TEST Renault Arkana: Het beste van twee werelden

Met de Arkana is Renault de eerste algemene constructeur die zich aan een SUV “coupé” waagt op Europese bodem. Een aantrekkelijker koetswerk met de belofte van meer rijdynamiek is de nieuwe wonderformule.

Gepubliceerd op 5 juni 2021
Leestijd : 4 min

Deel

Renault mag dan wel succesvol zijn in het B-SUV-segment met zijn Captur, hetzelfde kan niet gezegd worden van zijn grote broer Kadjar in de hogere, maar o zo belangrijke niche. Om dit recht te zetten, breidt Renault nu op zijn beurt zijn aanbod uit met de Arkana, die uitpakt met een dynamisch profiel, een aflopende daklijn vanaf de B-stijl en een gespierde achterkant zonder al te massief te worden. Natuurlijk vind je hier ook alle Renault designcodes terug, te beginnen met de snuit met het prominente logo, dat deze Arkana nog versterkt met een lichtstrip over de hele breedte aan de achterkant, terwijl de SUV standaard op zwarte 17” of 18” velgen met diamantlook staat. Het nieuwe model onderscheidt zich dus op een positieve manier.

De atletische uitstraling bezorgt hem een echte presence en is ook meer dan een optische illusie: met een lengte van 4,57 meter is de nieuwkomer 12 cm langer dan een Kadjar. Daarvan werd 8 cm op de wielbasis gewonnen, wat een royale binnenruimte belooft – we komen er nog op terug. De twee modellen delen echter niet dezelfde basis, omdat de nieuwste telg rust op het platform van de … Captur. Onze Arkana is eigenlijk een Europese versie van de Samsung XM3 die in Korea wordt verkocht (waar beide worden geproduceerd) en is daarom veel moderner dan zijn Russische naamgenoot die gebruik maakt van het platform van een Dacia Duster.

Een royale ruimte met bekende trekjes

Ondanks zijn gespierd profiel blijft de Arkana een echte gezinswagen. Op de achterbank kunnen volwassenen tot 1,80 meter zich makkelijk installeren met voldoende ruimte voor hun hoofd en knieën. En onder de grote achterklep schuilt een koffer van 513 liter (480l in de hybride versie) die ruimschoots aan de gezinsbehoeften voldoet. Ze is ook moduleerbaar via een herpositioneerbare vloer en uitbreidbaar na het neerklappen van de achterstoelen waardoor een plat oppervlak ontstaat.

Vooraan is de verwantschap met de Captur vrij duidelijk. De opstelling is identiek aan het kleine broertje op enkele details na. We vinden er dus het 9,3” centrale scherm (optioneel, 7” standaard) terug dat het efficiënte en geconnecteerde multimediasysteem aanstuurt, en het digitale en personaliseerbare dashboard voor de bestuurder (ook optioneel), wat praktisch is bij afwezigheid van een head-up display. Verder is de uitrusting compleet vanaf de Zen basisuitvoering, die LED-koplampen, een automatische noodremfunctie met herkenning van zwakke weggebruikers, een automatische airco en regen- en lichtsensoren omvat. Dat is meer dan behoorlijk voor een voertuig waarvoor 28.600€ BTWi voor de TCE 140 EDC wordt aangerekend. Verkies je de E-Tech Hybride, dan moet je daar nog 1.600€ extra voor neertellen.

Advertentie – lees hieronder verder

Evenwichtig

In de tijdsgeest biedt de Arkana geen dieselmotor meer aan en zet liever in op de hybride motorisatie E-Tech van 145 pk. Dit is de full-hybride van de Clio, en dus niet de oplaadbare versie van de Captur. Die kan echter later nog opduiken als er voldoende vraag naar is, meldt Renault. Ondertussen wordt deze E-Tech aangeboden naast de 1.3 TCE microhybride (12V) benzine van 160 of 140 pk, die we konden testen. Een motor die, net als de andere, steeds aan een automaat wordt gekoppeld, in dit geval een met 7 verhoudingen (EDC). Renault looft de dynamiek van zijn nieuwste aanwinst, maar in feite zweeft de Arkana eerder in de middenmoot, steeds een compromis zoekend tussen dynamiek en comfort, zowel wat de ophanging als de stuurinrichting betreft. Een balans die hij dan weer goed weet te handhaven, want hij blijkt speelser dan een Captur wanneer de weg begint te kronkelen, waar hij stabiel blijft en zich vrij wendbaar toont in de bochtencombinaties. Daaraan voegt hij een uitstekende tractie, die zich onfeilbaar toonde op de natte wegen van onze Ardennen tijdens deze testrit. Maar voor een sportieve SUV kan hij niet doorgaan, zoals blijkt uit de 10 seconden die nodig zijn om van 0 naar 100 km/u te spurten. Ook de versnellingsbak heeft moeite met een assertievere rijstijl, zodat je al gauw overschakelt naar de handmatige bediening via de peddels aan het stuur. Het comfort blijft dan weer onder alle omstandigheden voortreffelijk, wat perfect is voor een gezinswagen.

Conclusie

Naast een aangename look biedt de Arkana de juiste troeven met een royale interieurruimte en een rijkelijke uitrusting, naast een dynamisch rijgedrag dat geen afbreuk doet aan het comfort.

De Arkana TCE 140 EDC in cijfers

Motor: viercilinder, benzine; 1.333cc ; 140pk bij 4.500 tr/min ; 260 Nm bij 1.750-3.500 tr/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.568/2.034/1.576

Leeggewicht (kg): 1.411

Koffervolume (l): 513

Tank (l): 50

0-100 km/u (sec.): 9,8

Prijs: 28.600 € BTWi

Vermogen: 140 pk

Top: 205 km/u

Gem. verbruik: 5,8 l/100km

CO2: 131 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.