Afgekeurde diesels welkom in Wallonië

Door de strengere uitstootmetingen die onlangs werden ingevoerd raken vele Euro 5a dieselwagens plots niet meer door de technische keuring in Vlaanderen. Een ramp voor de eigenaars? Niet noodzakelijk, want in de Waalse keuringscentra passeren die verketterde diesels nog steeds moeiteloos. Hoe kan dat?

Gepubliceerd op 8 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

De voorbije zomer werd een nieuwe testprocedure voor de uitstootmeting van dieselwagens op de autokeuring ingevoerd in ons land. Nieuwe meetapparatuur moet er namelijk op toezien dat de filtersystemen, die schadelijke deeltjes moeten tegenhouden, goed werken. Deze nieuwe PN-meting (partikelmeting) zorgde er echter voor dat er plots massaal veel dieselauto’s met de Euro 5a-norm werden afgekeurd, hoewel het gaat om vrij recente voertuigen tussen bouwjaar 2009 en 2011.

Merkwaardig genoeg worden oudere modellen – dus Euro 4 of vroeger – nog steeds goedgekeurd omdat ze enkel de oude opaciteitstest moeten passeren, wat in de meeste gevallen probleemloos lukt. De eigenaars van de Euro 5a-diesels zitten echter met de handen in het haar. Want al geven ze soms duizenden euro’s uit om de filters vervangen, nog steeds kregen ze vaak een rode kaart op de autokeuring.

De sector spreekt van een ‘leerproces’ dat aan de gang is door dit nieuwe technische kader en wijst erop dat deze filters ook moeten worden ingereden om optimaal te functioneren, als oorzaak voor de massale afkeuringen van de Euro 5a-dieselwagens.

Laten keuren in Wallonië

Moeten alle de Euro 5a-dieselauto’s dan maar meteen naar de schroothoop? Daar vrezen vele eigenaars inderdaad voor. Of misschien toch niet… Onze collega’s van HLN.be wijzen namelijk op een afwijkend regime in het zuiden van het land. Daar wordt de nieuwe PN-meting pas toegepast vanaf de Euro 5b-norm. Oudere wagens worden er nog steeds onderworpen aan de oude opaciteitstest, dus ook Euro 5a-diesels.

Advertentie – lees hieronder verder

Deze situatie biedt dus een echte oplossing voor wie met een in Vlaanderen afgekeurde Euro 5a-dieselauto zit en niet meteen een oplossing vindt om zijn wagen aangepast en conform te krijgen. Ze is bovendien legaal en het keurattest dat je in Wallonië krijgt, is in het hele land geldig. Enkel moet de wagen dan opnieuw volledig gekeurd worden, want een herkeuring moet steeds op dezelfde locatie gebeuren.

Samengevat brengt Wallonië de redding voor afgekeurde Euro 5a-dieselrijders. Merci!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.