TEST Volvo XC60: wachten wordt beloond

Hoewel de huidige XC60 nog steeds heel goed verkocht, bleek het hoog tijd om hem na tien jaar trouwe dienst te vervangen!

Gepubliceerd op 21 juni 2017
Leestijd : 5 min

Deel

Het voordeel van lang te moeten wachten op een vervanger, is dat je er van op aan kan dat hij ook “echt vernieuwend” is! Los van de naam en de filosofie heeft de XC60 uit 2007 niets gemeen met zijn afstammeling van 2017. De jongste XC60 deelt zijn technische basis met de recent gelanceerde en uitermate moderne XC90. Dit model luidde in 2015 de grote vernieuwingsbeweging in bij Volvo. De oude technologie die nog uit het Ford-tijdperk dateerde, werd bedankt voor bewezen diensten. De nieuwste Volvo-modellen (XC90, S90, V90 en nu ook de XC60) hebben Zweedse knowhow aan boord die werd ontwikkeld met de middelen van de Chinese eigenaar Geely.

Geen slechte verrassing

Qua design slaan de Scandinavische designers de bal helemaal juist. De XC90 oogt zakelijk en de XC60 is duidelijk optisch verwant maar hij ziet er veel dynamischer uit. De achterlichten doen zelfs denken aan die van de V90 en het geheel is meer dan geslaagd. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit Zweedse design fraai oogt en dat het een interessante designoefening is.

Binnenin kunnen we die lijn doortrekken want ook hier ziet één en ander er keurig uit en vooral het hout waarmee het dashboard werd belegd, oogt schitterend! Kortom, Volvo vond een ideaal compromis tussen verfijning en een interieur dat aangenaam blijft om in te leven!

De onberispelijke afwerkingskwaliteit staat op het niveau van de XC90 maar het interieur van de XC60 is wat compacter. Op de achterbank is echter voldoende ruimte zodat twee volwassenen van 1,90 meter perfect achter elkaar kunnen zitten, zonder dat de knieën van de passagier achteraan de rug van de voorste stoel raken. Kortom, er is voldoende plaats en ook de koffer werd intelligent vormgegeven omwille van de rechte vormen.

Advertentie – lees hieronder verder

Steeds autonomer

De XC90 beschikt al over een heuse batterij aan rijhulpmiddelen die de veiligheid verhogen. De XC60 gaat wat dat betreft nog een stapje verder want hij zal ook autonoom sturen wanneer een object in de dode hoek van de achteruitkijkspiegel wordt gedetecteerd.  Waarom ook niet?! De avond na de testrit had ik een gesprek met de verantwoordelijke van deze elektronische systemen. Ik vroeg hem of er een marktvraag was voor dergelijke nieuwe functies. Die is er niet en het is zelfs zo dat bepaalde klanten eerder terughoudend reageren op dergelijke nieuwe features die piepen en soms spontaan tussenbeide komen. Volvo heeft echter beslist om op dit vlak een voortrekkersrol te spelen want dit is duidelijk de toekomst, zoveel is zeker. Persoonlijk zou ik graag zien dat de huidige systemen niet langer onnodig ingrijpen vooraleer er weer nieuwe systemen worden toegevoegd. Tijdens mijn test schrok ik onnodig omdat de wagen een gevaar meende te detecteren terwijl alles perfect onder controle was. Volvo geeft aan dat dergelijke systemen het aantal ongevallen met hun wagens al met 30 % hebben teruggedrongen. Op de vraag of er ook statistieken bestaan over ongevallen (en die zullen inderdaad minder talrijk zijn) die werden veroorzaakt door systemen die de bestuurder of andere weggebruikers nodeloos laten schrikken, bleef men het antwoord schuldig. En dan hebben we het nog niet gehad over de afleiding ie dergelijke rijhulpmiddelen veroorzaken! Tot zover deze bedenking en laat ons het hebben over hoe de auto rijdt…

D5 of T6?

Meteen na het buitenrijden van de luchthaven van Barcelona heb ik de voor de Dynamic-rijmodus gekozen omdat in de Comfort-stand het stuur naar mijn gevoel te sterk werd bekrachtigd. Gelukkig kan je deze “set-up” helemaal personaliseren zodat je het Comfort-programma kan combineren met een zwaarder stuur. Dit is volgens mij de beste oplossing want hier krijg je een zachte aansturing van de automatische versnellingsbak en hou je toch voldoende feedback in het stuur. Deze systemen zijn zowel beschikbaar op de D5 en de T6 die we tijdens onze eerste test mochten uitproberen.

Qua rijgevoel is er uiteraard een groot verschil tussen de benzine- en de dieselversie. Wat de motorisatie zelf betreft, zijn ze mekaar waard. Als u niet tegen diesels bent, is de keuze voor de benzinemotor minder evident omdat hij geen grote meerwaarde biedt qua prestaties. De D5 is overigens erg zuinig en beschikt over een prima geluidsisolatie. Het loont dus nauwelijks de moeite om de brandstofrekening te laten exploderen voor een handvol pk’s. Bovendien is de klank van de viercilinder niet indrukwekkender dan die van de diesel.

Ik vond ook de demping van de D5 leuker dan die van de T6 want die laatste was te comfortabel afgesteld. Op de kleine, bochtige wegen waarop we de XC60 testten, was de D5 de meest aangename om van de ene bocht naar de andere te jagen. Hij bood hier flink wat rijplezier en dat is meteen de leukste verrassing van deze test want hoewel de XC60 heel veel gemeen heeft met de XC90, voelt hij veel dynamischer aan. Hij laat zich gezwind over bergkronkels sturen, al is het wat dat betreft geen BMW X3. De XC60 met de D5-diesel is wel de meest coherente versie van de twee. De T6 is de betere keuze als je houdt van een meer bezadigde rijstijl. Hij zal je echter nooit in moeilijkheden brengen wanneer je het ritme verhoogt maar hij geeft duidelijk aan dat dit niet zijn ware roeping is!

Tot slot nog iets over de prijs want die houdt gelijke tred met die van het uittredende model. Gezien het succes van die laatste en de gigantische vooruitgang die in de nieuwe versie wordt geboekt, ligt het voor de hand dat de nieuwe XC60 andermaal een succes zal worden!

Besluit

Het komt niet als een verrassing: de XC60 is een compacte versie van de XC90 en hij werd een beetje dynamischer. Volvo heeft de succesformule duidelijk heruitgevonden!

+

Design

Afwerking interieur

Comfort

Ruimte binnenin

Moderne motoren

Onderstel van de T6 mist dynamisme

Vrij betuttelende rijhulpsystemen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volvo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.