Deze vierde generatie van de Suzuki Vitara is al sinds 2015 op de markt en kreeg in tussentijd verschillende updates om bij de les te blijven op de snel evoluerende markt van SUV’s en crossovers. Dit keer levert dat vooral een belangrijke aanpassing onder de motorkap op met de ‘1.5 Strong Hybrid’, een zelfopladende hybride met een systeemvermogen van 115 pk. Een noodzaak om de elektrificatietrein niet te missen, aangezien de Vitara het op dit vlak tot op heden moest stellen met een 1.4 liter-turbo milde hybride (48V) die slechts een lichte ondersteuning bij het wegrijden kon verzekeren.
Even 100% elektrisch rijden
Nu is ‘Strong Hybrid’ ook een beetje overdreven voor deze motorconfiguratie, die zelfs minder krachtig en snel is dan de ‘oude’ 1.4 mild hybrid. Maar het gaat vooral om de efficiëntie die er wel verder op vooruit gaat, aangezien deze variant iets zuiniger en schoner functioneert én tot 4,5 kilometer zuiver elektrisch kan rijden op de stroom die wordt geleverd door de 0,840 kWh lithium-ion batterij, die zich onder de koffervloer bevindt.
In de praktijk trekt de Vitara zich daarmee meestal eerst elektrisch op gang met de 33 pk en 56 Nm sterke elektromotor, die tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak werd geplaatst. De atmosferische viercilinder functioneert volgens de Atkinson-cyclus en produceert 102 pk en 138 Nm. Die power wordt naar het asfalt gebracht via een automaat, meerbepaald een elektronisch gestuurde gerobotiseerde zesversnellingsbak met een enkele koppeling. Dat is een eerder gedateerde transmissie die echter bij een ‘normale’ rijstijl prima werk levert met vlotte schakeloverwegingen. Enkel bij heftige en plotse acceleraties merk je dat de schakeldoos in een lichte paniek slaat en de motor kortstondig zeer hoog in de toeren jaagt.
Kalm en beheerst rijden is dus de boodschap en dat past natuurlijk ook beter in het concept van ecologisch rijden dat bij geëlektrificeerde wagens anno 2022 hoort. Dat is trouwens ook wel nodig om het aangekondigde normverbruik van 5,3 l/100 km te bereiken. Maar als je een beetje voorzichtig omspringt met het rechterpedaal, slaag je er moeiteloos in om minder dan 6 liter te verbruiken, wat zeker aanvaardbaar is.
Advertentie – lees hieronder verder
Nog steeds 4×4
Natuurlijk is deze evolutie van de Vitara niet erg spectaculair te noemen. Toch blijft deze SUV een vaste waarde in zijn klasse, met een gunstig tarief (32.149 euro) rekening houdend met de gulle standaarduitrusting (automatische airco, navigatie, zetelverwarming, veiligheidssystemen…) en de mogelijkheid om naast de standaard voorwielaandrijving ook te kunnen kiezen voor een echte vierwielaandrijving met een extra aandrijfas naar de achterwielen. Dat blijft voor sommige gebruikers een belangrijke troef, zoals wie een aanhanger wil trekken of vaak op onverharde wegen rijdt.
Ondanks een lichte opsmukbeurt van het koetswerk en het interieur merk je dat toch de Vitara stilaan op leeftijd begint te komen. Bijvoorbeeld aan het dashboard dat nog niet gedigitaliseerd is, maar gebruik maakt van een klassieke tellerpartij achter het stuur en een relatief klein scherm met beperkte multimedia functionaliteiten op de middenconsole, dat echter wel compatibel is met smartphones.
Hetzelfde geldt voor de afwerking van het interieur waar kwistig werd omgesprongen met goedkope plastics. Het ruimte-aanbod valt nog steeds mee, al kost de hybridisering wel 86 liter aan kofferruimte door de plaatsing van de accu en de omvormer onder de vloer.
Conclusie
De Vitara is nog steeds een sterkhouder in het Suzuki-gamma die de jaren wel begint te voelen. Maar door deze kleine update met een fullhybride aandrijving is hij toch weer iets beter bij de les. De Japanse SUV verzet nog steeds geen bakens, maar blijft een interessant en betaalbaar alternatief in deze klasse, waar hij als één van de enigen een volwaardige vierwielaandrijving aanbiedt voor wie daar behoefte aan heeft.
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid: technische fiche
Motor: Full hybride: 1.5 liter benzinemotor + elektromotor; 115 pk en 138 Nm
Aandrijving: op de voorwielen (optioneel 4WD)
Versnellingsbak: gerobotiseerd 6 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.175/1.775/1.610
Leeggewicht (kg): 1.245
Koffervolume (l): 289/642
Tank (l): 47
0 tot 100 km/u (sec.): 12,7
Topsnelheid: 180 km/u
Gem. verbruik WLTP: 5,3 l/100 km
CO2: 121 g/km
Prijs: 32.149 €
BIV: Vlaanderen: 140,74€; Wallonië en Brussel 123€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 207,79€; Wallonië en Brussel 248,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Gunstig verbruik
- Ook met echte 4WD verkrijgbaar
- Aangenaam rijgedrag
- De jaren beginnen door te wegen
- Werking versnellingsbak
- Goedkope afwerking
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be