Sinds de overname door het Chinese Geely, loopt Volvo stevig in de kijker: het merk wil zich opwerken tot een ernstige concurrent van Audi, BMW of Mercedes. Na de XC90, duiken nu deze S90 en V90 op als speerpunten van het merk op de internationale scene, met zeer grote ambities op de Chinese en Amerikaanse markten die jaarlijks grote volumes van zulke uit de kluiten gewassen slagschepen afnemen.
Groot en mooi
Tegenover hun voorgangers kregen de S en V 90 een stevige groeischeut: de berline is voortaan bijna 5 meter lang (4.963mm), terwijl de break iets korter uitvalt met 4,936 meter tussen de bumpers. De ruimte aan boord is dan ook riant, zeker voor de benen van de passagiers achteraan, en ook het laadvolume maakt indruk: 500 liter in de berline en 523 liter in de break (560l met de opbergruimte onder de vloer) die wel een 30-tal liter krapper uitvalt dan zijn voorganger. Een aanpassing die meteen de nieuwe oriëntatie van het merk weergeeft: een Volvo break moet niet alleen praktisch zijn, hij moet nu ook mooi zijn! Het design is dan ook echt overtuigend, met een styling die direct op de XC90 is geïnspireerd en waarin geen enkele overbodige trek het erg elegante lijnenspel onnodig zwaar maakt.
Touchscreen
Aan boord elimineerde Volvo de “zwevende” middenconsole om plaats te maken voor een massiever exemplaar met een groot touchscreen dat alle multimediasystemen en de algemene bedieningsfuncties van het voertuig groepeert. Het is prima leesbaar en reactief en blinkt ook uit door de eenvoud van zijn menu’s die worden beheerd zoals apps op een smartphone, in de vorm van “icoontjes” die u kan rangschikken naargelang het al dan niet frequente gebruik ervan. De GPS kan ook afgelezen worden op het grote scherm dat de traditionele tellers achter het stuur vervangt, aangezien de voornaamste gegevens via het headup display worden weergegeven. Er is dus een duidelijke wil aanwezig om technologisch mee te zijn, maar het aanbod blijft toch minder indrukwekkend dan de concurrentie op sommige aspecten (geen Google Maps of touchpad met snelle toegang). Hetzelfde geldt voor de algemene kwaliteitsindruk: het interieur ziet er in zijn geheel fraai uit (zeker de stoelen met een perfecte ergonomie en dito comfort), maar sommige details en materialen stellen toch wat teleur.
Advertentie – lees hieronder verder
Pilot Assist
De S90 en V90 krijgen eveneens het neusje van de Volvo-zalm op vlak van actieve veiligheid. Zo is standaard het City Safety systeem voorzien, dat zowel dag en nacht functioneert en nu zelfs instaat is een aanrijding met dieren te vermijden, terwijl de Run off Road er op toeziet dat de auto steeds op het asfalt blijft. De Zweden pakken eveneens uit met een semi-autonome rijmodus. Die kan de wagen alleen over de autosnelweg sturen (tot 130 km/u), al moet de bestuurder wel nog steeds zijn handen stevig genoeg op het stuur houden, anders schakelt het systeem zich automatisch uit en laat het de wagen uitbollen tot er iemand aan het stuur reageert, wat ons eigenlijk potentieel heel gevaarlijk lijkt. Ook van rijstrook veranderen moet nog steeds manueel gebeuren. Kortom, Volvo kan op dit vlak nog beter doen. We apprecieerden daarentegen wel de panoramische camera die zeer handig is bij parkeermanoeuvres of het spotten van dwarsverkeer om een parkeerplaats veilig te verlaten.
Kalm en gewillig
Bij hun commerciële lancering die voorzien is tegen de jaarwisseling, beschikken de S90 en V90 over een gamma van vier motoren, allemaal met een cilinderinhoud van 2 liter: 254pk (T5) en 320pk (T6) op benzine en 190pk (D4) en 235pk (D5) op diesel, waarbij zich snel een hybride variant T8 Twin Engine en een bescheidener diesel van 150 pk (D3) zullen voegen.
Voor deze kennismaking waren enkel de meest potente motorisaties beschikbaar. Beide gekoppeld aan een Geartronic-automaat met 8 verhoudingen en vierwielaandrijving. Met de D5 introduceert Volvo eveneens een nieuw systeem, Power Pulse, dat, dankzij een compressor met een reservoir van 2 liter, toelaat lucht in de turbo te jagen vanaf het moment dat het gaspedaal wordt ingedrukt, waardoor de gebruikelijk reactietijd wordt geëlimineerd. In de praktijk blijkt dit snufje voortreffelijk te werken, want de diesel (net als de benzineversie trouwens) vertoont een prima reactievermogen. Nochtans zijn beide nadrukkelijk op comfort gericht. Zelfs met elke stand op «Dynamic» blijft het weggevoel zeer wollig en tonen de S90 en V90 zich zeer zacht in hun reacties. Ook de weinig communicatieve stuurinrichting zet niet meteen aan om het ritme te verhogen in bochtencombinaties. De Volvo’s voelen zich beter thuis op lange (snelweg)trajecten waar het comfort en de perfecte geluidsisolatie reizen tot een echt plezier maken. Een bewuste keuze van Volvo die volledig overeenstemt met de verwachtingen op de geviseerde doelmarkten … en die duidelijk te merken valt.
Besluit
Volvo kiest voor comfort met de S90 en V90, die zowel met hun stijl als met hun prestaties weten te overtuigen. Sommigen zullen deze modellen misschien hun steriele kant verwijten, maar toch zouden ze de verantwoordelijken in München en Stuttgart wel eens heel wat grijze haren kunnen bezorgen…
+
Hoogstaand comfort
Efficiënt weggedrag
Aanzienlijk laadvolume (V90)
Functionaliteit
Beproefde stijl
–
Afwerkingsdetails
Pilot Assist voor verbetering vatbaar
Artificieel stuurgevoel
Traag schakelen in Comfort-stand
De Volvo S90 T6 AWD in enkele cijfers
Motor : 4 cilinders, turbo, benzine, 1969cc ; 320pk bij 5.700tr/min ; 400Nm tussen 2.200 en 5.400tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/l/h (mm) : 4.963/2.019/1.443
Leeggewicht (kg) : 1.892
Koffervolume (l) : 500
Tankinhoud (l) : 60
0 – 100 km/u (sec.) : 5,9
Topsnelheid : 250 km/h
Gem. verbruik : 7,2l/100km
CO2 : 165 g/km
Prijs : 59.500 € BTWi
De Volvo V90 D5 AWD in enkele cijfers
Motor : 4 cilinders, turbo, diesel, 1969cc ; 235pk bij 4.000tr/min ; 480Nm tussen 1.750 en 2.250tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/l/h (mm) : 4.936/2.019/1.475
Leeggewicht (kg) : 1.927
Koffervolume (l) : 560
Tankinhoud (l) : 60
0 – 100 km/u (sec.) : 7,2
Topsnelheid : 240 km/h
Gem. verbruik : 4,9 l/100km
CO2 : 129 g/km
Prijs : 57.300 € BTWi
Andere motoruitvoeringen
S90 T5, 254 pk, 6,8l/100km, 50.900 €
S90 D3, 150 pk, 4,4l/100km, 37.850 €
S90 D4, 190 pk, 4,4l/100km, 40.400 €
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be