TEST VW Arteon Shooting Brake: Knap werkpaard

Het was wachten op de restyling van de Arteon vooraleer VW de breakversie aanbood, waar de fans van het merk al zo naar verlangden. Zoals het een echte shooting brake betaamt, is deze wagen een waarachtige blikvanger. Maar hoe zit het met de functionaliteit?

Gepubliceerd op 1 maart 2021
Leestijd : 4 min

Deel

De Arteon is al vier jaar op de markt en kreeg net zijn eerste facelift, waarvan uiteraard ook de break meegeniet. Uiterlijk herken je de recentste versie vooral aan de hertekende bumpers en grille, en een lichtstrip over de hele breedte van de wagen. Ook het interieur onderging enkele aanpassingen. In de eerste plaats met de standaard Digital Cockpit Pro met een personaliseerbaar scherm in de plaats van de traditionele tellers. De grote Volkswagen bezweek eveneens voor de trend van aanraaktoetsen, voor zowel de bediening op het stuur als de instelling van de airco. In beide gevallen kan deze obsessie om alle fysieke knoppen te elimineren ons niet echt overtuigen, zeker wat de bediening op het stuur betreft, omdat je ze al eens per ongeluk beroert tijdens manoeuvres. De Arteon geniet verder nog van heel wat nieuwe technologische snufjes, onder andere op vlak rijhulpsystemen.

Karaktervolle break

Laten we even verder ingaan op de break, die met een bijzonder geslaagde lijn mag uitpakken. De geringe hoogte en de sterk hellende achterruit bezorgen hem een buitengewoon gestrekt voorkomen, al bleef de lengte gelijk aan die van de berline (4,87m). Dat is meteen de verklaring waarom het koffervolume amper toenam: met slechts 2 liter tot een ordentelijke 565 liter. Een correct volume voor deze klasse, dat bovendien uit te breiden is door het neerklappen van de tweedelige achterbank. Wel benadrukken de hoge laaddrempel en de afwezigheid van een instelbare vloer dat functionaliteit geen kernwaarde is van deze Shooting Brake. Daarnaast moet je ook rekening houden met de sterke profilering van de achterklep, die een belemmering kan zijn bij het laden van grote voorwerpen en in realiteit de nuttige laadruimte beperkt tot het volume onder het afdekscherm.

Verrassing onder de motorkap

Deze uiterlijke opfrissing gaat gepaard met een uitbreiding van het motorenpalet, die zelfs een leuke verrassing oplevert. Uiteraard blijven de bekende diesel- en benzinekrachtbronnen in het gamma, waar ze voortaan het gezelschap krijgen van een nieuwe 245 pk sterke plug-in hybride die een 60-tal kilometer 100% elektrisch kan rijden. En aan de andere kant van de “groene barometer” voegt VW er een verleidelijke R-versie aan toe, die aangedreven zal worden door een 2.0 TSI van 320 pk!

Advertentie – lees hieronder verder

Kilometervreter

Op vlak van dynamiek zal die versie uiteraard het beste scoren. Want momenteel vallen de 190 pk die uit hetzelfde blok worden gepuurd in onze testwagen een beetje mager uit om de bestuurders dolenthousiast te maken. Zelfs in de sportstand van de ophanging en de DSG-zevenbak. Begrijp me niet verkeerd: de power is aanwezig, de prestaties zijn behoorlijk en het stuurgevoel is correct voor dit type wagen. Maar de Arteon rijdt nog steeds… als een Passat, en de Shooting Brake vormt daarop geen uitzondering. Dit is dus in de eerste plaats een echte kilometervreter, eerder dan een dynamische variant zoals zijn voorkomen laat uitschijnen.

Dat laatste betekent ook dat het comfort op een hoog niveau staat, zelfs met de 20” velgen van onze testwagen, en dat het verbruik perfect onder controle blijft: minder dan 7l/100km op een vlot parcours, terwijl VW 7,6l/100km aankondigt voor het WLTP-gemiddelde.

En de prijs?

De Arteon Shooting Brake verandert van eigenaar voor minstens 40.300€ (1.5 TSI 150pk), wat zo’n 5.000€ extra betekent tegenover een vergelijkbare Passat. Dat is de prijs die de kopers betalen voor de verfijnde stijl en de iets rijkelijkere uitrusting.

Conclusie

Deze Arteon Shooting Brake moet een nieuw cliënteel naar de VW breaks lokken: van de pragmatici die van de grote en handige koffer van de Passat houden, tot de estheten die dol zijn op de verleidelijke lijn van de Artheon. Maar om de sportieve verwachtingen van dit fraaie lijnenspel in de lossen, blijft het wachten op de potente R-versie.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 190 R-Line technische fiche

Motor: 4-cilinder, benzine, 1.948cc ; 190pk bij 5.000 tr/min ; 320 Nm bij 1.500-4.100 tr/min

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 7 verhoudingen

L/b/h (mm): 4.866/1.871/1.462

Leeggewicht (kg): 1.617

Koffervolume (l): 565

Tank (l): 66

0-100 km/u (sec.): 7,8

Prijs: 48.790€ BTWi

Vermogen: 190 pk

Topsnelheid: 233 km/u

Gem.verbruik: 7,6 l/100km

CO2 : 172 g/km

Voor
  • Zeer geslaagde lijn
  • Functionaliteit
  • Ruime koffer
  • Kwaliteitsindruk
  • Ruime uitrustingsmogelijkheden
Cons
  • Hoge laaddrempel
  • Aflopende daklijn beperkt laadvolume
  • Rijgedrag minder dynamisch dan verwacht
  • Niet zo handige aanraaktoetsen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.