TEST Volvo XC60 T8 Polestar Engineered: Dit is géén “M”

Net zoals de overige premiummerken heeft Volvo besloten om de sportieve toer op te gaan. De Zweden pakken het wel anders aan dan de rest…

8 / 10
Gepubliceerd op 29 november 2019
Leestijd : 2 min

Deel

Polestar Engineered werd in het leven geroepen om weerwerk te kunnen bieden aan Audi S- en BMW M Performance-modellen. Maar in tegenstelling tot de Duitsers zijn de sportieve Volvo’s – momenteel beschikbaar in de “60” familie (S60, V60 en XC60) – uitgerust met een hybride aandrijflijn. Concreet gaat het om een combinatie van een 318 pk sterke benzinemotor en een 87 pk opwekkende elektrocentrale, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 405 paarden, 15 meer dan wat de conventionele T8-krachtbron presteert.

De keuze voor electrificatie ligt natuurlijk volledig in lijn met de waarden van Volvo. Deze SUV ziet er ondanks zijn vermogen zelfs bescheiden uit. Akkoord, hij beschikt over grote velgen met opvallende remklauwen, veiligheidsgordels in dezelfde kleur en enkele specifieke badges, maar dat is het zowat.

Sportief?

Deze aanpak wordt ook weerspiegeld in het rijgedrag. De XC60 Polestar Engineered blijft bijzonder comfortabel in de omgang, veel meer dan verwacht voor een sportief model met verstelbare Öhlins-schokdempers. Hetzelfde geldt voor de besturing: die is sportief maar nog steeds licht. Daarnaast leveren de grote remmen en de anti-rollbar uitstekend werk, al is het niet hetzelfde als onderweg zijn met een BMW X4 M of een Audi SQ5. Daarvoor rijdt deze Volvo gewoonweg te comfortabel en zacht. Op circuit niet zo interessant, ernaast wel. Deze SUV is met andere woorden zeer geschikt voor mensen die veel vermogen willen, maar dagelijks gebruiksgemak hoog in het vaandel dragen. En dan hebben we het nog niet eens over het opgegeven gemiddelde verbruik gehad. Dat bedraagt amper 2,4 l/100 km.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

De XC60 Polestar Engineered is dynamisch én zuinig. Maar sportief? Niet echt…

De XC60 Polestar Engineered in cijfers

Motor: 4 cil. benzine, turbo, 1.969 cc; 318 pk van 5.800 tot 6.100 tpm; 430Nm + 65kw (87 pk) elektromotor; 240Nm.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.688/1.902/1.658

Leeggewicht (kg): 1.764

Koffervolume (l): 500

Tankinhoud (l): 70

0-100 km/u (sec.) : 5,4

Prijs: € 83.750 BTWi

Vermogen: 405 pk

Topsnelheid: 230 km/u

Opg. gem. verbruik: 2,4 l/100km

CO2: 50 g/km

Voor
  • Stroomverbruik
  • Dynamisch
  • Behoud van comfort
  • Verbruik
Cons
  • Te sober vormgegeven?
  • Ingetogen rijgedrag

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volvo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.