De SsangYong Rexton is zonder twijfel één van de stoerste SUV’s op de markt. Maar hij loopt niet graag te pronken met zijn spieren in bodybuilderswedstrijden of met zijn “sportieve” prestaties in sprintnummers.
Op papier is de 202 pk van zijn 2.2 diesel, die nu Euro 6d-normen voldoet, zeker niet extravagant, ondanks het genereuze koppel van 457 Nm. Deze spierkracht staat wel volledig ten dienste van zijn takenpakket.
Zo is deze Rexton een van de weinige voertuigen in zijn segment die 3.500 kg veilig kan trekken dankzij het trailerstabilisatiesysteem, een nieuwigheid voor dit modeljaar. Een belasting die hij zelfs ver naast het asfalt kan versleuren, dankzij zijn handmatig inschakelbare vierwielaandrijving, zijn korte verhoudingen en zijn centraal sperdifferentieel.
Kortom, die is een echte stoere terreinwagen die zijn pad nog verderzet als de meeste van zijn concurrenten het al hebben opgegeven. Die capaciteiten heeft hij te danken heeft aan zijn ‘ouderwets’ concept dat gebaseerd is op een ladderchassis. Een rustieke keuze die gelukkig geen te negatieve invloed heeft op het rijgedrag op de weg.
Toegegeven, zijn comfort heeft niet de zachtheid van de gestuurde demping van Mercedes, de besturing is niet zo direct als bij BMW en de nieuwe 8-trapsautomaat werkt niet zo soepel als een S-Tronic van Audi. Maar het geheel is zeer coherent en perfect in lijn met de verwachtingen van een grote SUV. Behalve misschien boven de 120 km/u, wanneer de trillingen soms onaangenaam worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Steeds hogerop
Dit laatste betekent echter niet dat de Rexton het comfort opoffert voor de functionaliteit. Het interieur had ons al verleid bij de lancering van het model eind 2016 en wint nog verder aan kwaliteit en presentatie om nu het premium label te verdienen, nog steeds met behoud van de grote koffer en de 7-zitsversie. Zo zijn er onder meer nieuwe voor- en achterstoelen die bekleed kunnen worden met doorstikt leder en vind je overal in het interieur accenten in aluminium en leder, althans in de best uitgeruste uitvoeringen.
Dit nieuwe modeljaar kreeg eveneens een upgrade vanuit technologisch oogpunt, met een nieuw 9,3″ centraal scherm voor multimedia en een personaliseerbaar 12,3” display voor de bestuurdersinformatie.
Er duiken ook nieuwe rijhulpmiddelen op, maar helaas zijn die soms te gevoelig met veel onnodige geluidswaarschuwingen als resultaat. Tot slot, moeten we nog iets zeggen over de belangrijkste esthetische verandering op deze Rexton: de nieuwe voorkant, waarop nu een enorme chroom grille omlijst door een full-LED-verlichting prijkt.
Conclusie
De Rexton 2021 kwijt zich nog steeds uitstekend van zijn taak, maar werd nog verfijnder en luxueuzer. De verhouding kwaliteit/ruimte/prijs is nog nooit zo voordelig geweest, aangezien de tarieven zeer scherp blijven: van 39.490 tot 44.590 €. Onklopbaar!
SsangYong Rexton e-XDI 220: technische fiche
Motor: 4-cilinder, diesel, 2.157cc ; 202pk bij 3.800 opm ; 441 Nm bij 1.600-2.600 opm
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.850/1.960/1.825
Leeggewicht (kg): 2.070
Koffervolume (l): 700
Tank (l): 70
0-100 km/u (sec.): N.B.
Prijs: 39.490 € BTWi
Vermogen: 202 pk
Topsnelheid: 184 km/u
Gem.verbruik: 8,1 l/100km
CO2: 214 g/km
- Kwaliteit en presentatie interieur
- Overtuigende combinatie motor-versnellingsbak
- Off-roadcapaciteiten intact
- Sleepmogelijkheden op topniveau
- Minder comfortabel dan concurrentie
- Opdringerige rijhulpmiddelen
- Connectiviteit hinkt achterop
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be