TEST Toyota Prius Plug-In Hybrid: een dure vitrine

Dankzij een batterij met een grotere capaciteit slaagt de Toyota Prius Plug-In erin 50 kilometer af te leggen zonder ook maar één gram CO2 uit te stoten, dat is het dubbele van zijn voorganger. Maar tegen welke prijs!

Gepubliceerd op 4 april 2017
Leestijd : 4 min

Partagez

Volgens de verwachtingen van Toyota zal de oplaadbare versie 20% van de verkoop van de Prius vertegenwoordigen, of op jaarbasis zo’n 100 à 150 stuks op onze markt. Zijn iets bravere design vergeleken met zijn hybride broer zou hem daarbij moeten helpen. De voorzijde met vier onafhankelijke led-blokken laat een intelligente adaptieve verlichting toe en de bredere grille levert een horizontaler snoetwerk op. Ook achteraan zijn er led-lichten voorzien die de hele achterklep bestrijken, die vervaardigd is uit koolstofvezel om enkele kostbare kilo’s te besparen.

EV

Het interieur onderscheidt zich door slechts vier zitplaatsen en een koffer met een inhoud beperkt tot 360 liter (142 minder dan een klassieke Prius) om de batterijen te kunnen wegmoffelen. Op de middenconsole vind je een nieuwe bediening die toelaat de functioneringswijze van de verbrandingsmotor (Normal, Power of Eco) te beïnvloeden, of het gebruik van de elektromotor te stimuleren. Als je de EV-toets enkele seconden ingedrukt houdt, wordt er bijgeladen via de verbrandingsmotor, wat uiteraard het brandstofverbruik de hoogte in jaagt.


Zonnepanelen en warmtepomp

De zonnepanelen op het dak zorgen niet meer enkel voor de stroomvoorziening van de airco zoals voorheen, ze laten nu ook toe het rijbereik van de auto te vergroten; tot 5 km per dag volgens Toyota. Bovendien werd de impact van het gebruik van de airco beperkt door de montage van een warmtepomp voor de werking hiervan, wat meteen een wereldpremière oplevert. Dit systeem laat toe het voertuig te verwarmen zodra de temperatuur hoger is dan -10°C.

Advertentie – lees hieronder verder

Drie motoren

Voortaan zorgen geen twee, maar drie motoren voor de aandrijving van de Prius Plug-In. Naast de 1.8l VVT-i verbrandingsmotor met 98 pk, neemt een elektromotor van 72 pk (53 kW) de elektrische fasen voor zijn rekening. Tussen beide zorgt een module van 31 pk (22,5 kW) voor de koppeling van de twee krachtbronnen. Bij volledig elektrisch gebruik overtuigt deze oplossing het meest, voor de gekende redenen: prestaties dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel, absolute stilte en een lineaire versnelling.

De Prius Plug-In maakte eveneens vooruitgang op vlak van dynamiek en rijgedrag, met een minder log chassis en een preciezere besturing. Zelfs de continue variabele transmissie valt aangenamer uit, zodat je er bijna geen oog meer voor hebt op de autosnelweg. Ze blijft echter nog steeds even irritant buiten de stad en op een bochtig parcours door het voortdurend klimmen in de toeren, begeleid door het niet zo leuke geluid van de viercilinder.

Om optimaal gebruik te maken van deze Prius Plug-In, kan de batterij (8,8 kWh) best zoveel mogelijk worden opgeladen. Aan een laadpaal neemt dat 2 uur in beslag, aan het stopcontact thuis mag je op een goede 3 uur rekenen. Op die manier verbruik je natuurlijk nog minder brandstof, met een aangekondigde consumptie in de NEDC cyclus van 1l/100km, of 22gr CO2/km. In de praktijk gaf de boordcomputer 3,5l/100km aan na een parcours met voornamelijk snelwegkilometers, wat nog zeer aanvaardbaar blijft!

De prijs van de technologie

Op onze markt worden twee uitvoeringen (Solar of Business) voorzien, waarmee een keuze moet worden gemaakt tussen zonnepanelen en een lederen interieur. Het prijskaartje bedraagt respectievelijk 41.980 en 42.970 euro, of ongeveer 8.000 euro meer dan een klassieke Prius, wat inhoudt dat beide versies een serieuze financiële inspanning vragen! Ter vergelijking: een BMW 225xe heb je al voor 38.550 euro, en een Golf GTE verandert voor 38.970 euro van eigenaar. Zeker, op vlak van uitrusting is de Toyota completer en zijn elektrisch rijbereik is ook groter, maar toch.

Besluit

Zelfs Toyota geeft toe dat de Prius Plug-In bovenal een technologische vitrine is en is in die optiek zonder meer een geslaagd project. Het blijft alleen maar te hopen dat de gebruikers bereid zijn hem te gebruiken zoals het hoort en hem niet enkel kiezen voor de 100% fiscale aftrekbaarheid (voor bedrijven) bij de ondertekening van de bestelbon.

 

+

Elektrisch rijplezier

Reëel elektrisch rijbereik

Ruimte voor de passagiers

Aantrekkelijker dan klassieke Prius

CVT functioneert beter op de autosnelweg …

 

… maar blijft nog steeds irritant op de gewone weg

Motorgeluid en comfort als hybride

Prijs en extra kost t.o.v. gewone Prius

Krappe en weinig praktische koffer

Uitrustingspolitiek

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Toyota voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.