TEST VW T-Roc R: De uitzondering

Ik vind sportmodellen van VW doorgaans een beetje (te) zachtaardig. Deze T-Roc R is een van de uitzonderingen!

8 / 10
Gepubliceerd op 13 oktober 2020
Leestijd : 2 min

Partagez

Laten we duidelijk zijn: een Golf R, of zelfs een GTI, zijn zeer aangename auto’s om mee rond te toeren, maar ze missen de “fun-factor” om echt spannend te zijn. Ik verwachtte dus soortgelijke sensaties van deze T-Roc R, die op hetzelfde platform ligt als de Golf 7 en zijn 300 pk sterke 2.0 TSI-motor deelt. De verrassing was dus erg groot! Met deze T-Roc R lijken de ingenieurs zich echt te hebben geamuseerd. Eerst en vooral deden ze een beroep op Akrapovic, de Sloveense high-performance uitlaatspecialist, om hem met een titanium uitlaatlijn uit te rusten die voor een soundtrack zorgt in overeenstemming met de prestaties in de sportmodus.

Daarnaast hebben ze gekozen voor minder “gecontroleerde” instellingen voor de achteras en de elektronica. Hierdoor is deze T-Roc R, ondanks zijn vierwielaandrijving, veel levendiger op bochtige wegen dan zijn broer de Golf, en laat hij zich speels door bochten drijven zonder al te snel door de ESP te worden berispt. Dit zorgt voor een boeiendere en gewoonweg leukere rijervaring, die bovendien “natuurlijker” aanvoelt. De verstevigde ophanging en het verlaagde chassis dragen bij aan dit rijplezier, omdat het koetswerk aanzienlijk minder gaat hangen en de stabiliteit in de bochten bovenmaats is; een hele prestatie wetende dat we het hier over een SUV hebben. En we zijn nog niet uitverteld: deze T-Roc R heeft zelfs een Launch Control-functie die hem in 4,8 seconden naar 100 km/u katapulteert!

Slik!

Zijn uiterlijk is gespierd zonder overdreven te zijn, en zijn sportieve interieur is sfeervol, althans voorzien van de op de carrosserie afgestemde inzetstukken. Leuk allemaal, maar toen hadden we de prijslijst nog niet onder ogen gekregen. Terwijl de instapversie met € 43.980 je al diep in de buidel doet tasten, deden de € 15.000 aan opties van onze testauto ons bijna in onze koffie verslikken.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Ja, het is een SUV, maar deze T-Roc R is zonder twijfel de leukste Volkswagen van dit moment!

De T-Roc R in een enkele cijfers

Motor: 4-cilinder, turbobenzine, 1.984cc; 300pk van 5.300 tot 6.500 tpm; 400Nm van 2.000 tot 5.200 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: 7 versnellingen automatisch.

L/B/H (mm): 4.230/1.820/1.550

Leeggewicht (kg): 1.575

Koffervolume (l): 380

Tankinhoud (l): 55

0-100 km/u (sec.): 4,8

Prijs: € 43.980 BTWi

Vermogen: 300 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 7,5 l/100 km

CO2: 171 g/km

Voor
  • Stevige prestaties
  • Speels en efficiënt gedrag
  • knappe, gespierde uitstraling
  • Geluid met Akrapovic-uitlaat
Cons
  • Verbruik met sportieve rijstijl
  • Prijs + optieprijzen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.