ‘6’ roadster aangekondigd, waarmee het aanbod compleet wordt. Een recente kapitaalinjectie van 1 miljard dollar moet deze groeiambities ondersteunen.
Ondertussen is de Polestar 3 dus productieklaar en zal hij tegen de zomer aan de eerste klanten geleverd worden. Dit model is een stoere SUV van 4,9 meter lang met een eigenzinnige lijn die gekenmerkt wordt door de strakke lichtblokken vooraan en een hoog aflopende daklijn die via een spoiler uitmondt in een forse achterpartij. Het is duidelijk dat de Polestar 3 karakter heeft en niet tot de eenheidsworst behoort zoals vele modellen in dit segment.
Advertentie – lees hieronder verder
Basis van Volvo
Technisch deelt Polestar 3 de basis met de Volvo EX90, maar die valt wat forser en hoekiger uit en biedt bovendien plaats aan zeven inzittenden. De 3 is geschikt voor vijf personen, al is het niet uit te sluiten dat er later alsnog een variant met zeven stoelen bijkomt. De koffer slikt 484 liter aan bagage, een volume dat na het neerklappen van de achterbank kan aangroeien tot 1.411 liter. Dat is voldoende, maar niet grensverleggend. Extra spullen (of laadkabels) kunnen nog vooraan in de frunk van 32 liter opgeborgen worden.
De aandrijving wordt verzekerd door twee elektromotoren op de voor- en achteras die samen 482 pk en 840 Nm leveren in de basisversie en zelfs 510 pk en 910 Nm met het Performance Pack. Daarmee lukt de sprint 0 naar 100 km/u in respectievelijk 5,0 en 4,7 seconden, terwijl de topsnelheid op 210 km/u is begrensd. Met de 400V lithium-ion accu van CATL met een capaciteit 111 kWh kan tot 610 km volgens de WLTP-cyclus gereden worden. Opladen kan aan 11 kW met wisselstroom of met 250 kW aan een snellader met gelijkstroom, waarmee een laadbeurt (10-80%) een half uur in beslag neemt.
Luchtvering en koppelvectoring
Op technisch vlak biedt de Polestar 3 nog enkele interessante features. Zo is de luchtvering met actieve demping standaard en heeft ze verschillende instellingen om naar wens meer comfort of rijdynamiek te bekomen, terwijl ook de rijhoogte instelbaar is als je bijvoorbeeld offroad wil gaan. Voor het rijgedrag biedt daarnaast de koppelvectoringfunctie met dubbele koppeling (TVDC) op de achteras een duidelijke meerwaarde om enerzijds de stabiliteit te waarborgen en tegelijk de wendbaarheid te verhogen. Dit systeem herverdeelt namelijk het vermogen naar het wiel dat het meeste grip heeft en zorgt zo voor vinnigere acceleraties, een hogere bochtensnelheid en een betere tractie op een gladde ondergrond, waardoor de Polestar 3 makkelijker, aangenamer en veiliger stuurt.
Dat konden we verifiëren op een testbasis in het Hoge Noorden waar de Polestar 3 de laatste finetuning onderging vooraleer de eerste productie van start ging. De SUV had al duizenden testkilometers in de wielen, veelal in normale omstandigheden, maar ook in extreme condities, van +40°C in de woestijn tot -40°C hier in Jokkmokk, in Zweeds Lapland.
Joakim Rydholm, Polestar hoofdtestingenieur, geeft het belang aan van deze sneeuwtesten: “Hier daalt de temperatuur tot ver onder het vriespunt. Als alles dan feilloos blijft functioneren, is een nieuw model finaal goed bevonden voor de productie. Bovendien kunnen we op de bevroren meren de wegligging op een glibberig terrein verfijnen om een veilig, voorspelbaar maar toch sportief rijgedrag in alle omstandigheden te bekomen dat typisch is voor een Polestar, ook voor een SUV als de 3.”
Stuurt als een gokart
Het testteam van Joakim Rydholm zette een parcours uit op een bevroren meer in Jokkmokk waar we de Polestar 3 in primeur aan de tand konden voelen. Het ging nog om prototypes, die echter amper verschilden van de productieversie die intussen van de band loopt. Het interieur verkeerde dan ook al in de staat van de showroommodellen met een typische sobere styling en een hoogstaande afwerking die je steeds in de wagens van het Zweeds-Chinese automerk terugvindt. Het dashboard wordt gedomineerd door de twee overzichtelijke displays, waarmee je de belangrijkste boordfuncties en instellingen bedient. Het aantal knoppen is ook hier tot een minimum beperkt.
Intussen rijden we over het ijs en de sneeuw op het meer. Aanvankelijk is het even aftasten op het glibberige parcours, maar steeds blijft de Polestar 3 goed op koers dankzij de rijhulpsystemen (ESP) en de koppelvectoringfunctie (TVDC). Dat laatste item zorgt ervoor dat het sturen met de nochtans lange (4,9 meter) en zware (2,6 ton) SUV zeer eenvoudig en agiel verloopt, alsof je met een gokart rijdt. Hiermee is duidelijk dat het ontwikkelingsteam van Polestar er inderdaad in is geslaagd om deze SUV een zeer fijn en zelfs sportief rijgedrag te bezorgen.
Later is het tijd om wat te spelevaren op het besneeuwde parcours en is het genieten als we de Polestar 3 in lange drifts over het bevroren meer jagen. De SUV reageert meteen op elke stuurbeweging en de koppelvectoringfunctie zorgt ervoor dat er steeds voldoende tractie is om het voertuig in de juiste richting voort te stuwen. Fijn! Misschien stel je de vraag wat je hiermee in het dagelijkse leven op het asfalt bent. Wel, als een auto in deze omstandigheden met zeer weinig grip erg dynamisch rijdt en zeer handelbaar is, is hij dat zeker in de gewone condities die je meestal in onze contreien zal tegenkomen.
Premium positionering
De Polestar 3 is een premium elektrische SUV met een zeer complete uitrusting, die zowat alle denkbare snufjes op vlak van comfort, connectiviteit en veiligheid aan boord heeft en ook zeer degelijk is afgewerkt. Dat vertaalt zich dan ook in een navenant prijskaartje Deze Polestar 3 kost minstens 89.900 euro, terwijl het tarief voor de versie met Performance Pack oploopt tot 95.200 euro. Deze elektrische SUV wordt een stevige concurrent van de Audi e-tron, de BMW iX en neef Volvo EX90 en kan nu besteld worden.
BESLUIT
De Polestar 3 is een zeer sterk nummer dat de noodzakelijke groei van de nieuwe Zweeds-Chinese constructeur mee zal kunnen aanzwengelen. Deze SUV wordt zonder twijfel een geduchte speler in het segment van premium SUV’s, waar de concurrentie wel zeer groot is met tal van gereputeerde merken. Ook deze Polestar 3 is niet voor Jan Modaal bestemd met een tarief dat vrij hoog uitvalt en de premium ambities van deze constructeur nogmaals onderstreept.
De Polestar 3 in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, systeemwaarden 482 pk en 840 Nm (510 pk en 910 Nm met Performance Pack)
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat
L/B/H (mm): 4.900/2.120/1.614
Leeggewicht (kg): 2.584
Koffervolume (l): 484-1.411 (+ 32 frunk)
Batterij (kWh): 111 (107 netto)
0 tot 100 km/u (sec.): 5,0 (4,7 met Performance Pack)
Topsnelheid (km/u): 210 km/u
Rijbereik WLTP (km): 610 (560 met Performance Pack)
CO2: 0 g/km
Prijs: ca. 89.900€
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 97,68€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Zeer complete uitrusting
- Dynamisch rijgedrag
- Sterke prestaties
- Premium prijskaartje
- Geen zeven zitplaatsen
- Bagageruimte valt tegen voor dit formaat
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be